Innovaties en octrooien in de cosmetica

22.04.2016 | Branchenieuws | 974 keer bekeken
Innovaties en octrooien in de cosmetica

Over innovaties en octrooien in de beauty scene – deel 3

Een manier om je te onderscheiden kan liggen in bijvoorbeeld je manier van werken en de apparatuur die je daarbij gebruikt. Als die écht afwijkt van al het andere, wordt je dus anders dan het gebruikelijke. Dit kan bijvoorbeeld sublieme marketing als gevolg hebben.

De vragen die hierbij vaak naar boven komen zijn:

  1. Hoe bedenk ik iets anders?
  2. Moet ik zelf gaan innoveren?

Tegenwoordig schieten de schoonheidssalons als paddenstoelen uit de grond. Het is daarom van belang dat je probeert je concurrent voor te zijn. Blijf innovatief en vernieuwend en laat je eens inspireren door bijvoorbeeld octrooien.

Je mag natuurlijk zelf wat uitdenken, maar dat is niet altijd verstandig. Waarom kijk je niet gewoon in de inmiddels bekende databank Espacenet? In mijn vorige columns liet ik wat voorbeelden zien van producten binnen de markt die waarschijnlijk nog niet bekend waren voor jou. En zoals je ziet zijn er nog veel meer.

Zo is er de Kitty cat mirror  [US2015265031], naar een idee van JoyAnn Roett-O’Connor voor – laat ik maar zeggen – het bijwerken van bijvoorbeeld een bikinilijn. 

Dik van H.png


Wellicht ook gemakkelijk is het  Automatic body massaging apparatus' [US5016617] van Christi & Russell Wood, als een enigszins helpende hand voor onder meer schoonheidsspecialistes. 

Dik van H 2.png


Of zet je liever je geld in op de  Method for temporary stretching of facial skin' [CH556651] van Mary Salvati, iets wat meer weg heeft van het tijdelijk straktrekken van huidplooien dan het voor langere tijd opvullen van ontstane rimpels?

Dik van H 3.png


En heb je op een dag even geen zin om iets te doen, stimuleer jezelf dan maar tot werken met het  User-operated amusement apparatus for kicking the users buttocks'' [US6293874] van Joe Armstrong!

Dik van H 4.png


Dus ik zou zeggen: 

Leef je uit, zoek leuke ideeën op, en doe er vooral goede zaken mee in je schoonheidssalon! Veel zoek-, lees-, denk- en doe-plezier!


Dit artikel is geschreven door Dik van Harte. Hij werkt als octrooiadviseur bij Octrooicentrum Nederland (onderdeel van RVO.nl). Hij heeft jarenlange ervaring met het beschermen van technische innovaties uit allerlei technische vakgebieden, met name door octrooi (rechten, strategie/inbedding, informatie-databanken enzovoorts).Contactgegevens: dik.vanharte@rvo.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren