​Incourante voorraad

04.05.2015 | Columns | 1764 keer bekeken
​Incourante voorraad

Incourante voorraad, een ongewenste situatie waar je liever niet mee geconfronteerd wil worden. Maar bij vele schoonheidsspecialisten staan producten vaak te lang in de kast. Vergeten om te verkopen of ze weten niet goed hoe te verkopen.

Laatst was ik bij een schoonheidsspecialist op bezoek om haar verkoop te activeren. Zij had een aantal producten, waarvan de houdbaarheidsdatum was verstreken. Ondanks het feit dat onze fabrikant de houdbaarheid van ieder product voor tenminste 36 maanden garandeert en die producten na die tijd nog prima te gebruiken zijn, mag een schoonheidsspecialist deze cosmetica niet meer na de houdbaarheidsdatum verkopen. "Wat zonde", hoor ik je denken. Maar ik adviseer in dat geval een aantal handige mogelijkheden om deze producten toch nog te gebruiken.

Waarom is verkoop toch zo belangrijk?

Ieder bedrijf heeft zijn eigen techniek om verkoop te stimuleren. Vele leveranciers hebben speciale workshops of seminars om schoonheidsspecialisten te bewegen meer en gerichter te verkopen. Ook wij hebben een op de branche afgestemde verkoopseminar, waar niet alleen stil gestaan wordt bij verkoop maar ook bij de kostprijsberekening van behandelingen. Vaak vergeten schoonheidsspecialisten diverse maandelijks terugkerende kosten in de salon. Juist de bewustwording, dat de opbrengst van een behandeling niet zo "in de zak gestoken" kan worden, maar ook rekening gehouden moet worden met de kosten van producten die gebruikt zijn, huur, afschrijvingen van apparatuur, gas, licht en water, internet, lidmaatschap van Anbos, boekhouder, telefoon en af te dragen BTW. Juist de verkoop na een behandeling is dan ook essentieel voor de inkomsten van een schoonheidsspecialiste.

Wees daarin creatief. Als een klant geen product bij je koopt, koopt ze het ergens anders. Weg winstmarge, weg verkoopkans.

Tips

Heb je al een tijd een product op de plank staan? Maak dan eens een gecombineerde aanbieding van een behandeling met het product dat je zo graag kwijt wilt. Zet het product "in het zonnetje" op een duidelijk zichtbare plaats als een attractieve aanbieding.

Of gebruik het product dat over de houdbaarheidsdatum is als tester in de salon om je klanten te laten ervaren hoe aangenaam het product is. Smeer het tijdens de behandeling op de hand van je klant zodat ze rustig de tijd heeft om het te ervaren.

Tot slot kun je het product ook aan een "goede" klant cadeau doen met de vermelding dat de houdbaarheidsdatum binnenkort verstrijkt, maar het product (waarschijnlijk) nog prima te gebruiken is. Je geeft iets cadeau, de klant blij en de volgende verkoopkans is geschapen.

Nog beter is natuurlijk regelmatig te kijken of je geen incourante voorraad hebt of je "oudere" producten tijdig te verkopen. Zo verhoogt je de omzet en vermijdt je een incourant voorraad.


Dit artikel is geschreven door Kie van Groningen, directeur van Florint BV.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren