Jouw salon, eenheidsworst of uitblinker?

01.04.2014 | Columns | 2244 keer bekeken
Jouw salon, eenheidsworst of uitblinker?

Grote hilariteit om de Belgische boer Hartwin uit het tv programma From Russia with Love. In de aflevering waarin Hartwin wordt geïntroduceerd zien wij hem eerst als veearts tot aan zijn elleboog in het achterste van een koe, maar in het volgende shot blijkt hij een bijbaan te hebben als schoonheidsspecialist/ pedicure. Veearts en schoonheidsspecialist, een merkwaardige combinatie zeker voor een man.

Toch is het zo dat beroepen in de schoonheidsbranche erg populair zijn (en vaker worden gekozen) ten tijde van een economische crisis. Men ziet het als een uitstekend beroep om, dan wel niet naast een bestaande baan, wat bij te verdienen. Vorig jaar verscheen er een artikel in de Metro waarin zowel LOI als NTI (beide aanbieders van thuisonderwijs) aangaven dat zij steeds meer inschrijvingen ontvangen voor de opleiding tot schoonheidsspecialist, "Deze studie stak er qua aanmeldingen met kop en schouders bovenuit" aldus een woordvoerder van het NTI. Ook andere beautygerelateerde opleidingen zoals kapper, pedicure en gewichtsconsullente waren in 2012 bij zowel LOI als NTI erg populair.

De MBO studies zijn vooral erg in trek bij huismoeders, die gewoon thuis kunnen studeren en vervolgens een salon aan huis starten. Ideaal want er hoeft in beide gevallen geen oppas worden ingeschakeld voor de kinderen. Ook herintreders lijken de voorkeur te hebben om zich om te scholen tot een beroep waarmee ze een eigen onderneming aan huis kunnen starten.

Maar wat betekent dit voor onze branche? Want de crisis lijkt nog niet over en uiteindelijk is de markt verzadigd. Ook in mijn eigen wijk lijkt er "op iedere hoek van de straat" een schoonheidsspecialist of pedicure te zitten. Hoe onderscheid je je van al die buurvrouwen? Zelf heb ik gekozen voor een specialisatie die niet veel andere salons in mijn omgeving aanbieden. Mijn specialisatie is zwangerschapsmassage. Hiervoor heb ik speciale trainingen gevolgd en blijf ik continue op zoek gaan naar nieuwe technieken en informatie. Maar die training op zich is nog niet zo heel spannend natuurlijk. Ik heb tevens geïnvesteerd in een speciale massagetafel. In deze tafel zitten namelijk inkepingen voor buik en buste. Deze inkepingen kunnen ook heel gemakkelijk weer worden afgesloten voor een niet zwangere cliënt of een massage op de zijde of liggend op de rug. Bij navraag bij mijn zwangere cliënten blijkt dat een aanzienlijk aantal haar keuze heeft gemaakt omdat zij mijn massagetafel een toegevoegde waarde vindt.

Jezelf onderscheiden (en goede kwaliteit bieden) is naar mijn idee dan ook een must nu de salons als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien is het verstandig om ook een nieuwe markt aan te boren? Nu hoor ik je denken "Schoenmaker blijf bij je leest!" Maar waarom niet een opleiding volgen om permanente make-up te kunnen verzorgen (pigmenteren van de wenkbrauwen) of het plaatsen van wimper extensions? Ik ken genoeg vrouwen die op het ene adres hun wimpers laten doen en een dag eerder op een ander adres bij de schoonheidsspecialist lagen. De "alles onder 1 dak" instituten zijn over het algemeen toch ook niet voor niets succesvol?

Ga niet op in de massa maar durf je kop eens boven het maaiveld te steken en denk eens na over de mogelijkheden waarmee jij je kan onderscheiden.


Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 03.04.2014 - 15:48 uur | Inge van Duijkeren

    Het is een handige agenda die makkelijk in gebruik is en die voor de klanten en salon handig te bedienen is ! Het bedrijf is top , heb je een probleem of vraag dan reageren ze meteen.