Homeparty, marketing met gevoel

21.11.2013 | Columns | 1837 keer bekeken
Homeparty, marketing met gevoel

Begin dit jaar heb ik zo’n 7.000 flyers verspreid in de omgeving van mijn salon. Samen met mijn partner en de babywagen liepen wij de ene voortuin na de andere in, de brievenbussen met “NEE” keurig overslaand. Het waren prachtige full colour flyers, een aantrekkelijke introductie korting bood ik aan, en ook mijn website stond duidelijk vermeld. De respons? 5 klanten. Wat een farce, wat een teleurstelling en wat een doodzonde van onze tijd.

Flyers hebben geen emotie. Ze eindigen vaak in de oudpapierbak, of mogen met een beetje geluk nog dienst doen in de kattenbak. Het rendement is erg laag waardoor het een kostbare investering is. Om klanten vandaag de dag te werven en aan je te binden moet weer worden ingespeeld op de gun factor, de G-Factor.

Wekelijks betreed ik het podium voor de G-Factor audities. De jury bestaat over het algemeen uit 4 tot 12 vrouwen met interesse in cosmetica en lichaamsverzorging. Ze zitten zich keurig rond de keukentafel te vergapen aan alle producten die ik voor ze presenteer. In 2 a 3 uur heb ik de kans mijzelf te presenteren, te vertellen over mijn salon en de jury te voorzien van persoonlijk advies. Ik heb een vlotte babbel, ben enthousiast over mijn werk en mijn producten en wil heel graag door naar de volgende ronde, daarom vertel ik ze wat een behandeling bij mij in de salon voor hen kan betekenen. Aan het eind van de avond blijkt dat 5 van de 8 juryleden mij laat doorgaan, zij boeken een afspraak. De andere 3 geven mij het voordeel van de twijfel en bestellen net als de andere 5 juryleden wel de producten die ik heb geadviseerd. EAT THAT 7000 BRIEVENBUSSEN!

Er wordt regelmatig laagdunkend gesproken en geschreven over “thuisparties”, onterecht naar mijn mening. De thuisparties worden allang niet meer (alleen) gegeven door de hobbyist, door de consulente zonder enige kennis, die wat wil bijverdienen. Deze manier van marketing is ideaal voor de beauty professional die als kleine ondernemer afhankelijk is van haar vaste klanten en weinig tot geen budget heeft voor marketing. Je investeert tijd en maakt direct omzet, want ook al heb je niet die afspraak je hebt wellicht wel verkocht en kan n.a.w.t. gegevens verzamelen zodat je deze personen altijd nog een keer kan benaderen met een aanbod. En wat te denken van je verkoop?

Klanten maken een afspraak met jou omdat ze jou vertrouwen, en omdat ze zich prettig voelen bij jou. Niet omdat jij van die prachtige full colour, dubbel bedrukte flyers verspreidt. Presenteer jezelf en laat zien waarom mensen voor jou moeten kiezen!

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over thuisparties/ workshops of wellicht andere succesverhalen en methodes van "marketing met emotie".

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 14.12.2013 - 21:32 uur | Yvonne Weima

    hoi, ja inderdaad dat flyeren komt mij een beetje me strot uit... ik werk als kapster en schoonheidsspecialiste op locatie {vind ik chiquer klinken dan ambulant:) } en breng ook veel tijd door met me tasje vol flyers... waar weinig respons op komt.
    ik ben ook van mening dat als je weet waar je over praat en achter je product staat en de passie kan overbrengen naar de 'jury', het absoluut geen slechte oriflame party is, wel doe ik al een beauty- verwen avond, minimaal 4 dames die om de beurt een behandeling krijgen, dit werkt... maar is lastig om steeds nieuwe geintresseerde te krijgen.. hoe doe jij dit?

  • 03.12.2013 - 22:29 uur | akira nitsche

    Hallo Daphne,

    Ik loop zelf ook al enige tijd met dit idee, omdat ik er ook echt in geloof. Maar wat ik me afvraag is hoe je (wekelijks!!) 5 tot 10 personen bijelkaar krijgt om een party te geven? Hoe 'werf jij (nieuwe) klanten" voor deze parties?

    Groetjes,

    Akira Nitsche
    Moments of Wellness
    Maastricht