Je klant op vakantie: hoe profiteer je daarvan?

15.01.2016 | Columns | 1274 keer bekeken
Je klant op vakantie: hoe profiteer je daarvan?

Vele mensen gaan tussen januari en eind maart weer lekker op wintersport. Heerlijk op de lange latten de berg af. Mocht je dit nou weten van je klant, wees dan altijd attent en vraag bij de begroeting hoe zijn/haar vakantie was en wat hij/zij allemaal heeft meegemaakt. Dit biedt jou namelijk kansen die je zeker niet moet laten liggen.

Bijvoorbeeld: je klant komt goed gebruind terug en dan geef je hem/haar een complimentje dat hij/zij zo’n lekker kleurtje heeft gekregen gedurende de skivakantie; en meteen komen er verhalen als het goed is. Mijn advies is dan wel dit maar even aan te horen en dan te zeggen (zonder beledigend te zijn) dat de huid aan die overmaat van zon wel te lijden heeft gehad en dat dit ook te zien is: droogterimpeltjes, pigmentvlekjes, enz. enz. Juist dít is de gelegenheid om je klant voor te stellen om eens een andere behandeling te geven. Misschien met een kleine korting in natura, zoals wenkbrauwen gratis epileren of wimpers verven, wanneer het een veel duurdere behandeling betreft dan je klant normaal gesproken bij je doet. Geheid dat de volgende keer weer om die behandeling gevraagd wordt, maar dan hoef je die extra’s niet gratis te geven. Ondertussen vertelt je klant aan haar omgeving dat jij dit gratis extra hebt gedaan…

Een ander voorbeeld: Je klant komt binnen en je weet dat de vakantie achter de rug is. Je vraagt natuurlijk naar zijn/haar ervaringen. En wat als deze nu ronduit belabberd tot slecht zijn geweest? Ook dit gesprek geeft je nieuwe kansen want de klant heeft stress nu. Die kun jij wegwerken met bijvoorbeeld massages of nieuwe, betere crèmes. Iemand in een negatieve bui kan zich beter gaan voelen door iets te kopen. Dit ‘feel good’-gevoel van iets willen kopen, dat is ook mooi voor jou. Maakt deze klant daarom attent op je thuisproducten wanneer hij/zij afrekent.

Verkoop veel vochtbehandelingen want dan zien ze ook het verschil in de spiegel. Na een behandeling kan een afspraak bij de kapper ook wonderen doen, zeker als je die kent en ook tevoren even inseint… Zo kun je elkaar helpen.

GEBRUIK JE KANSEN!


Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren