In geuren en kleuren

10.11.2016 | Columns | 2080 keer bekeken
In geuren en kleuren

Werk jij al met geuren en kleuren in je salon? Weet je dat je hierdoor de gemoedstoestand van je klant kunt beïnvloeden?

Geur

Geur is emotie doordat geurmoleculen rechtstreeks naar je limbisch systeem gaan en dit is het gedeelte in je hersenen waar emoties worden geprikkeld. Ik gebruik zelf het liefst etherische oliën omdat deze zuiver zijn en ik zet bijvoorbeeld specifieke geurmengsels in tijdens een welkomstritueel waarbij ik de klant kan helpen makkelijker en dieper te ontspannen. Ook kun je etherische oliën (geur) gebruiken tijdens massages, dan heb je er nog meer voordelen van. Etherische oliën worden opgenomen door de huid en na een massage zijn de moleculen van deze oliën binnen tien tot twintig minuten terug te vinden in je bloedsomloop. Zo kunnen de moleculen dus in het hele lichaam hun werk doen.

Kleur

Ook kleuren kunnen iemands gemoedstoestand beïnvloeden. Zo werk ik bijvoorbeeld al een aantal jaren met verschillende kleuren handdoeken waarmee ik de klant toedek. Zo is blauw een kalmerende kleur en geeft groen meer ontspanning.

Geuren en kleuren toepassen

Als je geuren en kleuren toe wilt passen is het soms goed om vooraf te weten wat nu eigenlijk precies bij je klant past. Ik gebruik hiervoor in mijn salon ayurvedische vragenlijsten waarbij ik erachter kom welke persoonskenmerken op iemand van toepassing zijn zodat ik de geuren en kleuren per persoon kan afstemmen. Heb je dit soort lijsten niet tot je beschikking dan kun je de klant ook 3 geuren voor een behandeling laten ruiken en zo de klant zelf laten kiezen welke geur die dag wenselijk is.

Het leuke van het werken met een afgestemde geur en kleur is dat je de klant een beleving aanbied welke ze misschien niet eerder hebben ervaren. Je zult merken dat je klanten de behandeling echt anders gaan ervaren en het mooie daarvan is weer dat je klanten ook in geuren en kleuren over jou en je salon gaan vertellen aan anderen.


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren