Ik bén jouw collega helemaal niet!

09.09.2014 | Columns | 2897 keer bekeken
Ik bén jouw collega helemaal niet!

Helemaal perplex en nog vol van wat er gebeurd is wil ik een situatie onder het licht brengen van een, naar mijn mening ouderwetse, concurrentiestrijd onder zelfstandige ondernemers in dezelfde branche. 
Kort geleden raak ik verzeild in een groepsgesprek voor branchegenoten op Facebook waarin advies werd gevraagd en ik post daarin dat de adviesvraagster mij even een persoonlijk berichtje kan sturen. Zodoende kon ik, zonder openbaar reclame te hoeven maken, vertellen wat en waarom ik iets heb voor dit probleem. Wat er toen gebeurde heeft mij, na 24 jaar in dit vak en heel veel respectvolle mensen ontmoet te hebben, ontzettend geraakt:
Iemand anders ging zich ermee bemoeien en vroeg zich af waarom ik zo stiekem deed en waarom ik niet gewoon vertelde over welk product het ging. En dat het beheer van de site hier maar eens nader naar moest kijken, en dat ik nogal lef had om dit op zo’n grote site zó te doen. Ik werd vergeleken met de marktkoopman die vast weer het beste middel op de wereld had. ”Kom op laat maar eens zien of je werkelijk in onze branche werkt of dat je je gewoon zo voordoet; je ligt onder vuur!” En dit bleef doorgaan vooral aangedreven door 2 fanatieke dames.
Uren nadat ik mijn eerste berichtje had gepost word ik door een ander collegaatje gewaarschuwd dat er heel wat gaande is op de site. Ik neem een kijkje, heb me nog nooit zo vernederd gevoeld maar besef dat ik haar/hun standpunt achterafgezien ook wel begrijp. Ik pak de telefoon om de discussie beginnende dame te bellen met de vraag of dit niet anders had gekund en of we dit als collega’s kunnen oplossen. 
“Ik ben jouw collega helemaal niet en ik heb niets met jou te maken! Bovendien ga ik er nu meteen opzetten dat jij mij hebt gebeld; ik zit hier niet op te wachten!”
“………………”        

Hoe is dít mogelijk in deze tijd; waarin we toch alleen maar kunnen leren van elkaar? Waarin onze klant een onderlinge samenwerking meer waardeert dan zo’n houding? Waarin al zoveel negativiteit heerst en wij, mijn inziens, het beroep hebben om het goede te verspreiden? 
Ga je meer klanten krijgen door een ander af te kraken? Hoop je echt dat die ander een boterhammetje minder kan eten, maar denk je vooral dat jij er daardoor eentje meer eet?
Uiteindelijk is het gesprek verwijderd, en heeft het beheer van de site het goede voorbeeld gegeven door dit niet te tolereren; daar was ik natuurlijk heel blij mee en hoop door te gaan met mijn moto: Maak van je concurrent je collega!

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (9)

Reageren
  • 12.09.2014 - 17:59 uur | Christy Hartogsveld

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf leuke contacten met een aantal collega schoonheidsspecialistes en pedicures, niets geen strijd. We behandelen elkaar ook. Juist leuk om eens te sparren en ik ben ervan overtuigd dat je zelf toch wel je eigen soort klanten trekt, waardoor je helemaal geen bedreiging bent voor de ander.

  • 10.09.2014 - 15:05 uur | Hans van Gestel

    Goed artikel Ilze, blijkbaar hebben enkele mensen teveel tijd over om zoveel tijd achter de PC door te brengen. En geheel te verwachten hebben ze tijd over want wie wil er nu door een stel negatievelingen behandeld worden. Niemand dus.
    Jammer dat er veel op internet gepost wordt en nog erger dat er dus ook zo weinig controle is. Neem TROS radar, lijkt een vooraanstaande site te zijn. Maar iedereen kan een bedrijf daar zwart maken het blijft er jaren opstaan en niemand doet er wat aan.
    Gelukkig zijn ze in de minderheid en meestal vallen de rotte appels vanzelf uit de mand.

  • 09.09.2014 - 18:59 uur | G. Aalvanger

    Oh zoo herkenbaar! Ongelooflijk. Ik begrijp ook helemaal niets van het haat en nijd gedrag. Zelf werd ik vorige week nog opgebeld door een briesende collega die een advocaat op mijn dak zou sturen omdat ik een klant van haar (zonder dat te weten) aangeraden had de wimperextensions te verwijderen ivm de oogontsteking die ik zag. De klant had bij mij een afspraak gemaakt voor opvullen en ik raadde haar dit af toen ze op de afspraak verscheen ivm de ontsteking, zonder daarbij uitspraken te doen over degene die dit gezet had want dit hoef ik nooit te weten. Ook ik schrok erg, maar was later ook verbolgen. Waarom moet dit zo?

  • 09.09.2014 - 15:13 uur | Monique van der Aa

    Ongelofelijk en geen woorden voor! Wat kun je nog meer dan hierboven staan en dankbaar zijn dat je niet tot dat niveau behoort. Kop op en lekker door gaan! Succes!!

  • 09.09.2014 - 09:30 uur | Bianca Hony

    Ook ik heb het mogen ondervinden en als ik hier over nadenk en jouw verhaal weer lees vind ik het nog steeds te bizar voor woorden.
    Net als Marian adviseerde ben ik dus ook uit een aantal groepen gestapt omdat ik hier niet op zit te wachten. Ik voel me heel positief tegenover alles en iedereen en dat wil ik graag zo houden maar omdat je zo nu een dan een behoorlijke deksel op je neus krijgt, wordt ik toch wat achterdochtiger en dat vindt ik het ergste van alles want zo ben ik niet en zo wil ik totaal niet zijn.
    Jij gaf aan dat je het ook wel weer begreep. Kun je dat uitleggen want dat stukje heb ik nog steeds niet door.
    In ieder geval: ga zo door, onze steun heb je!

  • 08.09.2014 - 15:10 uur | M. J.

    Hoi Ilze, ik ken je verder niet maar wil je wel een steuntje geven. Helaas is dit niet alleen op deze pagina maar dit is de wereld van het "anonieme" internet waar mensen denken dat ze ineens alles tegen en over elkaar kunnen zeggen. Ze voelen zich "sterk" want ze staan niet meer alleen want er is toevallig nog iemand die er zo over denkt en dan is het hek van de dam. Dit zie je op heel veel sites en pagina's gebeuren. Weet ook niet wat de voordelen hiervan zijn om zo op iemand te reageren terwijl je de beste bedoelingen hebt om iemand te helpen. Zelf heb ik me op dit soort sites allemaal uitgeschreven, simpelweg om dit gedoe te voorkomen.

    Let ook op als je iemand mailt want een email is zo aangepast door iemand die iets kwaads met je voor heeft. Heb dat zelf ooit meegemaakt en ik werd ook nog niet geloofd. Werd meteen veroordeeld voor iets dat ik niet zo had geschreven en ze stonden niet voor de waarheid van de juiste mail open.

    Mijn advies aan je is, schrijf je daar uit en ga daar geen energie meer in steken. Ga verder met je eigen zaak en laat degene die daar zitten om onrust te stoken lekker verder gaan want zij zitten daar niet om iemand te helpen, ze houden van onrust. Nu ben jij degene die het overkomen is maar voor hetzelfde geld was het iemand anders geweest. Ze komen zichzelf nog wel een keer tegen.

    Een dikke knuffel van me.

  • 08.09.2014 - 14:14 uur | Annemarie Koenen

    Samenwerking is de kracht!!!

  • 08.09.2014 - 13:24 uur | Grada van Welzen

    Dit geeft al duidelijk aan dat deze (collega) persoon nog lang niet toe is aan samenwerking. De ik maatschappij staat hier nog hoog in het vaandel.
    Dit zegt niets, maar dan ook niets over jouw persoonlijk.
    Zelf ken ik je persoonlijk als een lieve en gewaardeerde collega en ik zie je echt niet als een concurrent, stel je voor zeg als ik dat van al mijn collega's zou moeten vinden.
    Dan heb je geen leven meer.
    Zie het maar zo voor iedere schoonheidsspecialiste is er een klant, zij kiest voor jouw persoonlijk, waarom, dat kan alleen jouw klant jezelf vertellen.
    Fijn dat je mijn collega bent.

  • 08.09.2014 - 12:35 uur | Wendy Snellens

    Dit is vreselijk maar sowieso zien schoonheidsspecialistes elkaar als concurrentie: voorbeeld: ik ben voor mijn nieuwe treatmentstore op zoek naar de juiste werkhoogtes voor een pedicuremeubel want ik laat het zelf maken, shs in het noorden gebeld, daarna eigenlijk het hele land, gemaild, niets niemand wil je helpen. En nu heb ik het wiel zelf uitgevonden. Ik ben voor de kracht van samenwerking en niet van tegenwerking, wie weet heb je elkaar in de toekomst nog nodig