Hoe kies je jouw merk?

21.11.2017 | Columns | 443 keer bekeken
Hoe kies je jouw merk?

Een van de moeilijkste keuzes, toen ik startte met mijn salon, vond ik het kiezen van het juiste merk. Je hebt ontzettend veel waar je uit kan kiezen. Ze hebben allemaal een eigen prijsklasse, bepaalde ingrediënten, assortiment etc. In deze column neem ik je mee in mijn zoektocht die ik in ging toen ik met mijn salon begon.

Mijn allereerste merk

7 jaar geleden ben ik begonnen met mijn salon. Een van de eerste dingen die op je afkomen, is het kiezen van een merk waar je mee wilt werken.

Het merk wat ik tijdens de opleiding gebruikte vond ik prima maar niet uitstekend. In de beginperiode heb ik een paar maanden dat merk gebruikt maar al gauw kwam ik erachter dat ik iets anders wilde.

De zoektocht begon op de beurs

Als eerste heb ik een bezoek gebracht aan de Beauty Trade beurs in Utrecht. Ik ben daar volledig blanco ingegaan. Ik heb mij werkelijk bij elke stand laten informeren over de producten die ze aanbieden. De meeste leveranciers nemen echt de tijd voor je en nodigen je uit om te gaan zitten om hun uitleg te geven. Ik heb hier veel uitgehaald. De manier waarop ze mij benaderden heeft zeer zeker meegewogen in de keuze. Draaiden ze alleen maar een verkooppraatje af of merkte ik ook daadwerkelijk dat ze in mij waren geïnteresseerd. Na afloop ben ik met een gigantische tas vol monsters en folders naar huis gegaan.

Persoonlijke selectie

Eenmaal thuis heb ik een selectie gemaakt van wat voor mij duidelijk afviel. Mijn keuzes baseer ik op mijn persoonlijke voorkeur. Hoe zou ik als klant hier tegenaan kijken? Alle producten die ik zelf nooit zou kopen vanwege de prijs, heb ik laten vallen. Ook het uiterlijk van verpakkingen weegt voor mij mee. Wat ik ook belangrijk vind, is het diervriendelijk en dus niet op dieren getest? Wat voor lijnen bieden ze allemaal aan binnen het merk? Uiteraard is ook de geur een belangrijk aspect dat meespeelt. Mijn vriendinnen kregen ook allemaal een aantal proefjes uitgereikt en ik wilde graag weten welk merk hun het meeste aansprak.

De vertegenwoordiger over de vloer

Uiteindelijk hield ik 2 merken over. Van beide merken hebben de vertegenwoordigers een bezoek aan mijn salon gebracht. Ik had een aantal dingen opgeschreven die ik belangrijk vond.

  • Hoe verloopt het contact tussen leverancier en salon? Zijn ze makkelijk per telefoon en email te bereiken?  
  • Kan je de producten als salon online bestellen (onmisbaar vind ik persoonlijk)
  • Hoe is de ondersteuning qua marketing?
  • Kan je kosteloos een bestelling doen of komen er verzendkosten bij onder een bepaald bedrag?
  • Hoeveel keer per jaar voeren ze een prijsverhoging door?
  • Zijn er in mijn buurt nog meer salons die dit merk gebruiken en zo ja hoe gaan ze hiermee om?
  • Is dit een merk dat voor de consument ook verkrijgbaar is in de winkel of online?
  • Worden er regelmatig cursussen of seminars gegeven? En zijn hier kosten aan verbonden?

Het is dus niet alleen belangrijk dat je het product fijn vindt om mee te werken, dat het lekker ruikt en dat je er de gewenste resultaten mee bereikt. Het is ook zeer belangrijk of je goed kan samenwerken met de leverancier. Door een goede samenwerking met veel mogelijkheden, kan je je jouw omzet absoluut verhogen. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden.

Hoe ben jij tot je keuze gekomen van je merk?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren