Hoe kies je een merk voor je salon?

20.03.2017 | Columns | 7733 keer bekeken
Hoe kies je een merk voor je salon?

Iedereen kent het, je moet een merk voor in je salon uitzoeken, maar er zijn zoveel merken en allemaal zeggen ze hetzelfde: wij zijn het beste!  Maar is dat ook zo? Uiteindelijk bepaalt slechts één iemand welk merk het beste is en dat ben jijzelf.

Stel jezelf drie vragen

Voordat je gaat inkopen moet je weten wat je gaat inkopen. Ga nooit onvoorbereid te werk. Ik stel mezelf altijd 3 vragen. Wat vind ik belangrijk? Wat vindt mijn klant belangrijk en wat is mijn budget? Hiermee ga ik op onderzoek uit. Uiteindelijk komen er een aantal merken naar boven die aan je eisen voldoen. Focus je op deze merken.

Goed voorbereid op gesprek

Met de fabrikant of groothandel van de geselecteerde merken maak ik dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Bereid je goed voor op dit gesprek. Ik zorg dat ik voldoende marktkennis en informatie heb over het bedrijf. Ik probeer, wanneer mogelijk, ook informatie over de persoon te vinden. Wanneer je goed voorbereid bent, ga je zelfverzekerder je gesprek in, en dat is belangrijk. Probeer emotie uit te schakelen en blijf zakelijk. Ga niet te snel mee met wat er aangepraat wordt.

Beslis nooit gelijk

Een goede accountmanager zal ook het gesprek aanpassen als hij/zij merkt dat je de juiste scherpe vragen stelt. Laat nooit meteen het achterste van je tong zien. Als iets goed bevalt of juist niet kan je dat gewoon zeggen. Ik probeer in een eerste gesprek mijn enthousiasme niet te veel te laten zien. Vraag door, neem geen genoegen met het eerste antwoord en beslis nooit gelijk ongeacht de mooie aanbiedingen. Een accountmanager gebruikt graag: “Als je vandaag beslist…” Dat is onzin. Eventuele kortingen zijn ook later nog te krijgen. Probeer te ontdekken hoe graag hij/zij aan jou wilt leveren. Dat kan bepalend zijn in je onderhandeling.

Het is normaal om te onderhandelen

Na je eerste gesprek heb je meestal een goed gevoel bij een bepaald merk. Vraag hierna een 1 op 1 gesprek aan. Ik ga het liefst bij de leverancier of groothandel langs. Ik bedenk soms zelfs de uitkomst van mijn deal vooraf. Waarom? Omdat je dan een doel voor ogen hebt waar je naartoe kunt werken. Veel dames die ik gesproken heb vinden het moeilijk om korting te vragen. Dat hoef je ook niet te doen. Ik vraag zelf meestal: ‘Wat krijg ik voor mijn geld?” “Ik wil het bedrag er wel aan uitgeven, maar ik wil meer artikelen voor dat bedrag”. Dit is vaak voor een accountmanager makkelijker om te geven. Bijvoorbeeld 2 retail verpakkingen i.p.v. één. Wees niet bang om te vragen. Als het niet kan zal hij het zeggen en anders komt hij vanzelf met een tegenvoorstel. Onthoud het is normaal om te onderhandelen. Succes, ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Dit artikel is geschreven door Sanne Noort

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Tim Hofman
    13.07.2015 - 15:29 uur | Tim Hofman

    Weet ook waar je eigen krachten liggen, zoek support waar je het nodig hebt. Kijk niet alleen product inhoudelijk, maar zoek b.v. ook de support van marketing/educatie.

    Kleinere ondernemende merken kunnen veelal meer business support bieden aan kleine tot middel grote salons. Voor grote merken zijn doorgaans alleen de top salons interessant..

    Input van Rosenberg lijkt me niet relevant.. heeft zij zoveel budget om top producten te ontwikkelen? Welke medische kennis? Is deze achtergrond altijd relevant voor skincare?

  • Jacqueline Rosenberg
    12.07.2015 - 09:54 uur | Jacqueline Rosenberg

    Goed artikel, graag wil ik het aanvullen. Ik ben sinds 2008 ANBOS kernlid met huidpraktijk Rosenberg Skin Clinic. Mijn ervaring: schandalig hoe je als salon in een compleet assortiment wordt gedreven. Je kunt niet eerst een paar losse producten bestellen en het van daaruit opbouwen. Ook minimale afname is grote flauwekul, iets wat in de medische branche totaal niet gebruikelijk is en waar ik ook mee samenwerk. Uiteindelijk heb ik vanuit mijn medische kennis een eigen lijn en nu is dus mijn bedrijfsnaam ook een merk geworden. Dit huidmerk ook door andere praktijken gebruikt. Als we met zijn allen het het gedrag van fabrikanten niet meer accepteren verandert vanzelf hun gedrag en de belachelijke prijzen.

  • Els kiljan
    09.07.2015 - 15:14 uur | Els kiljan

    goede punten! Misschien een aanvulling: onderga een behandeling van de merken waar je uit gaat kiezen