Jouw tarieven, natte vingerwerk of doordacht en realistisch?

04.03.2014 | Columns | 4148 keer bekeken
Jouw tarieven, natte vingerwerk of doordacht en realistisch?

“Je hebt concurrentie” ik kijk op vanuit mijn agenda en mijn partner houdt twee prachtige full colour flyers omhoog. Ik pak ze aan, dit is geen budget drukwerk, de flyers zijn aan beide zijde bedrukt en een ervan is van poster formaat. Mijn interesse is gewekt, zeker wanneer ik hun tarieven zien want die zijn verrassend laag, zo laag zelfs dat ik tegen mijn partner grap, “Dit is een salon puur om geld wit te wassen kijk maar naar de prijzen”. Ik vermoed een thuissalon, maar daarvoor vind ik de flyers net even te overdreven voor dus ik besluit de website te bezoeken. Mooie website, prachtig en ruim pand, goede bereikbaarheid (op loopafstand van een NS station, gratis en makkelijk parkeren, in de buurt van een winkelcentrum en in een grote en groeiende jonge wijk), en slechts 5 minuten bij mij vandaan.

Een complete gezichtsbehandeling van 60 minuten, €27,50 een pedicure behandeling van 60 minuten voor slechts €29,50 incl. lakken en nu met gratis voetmassage twv. €7,50. Ik ga over twee weken op zonvakantie en besluit dan ook een afspraak te maken voor een pedicure behandeling zodat ik helemaal klaar ben voor slippers en open schoentjes. Mijn afspraak staat op 5 maart, ik hoop alleen dat ze tegen die tijd nog bestaan.

Want hoe kun je dit soort tarieven aanbieden? Uitgaande van mijn eigen kosten zou ik nooit langer dan 3 maanden overleven. Ik vraag me dan ook af of deze ondernemer wel goed heeft nagedacht toen ze deze zeer scherpen tarieven heeft bepaald. Hoe langer ik hier over nadacht hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik hier een column aan moest wijden.

Het jaar is net begonnen en ik merk dat er om mij heen veel nieuwe salons openen, door schoolverlaters of door dames die door de crisis niet meer aan een baan komen en besluiten voor henzelf te beginnen. Maar helaas blijkt dat het bepalen van de tarieven natte vinger werkt blijft en dat men vooral voordeliger dan de concurrent wil zijn. Ik geef toe het is ook lastig om alle kosten in kaart te brengen maar ik hoop met onderstaande lijstje toch nog een post in kaart te brengen waar je wellicht nog niet direct aan gedacht hebt.

- Lidmaatschap brancheorganisatie (ANBOS, Provoet etc)
- Licentie BUMA- SENA
- Accountant/ boekhouding
- Rente (bij krediet)
- Salonsoftware
- Budget voor marketing (flyers, advertenties, sponsoring)
- Telefonie en internet
- PIN
- Personeelskosten (bij personeel)
- Pensioenfonds
- Vakantiegeld
- Verzekeringen (bedrijfsaansprakelijkheid, ziektekosten, rechtsbijstand etc)
- Budget voor onvoorziene kosten (er gaat ook wel eens wat stuk)
- Reiskosten
- Afschrijving apparatuur
- Budget voor het volgen van trainingen en opleidingen

Uiteraard zijn er nog meer posten. Daarom is het ook zeker aan te raden om eens met andere ondernemers (of een ervaren boekhouder in jouw branche) te spreken over waar je als ondernemer mee te maken krijgt want een onderneming openen is niet zo moeilijk, blijven bestaan is de uitdaging.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (14)

Reageren
  • 10.03.2014 - 08:59 uur |

    Ik heb zelf ook een salon aan huis, dus geen huurkosten. Geen idioot duur merk waar mensen voor een lullig potje 50 euro voor hoeven te betalen.. en waarvoor, meestal voor de verpakking want een duur product is niet altijd beter.
    Ik heb zelf voor lagere prijzen gekozen zodat een behandeling voor veel meer mensen te betalen is, zeker in deze tijden. Mijn salon loopt al 5 jaar super goed! Dus zeker geen natte vinger werk bij mij..

  • 10.03.2014 - 08:57 uur |

    Ik heb zelf ook een salon aan huis, dus geen huurkosten. Geen idioot duur merk waar mensen voor een lullig potje 50 euro voor hoeven te betalen.. en waarvoor, meestal voor de verpakking want een duur product is niet altijd beter.
    Ik heb zelf voor lagere prijzen gekozen zodat een behandeling voor veel meer mensen te betalen is, zeker in deze tijden. Mijn salon loopt al 5 jaar super goed! Dus zeker geen natte vinger werk bij mij..

  • 09.03.2014 - 10:39 uur |

    Je voert wel heel veel posten op die verrekend moeten worden in de prijzen van behandelingen. Ikzelf werk niet in deze branche maar ben werkzaam in een andere branche. Reiskosten mag ik zelf ophoesten, ook mijn lidmaatschap van bijv. vakbond komen voor eigen rekening. Als ik met een collega moet bellen, zijn de telefoniekosten voor eigen rekening. En uiteraard ook de internetkosten, maar dat zit met de telefoniekosten in één pakket. Ik wou dat ik jullie uurloon had........

  • 07.03.2014 - 12:11 uur | Marja van der Veen

    Super artikel. Kan er thans geen extra woorden aan toevoegen hoogstens dat ik erbij zou willen zeggen naar aanleiding van de andere reacties: Je bent waard wat je waard bent! Niet iedereen heeft de mogelijkheid van "gratis" externe hulp. Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer/hand te houden; schept nl. (ook op langere termijn) geen verplichtingen. Om een cliënt goed te kunnen behandelen/adviseren zijn kosten aan verbonden, een serieuze cliënt accepteert dat! De prijs- en kwaliteitsverhouding hangt van diverse factoren af; wil je luxe dan betaal je daarvoor. Een (nieuwe) cliënt zal daarom zijn keuze op voorhand al maken. Cliënten binnenhalen met een goedkoop lokkertje is niet het probleem; cliënten houden dat is waar het om draait. Het doet me goed dat er collega's zijn die goed nadenken over een actie van een 'ondernemer' en op voorhand het gevoel hebben hoe je voor zo'n dergelijk bedrag kunt werken, idd natte vingerwerk dus....
    Jeetje, ben ik toch nog meer aan het schrijven dan eigenlijk de bedoeling was.
    Ik wens iedereen succes! Warme groet, Marja

  • 07.03.2014 - 12:11 uur | Marja van der Veen

    Super artikel. Kan er thans geen extra woorden aan toevoegen hoogstens dat ik erbij zou willen zeggen naar aanleiding van de andere reacties: Je bent waard wat je waard bent! Niet iedereen heeft de mogelijkheid van "gratis" externe hulp. Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer/hand te houden; schept nl. (ook op langere termijn) geen verplichtingen. Om een cliënt goed te kunnen behandelen/adviseren zijn kosten aan verbonden, een serieuze cliënt accepteert dat! De prijs- en kwaliteitsverhouding hangt van diverse factoren af; wil je luxe dan betaal je daarvoor. Een (nieuwe) cliënt zal daarom zijn keuze op voorhand al maken. Cliënten binnenhalen met een goedkoop lokkertje is niet het probleem; cliënten houden dat is waar het om draait. Het doet me goed dat er collega's zijn die goed nadenken over een actie van een 'ondernemer' en op voorhand het gevoel hebben hoe je voor zo'n dergelijk bedrag kunt werken, idd natte vingerwerk dus....
    Jeetje, ben ik toch nog meer aan het schrijven dan eigenlijk de bedoeling was.
    Ik wens iedereen succes! Warme groet, Marja

  • 07.03.2014 - 12:10 uur | Marja van der Veen

    Super artikel. Kan er thans geen extra woorden aan toevoegen hoogstens dat ik erbij zou willen zeggen naar aanleiding van de andere reacties: Je bent waard wat je waard bent! Niet iedereen heeft de mogelijkheid van "gratis" externe hulp. Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer/hand te houden; schept nl. (ook op langere termijn) geen verplichtingen. Om een cliënt goed te kunnen behandelen/adviseren zijn kosten aan verbonden, een serieuze cliënt accepteert dat! De prijs- en kwaliteitsverhouding hangt van diverse factoren af; wil je luxe dan betaal je daarvoor. Een (nieuwe) cliënt zal daarom zijn keuze op voorhand al maken. Cliënten binnenhalen met een goedkoop lokkertje is niet het probleem; cliënten houden dat is waar het om draait. Het doet me goed dat er collega's zijn die goed nadenken over een actie van een 'ondernemer' en op voorhand het gevoel hebben hoe je voor zo'n dergelijk bedrag kunt werken, idd natte vingerwerk dus....
    Jeetje, ben ik toch nog meer aan het schrijven dan eigenlijk de bedoeling was.
    Ik wens iedereen succes! Warme groet, Marja

  • 07.03.2014 - 12:10 uur | Marja van der Veen

    Super artikel. Kan er thans geen extra woorden aan toevoegen hoogstens dat ik erbij zou willen zeggen naar aanleiding van de andere reacties: Je bent waard wat je waard bent! Niet iedereen heeft de mogelijkheid van "gratis" externe hulp. Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer/hand te houden; schept nl. (ook op langere termijn) geen verplichtingen. Om een cliënt goed te kunnen behandelen/adviseren zijn kosten aan verbonden, een serieuze cliënt accepteert dat! De prijs- en kwaliteitsverhouding hangt van diverse factoren af; wil je luxe dan betaal je daarvoor. Een (nieuwe) cliënt zal daarom zijn keuze op voorhand al maken. Cliënten binnenhalen met een goedkoop lokkertje is niet het probleem; cliënten houden dat is waar het om draait. Het doet me goed dat er collega's zijn die goed nadenken over een actie van een 'ondernemer' en op voorhand het gevoel hebben hoe je voor zo'n dergelijk bedrag kunt werken, idd natte vingerwerk dus....
    Jeetje, ben ik toch nog meer aan het schrijven dan eigenlijk de bedoeling was.
    Ik wens iedereen succes! Warme groet, Marja

  • 06.03.2014 - 16:53 uur |

    Ik heb de behandeling inmiddels gehad, leuke pedicure (in loondienst) echte spraakwaterval. Snap nu ook waarom de prijzen laag zijn (lang verhaal) maar mijn vermoeden klopt de tarieven zijn natte vingerwerk.

    Om antwoord te geven op de vraag naar mijn eigen tarieven: een ontspanningsmassage van 60 minuten zit op €50,- een gezichtsbehandeling van 60 minuten (reinigen, scrub, vapo, epileren, masker, serum, dag/nachtcreme) zit op €45,-)

  • 06.03.2014 - 15:16 uur | Ivy Hiralal

    Het kan nog erger...wie bij DNP aangesloten is,werkt helemaal voor noppes en moet nog geld bijleggen uit eigen zak!! Koopjesjagers die via vakantieveiling een behandeling winnen, maken in verreweg de meeste gevallen alleen gebruik van de 2 gratis bonnen en meestal niet van de 3de bon met 25% korting op een behandeling vanaf 50 euro...juist bedoeld om de gemaakte kosten enigszins mee te dekken!!

  • 06.03.2014 - 12:35 uur |

    Jammer dat je het tarief van je eigen praktijk niet in dit artikel hebt vermeld.

  • 06.03.2014 - 12:34 uur |

    lees net de reaktie dat je niet veel hoeft te vragen om toch professioneel te zijn. dan ben ik benieuwd wat een behandeling kost. en de vraag: wat heet professioneel? een goed produkt leveren tegen een levenswaardige prijs zou ik willen zeggen, met een volledige, volwaardige boterham? met huur? afschrijving saloninrichting? vervoerskosten die je voor je werk maakt? boekhouder voor de belasting als je geen partner hebt die dat doet? met 21% btw afdracht? een pensioen? je vakliteratuur? je congressen? ik ben medisch pedicure, ben nu 8 jaar pedicure met als basis verpleegkundige. en mijn basistarief is 28 euro, risicovoet is 31 euro.

  • 06.03.2014 - 12:05 uur |

    En? Hoe is de behandeling bevallen?

  • 06.03.2014 - 12:03 uur | Mariëlle Conrads

    Ook ik heb een salon aan huis, maar dat betekent niet dat ik daardoor mijn behandelprijzen ontzettend laag moet houden. Ten eerste vind ik dat het een vak is waar we ontzettend hard voor hebben moet leren en dat je als je voor een uur behandeling €27,50 vraagt, echt zeer onder de maat werkt. Ten tweede ga je daarmee ook je branche naar beneden halen, want collega's kunnen hierdoor over het algemeen niet het 'normale' bedrag aanhouden. Ten derde, mijn ervaring is dat wanneer je zo goedkoop werkt, mensen juist denken dat het niet veel voorstelt en het ook kwalitatief geen goede behandeling moet zijn als de prijs zo laag is. Dit is toch zonde? Stel dat je later wel de intentie krijgt om iets te huren, dan kom je niet uit. Je prijzen omlaag gooien kan altijd nog, maar omhoog is een ander verhaal. Ik ben het dus volkomen eens met Daphne.

  • 05.03.2014 - 12:54 uur |

    Ik heb een salon aan huis, geen kosten van Provoet, internet, salonsoftware, boekhouding, reiskosten....boekhouden doet mijn partner. Provoet? zou niet weten waarom? levert niets op. Banksaldo staat altijd reserve op voor vervangen materiaal. Internet: wifi aan huis. Software: word en excel. Website maakt een kennis gratis. Je kan ook je kosten drukken, veel kosten zijn niet nodig. Mijn kosten zijn: verzekering en materiaal en opleiding. Die laatste is mijn grootste kosten post. Ben gediplomeerd Branchpedicure ( dat is de nieuwe versie ) en leer door voor medisch. Dus om professioneel te zijn hoef je niet veel geld te vragen.