​Hoe stagiaires mijn salon hebben gered

17.05.2016 | Columns | 4559 keer bekeken
​Hoe stagiaires mijn salon hebben gered


Koninginnedag 2013; deze feestelijke dag eindigde voor mij in een drama.
Gezellig in een café draai ik me om en glijd uit, pijn, misselijk en duizelig. Mijn pols even onder de koude waterstroom, maar de pijn is zo enorm dat mijn dochter besluit om met me naar de spoedpost te gaan.
De grootste nachtmerrie voor een schoonheidsspecialiste, hairstylist is waarheid geworden. Ernstige polsbreuk, spaakbeen dwars door de midden.

Help, wat nu? Ik kan voorlopig geen behandelingen geven, bruiden opmaken of hun kapsel verzorgen.Tegen de intense pijn slik ik tramadol; een pijnstiller die me ‘zweverig” maakt. Ik kan niet meer helder denken. Het lijkt of ik me in hogere sferen begeef, op zich wel een fijn gevoel maar niet handig als je klanten een advies wil geven.
Zoals velen van ons heb ik geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar wel hoge vaste lasten. Ik heb een bedrijf te onderhouden, ben in het bezit van een huurcontract en een grote voorraad aan producten. Kortom, ik zie het even niet meer zitten.

Stagiaires zijn mijn redding geweest, sommigen werken al vanaf hun eerste jaar bij me. Deze meisjes, mijn Blush-girls, weten inmiddels precies hoe ik wil dat klanten behandeld worden, hoe ze producten moeten adviseren en hoe ze de workshops moeten verzorgen. Ik ben ontzettend dankbaar voor de inzet van deze meisjes.

Nog steeds hoor ik dat het zo moeilijk is om een stageplek te vinden, vooral bij eerstejaars.
En dan denk ik: waarom zou je geen toekomstige schoonheidsspecialist opleiden?
Een screening is belangrijk, dat ben ik met je eens. Je moet vooraf goed kijken of de stagiaire past binnen jouw salon. Een eerstejaars kan je prima, na wat uitleg, laten epileren of een handmassage tijdens een behandeling laten verzorgen. Wellicht doen de stagiaires het in jouw salon zo goed dat je bedrijf groeit en ze na de opleiding bij je in dienst kunnen komen.

Dit verhaal is een van de hindernissen die ik heb overwonnen. De komende tijd zal ik met regelmaat een artikel schrijven. Ik ga vertellen over alle mooie momenten, de hindernissen, wat wat mijn bedrijf heeft doen sluiten en mijn vervolg in cosmetica-land.

Dit artikel is geschreven door Marie-Louise Billekens.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren