Je mag liegen over je product

21.10.2015 | Columns | 1609 keer bekeken
Je mag liegen over je product

Enige tijd geleden las ik een artikel in NRC Next met de titel: “Als niemand klaagt, mag je liegen over je product”. Ik vond deze stellingname nogal brutaal. Toch gebeurt het iedere dag, zegt een medewerker van de Keuringsdienst van Waarde.

De Reclame Code Commissie zegt dat de hoofdregel is, dat reclame eerlijk dient te zijn. Maar de grens tussen een leugen en een halve waarheid is in de praktijk moeilijk te bepalen. Je mag cantharellensoep verkopen, terwijl er niet meer dan één cantharel inzit.

Dit doet mij denken aan mijn uitspraak tijdens producttrainingen, waarbij ik het altijd over kippensoep en kippensoep heb. Welteverstaan kippensoep in een zakje met minuscule stukjes kip, en kippensoep in een blik met grote stukken kip. Dit om aan onze cursisten/depositaires duidelijk te maken dat er ook bij cosmeticaproducten een groot verschil is bij de hoeveelheid  ingrediënten en werkstoffen bij gelijknamige producten, zoals een aloë vera crème van firma A en een aloë vera crème van firma B.

Dubieuze reclame vind je ook bij cosmetica. “Gebruik onze crème. Deze crème met Retinol of Q10, die ervoor zorgt dat je binnen 24 uur rimpelvrij bent”. De bewuste crèmes worden bij voorkeur op de gezichten van begin twintigers gesmeerd, die sowieso nog geen rimpels hebben. Maar ja, dat is marketing. Wie het hardst roept dat zijn crème binnen 24 uur resultaat geeft, dankzij de aanwezigheid van Vitamine A of Q10, wint de grote strijd om de consument. “Wat heb ik hieraan?”, hoor ik je denken. Juist. Alles. Want jij bent de specialist die ervaring met huidverzorging heeft en die een concreet antwoord moet geven op deze commerciële nonsens. Want een crème kan niet in korte tijd een rimpelloos resultaat geven en zeker niet een crème waar de Vitamine A of Q10 “doorheen gezwommen is”.

Ik vind het persoonlijk van groot belang dat een schoonheidsspecialist zich verdiept in de inhoud van een crème. Lees wat er in de crème zit en vergelijk dat desnoods met een crème van een grootwinkelketen. Je zult versteld staan van de grote verschillen. Op de INCI code van het product vind je van groot naar klein het percentage werkstoffen, dat in het product zit. Hoe verder in  de keten des te minder werkstoffen. Vanaf 1% (!!) hoeft geen volgorde meer worden aangehouden. En zo blijft de receptuur van de fabrikant toch een beetje geheim. Je kunt nu duidelijk zien of het product één cantharel bevat, of meer. Zo kom je beslagen ten ijs; kun jij je klant een gedegen advies geven  en hoef je niet te liegen over de inhoud en werking van jouw product.

Laat het liegen maar over aan de grote jongens en spreek maar de waarheid, want tenslotte ben jij de specialist.

Dit artikel is geschreven door Kie van Groningen, directeur van Florint BV.


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • 05.11.2015 - 15:50 uur | Joanette Schuit-Kerkvliet

    Hoi Wilma,
    Bedankt voor je reactie!
    Stuur me gerust een mailtje joanette@mooibeautycenter.nl of bel me eens 06-34861271
    Tot horens of mails
    Joanette

  • Wilma Petrus
    05.11.2015 - 11:30 uur | Wilma Petrus

    Ik ben geïnteresseerd in uw product.
    Ben namelijk op zoek naar een product die klanten bij hun eigen verzorgingslijn kunnen gebruiken.
    Zo te zien /te lezen heeft u dit product gevonden. Het zou voor mijn een mooi verkoopprodukt zijn.

  • 23.10.2015 - 22:08 uur | Joanette Schuit-Kerkvliet

    Prachtig artikel en zo waar!
    Door mijn enthousiastme wil ik het volgende met jullie delen:
    Sinds kort heb ik een prachtige verzorgingslijn ontdekt met één specifieke werkstof waar patent op is aangevraagd... én door het zelf te gebruiken ben ik mijn eigen 'reclamezuil' geworden! Hoe kun je nou beter je klanten overtuigen?!
    Ik heb werkelijk in mijn 25 jaar ervaring als schoonheidsspecialiste nog NOOIT een product gehad wat je gewoon opdoet (onder je eigen producten desnoods) wat zo'n bizar goed en permanent resultaat geeft! Mijn rimpels op mijn decolleté zijn verdwenen en het lijkt net of ik een ooglift heb gekregen!
    Dit merk doet gelukkig niet aan marketing, maar stopt dat allemaal in de research om al hun producten nog beter te maken...! De marketing doe ik zelf, inmiddels als distributeur!

    Joanette Schuit * joanette@mooibeautycenter.nl * Mooi! Beauty Center Amstelveen