Hoe professioneel stel jij je als schoonheidsspecialist op?

26.06.2017 | Columns | 1177 keer bekeken
Hoe professioneel stel jij je als schoonheidsspecialist op?

Als schoonheidsspecialiste heb je ervoor gekozen om je klanten professionele huidbehandelingen te geven. Je gaat op zoek naar een merk dat bij je past. Door het enorme bos aan verschillende merken is het best moeilijk het juiste merk te vinden. Wat is belangrijk aan een merk? De naam of de mooie verpakking? Of gaat het om de inhoud, werkstoffen en werking?

Het gaat om de werkstoffen, niet om de geur

Het valt mij altijd op hoe weinig aandacht schoonheidsspecialistes aan ingrediënten en werkstoffen besteden. “Ja deze crème ruikt lekker” wordt er dan geroepen.  Zelden hoor ik “wat een goede werkstoffen zitten er in uw crèmes”.

Ja natuurlijk het oog wil ook wat, maar ik blijf van mening dat de inhoud en werkstoffen veel meer mee moeten wegen bij de keuze voor een cosmetica merk. Na de keuze voor een merk moet er ook kritisch gekeken worden naar de uitstraling van de salon en de representativiteit van de schoonheidsspecialiste.

Je onderscheidt je van een cosmeticaverkoper met je ervaring en opleiding

Je hebt ervoor gekozen om schoonheidsspecialiste te worden, met enige jaren, vele cursussen en tot slot een diploma. Wees trots op het feit dat je schoonheidsspecialiste bent en je onderscheidt van een verkoopster van cosmetica. Je kijkt intensief naar de huid van je klant, behandelt deze en geeft (hopelijk) na afloop een goed advies voor thuisbehandeling met de daarbij benodigde producten. Producten van het merk waar jij als professional bewust voor gekozen hebt. Onderscheidend van de vele merken die in drogisterijen of grootwinkelbedrijven verkocht worden.

Toon je professioneel tegenover je klant. Geef een overtuigend advies en laat haar blij naar huis gaan (het liefst met een tas vol goede cosmetica-artikelen).

Professionalisering van de branche

Gelukkig wordt de branche steeds professioneler. De verkiezing van schoonheidsspecialiste van het jaar tijdens de uitreiking van de Beauty Award draagt daar aan bij. Velen wagen de stap en melden zich aan om mee te doen met de Beauty Award. Een hele stap want er wordt wel iets gevraagd van de kandidaten. Een business plan opstellen, marketing en reclame onder de loep nemen, een mystery guest behandelen en tot slot je website actueel hebben. Dit alles kost veel tijd en aandacht. Prachtige websites van Salon Johanna of Beautysalon ’t Huidje, een vreugde om naar te kijken.

Maar hoe staat het met jouw website? Heb je er één?  Ben je te vinden? Is de naam toegankelijk en kort?

Vaak kijk ik bij een nieuwe klant of prospect hoe de website eruit ziet. Kort en krachtig? Of valt hier nog veel te verbeteren? Let op het is wel je visitekaartje!!

Tot slot: ook voor de genomineerden van de Beauty Award heb ik nog een tip. Zorg dat je e-mail adres lijkt op de website, bijvoorbeeld: ingrid@salon.nl en niet dat jouw klanten moeten e-mailen naar ingridenhenk@example.com, lekker professioneel!

Dit artikel is geschreven door Catalijne Kolkman van Groningen, directeur van Florint.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren