Past zijde bij jou als beautyprofessional?

31.07.2014 | Columns | 1125 keer bekeken
Past zijde bij jou als beautyprofessional?

Alles over zijde en duurzaamheid

Als professional kies je jouw producten zorgvuldig. Je producten voor de behandeling en jouw bij-verkoop assortiment. Vaak van hetzelfde merk. Is zijde ook iets voor jouw bedrijf?

De katoenen kussensloop veroorzaakt schade aan de huid, waardoor slaapvouwen en uiteindelijk blijvende rimpels ontstaan. Ook voor je haar is katoen funest. Je klanten houden van beauty en wellness. Je helpt je klanten, behalve met jouw behandeling, ook met de kussensloop waarop ze slapen. Het zou zonde zijn om hun huid en haar te behandelen en ze dan vervolgens in de nacht te laten slapen op een materiaal, dat in de top 5 van oorzaken van rimpels staat…

coconsfloss

Stel jezelf 4 vragen:

  1. Wat vind ik belangrijk? Welk materiaal past bij mijn visie? Werk je met natuurlijke producten? Anti-aging technieken?
  2. Wat vindt mijn klant belangrijk?
    Ken je klanten. Wat willen zij? Willen ze behalve schoonheid en anti-aging, ook gezond zijn? Dr. Moolenburgh beveelt in zijn boek over kankerpreventie het gebruik van natuurlijke materialen aan (hierover een volgende keer meer).
    Als jij kunt vertellen waarom jij achter een product staat, kun je eventuele weerstand oplossen met een goed argument. Jouw klanten hebben vertrouwen in jou. Het hoort bij het verkoopproces om een 'nee' of twijfel om te buigen naar een 'ja'. Je klant moet er soms aan wennen om een kussensloop los te kopen. Dat kan haar 1e keer zijn. Een losse kussenslopen van katoen van goede kwaliteit kost bijvoorbeeld € 22,-. Het is fijn als jij dat kunt vertellen.
  3. Wat is belangrijker, prijs of kwaliteit?
    Je hoeft je niet perse door de verkoopprijs te laten leiden. Goedkoop wil natuurlijk iedereen. Een duurder product kan echter voordeliger zijn op de lange termijn. Gemiddeld geeft een vrouw, blijkt uit Brits onderzoek, € 35,- per maand uit aan gezichtsverzorgingsproducten (en volgens mij veel meer). Stel, een kussensloop kost € 35,- per stuk. Dan kost hij: verkoopprijs/ levensduur = ongeveer € 1,75 per maand. Dat klinkt al heel anders.
  4. Duurzaamheid & gezondheid
    Hoe sta jij tegenover duurzaamheid? Een goede keuze maken voor het milieu, beveel ik altijd aan. Bijvoorbeeld: mogen jouw verzorgingsproducten geen parabenen bevatten? Om een volledig objectief beeld te krijgen, zijn er vele details nodig. Dat gaat heel ver. Ik geef je hier een paar feiten. Het enige duurzame is feitelijk: niets kopen, geen behandelingen doen. Maar ja, dat willen we natuurlijk niet! The next best thing is: kwaliteit bieden.

Voor het produceren van zijde is alleen wat warm water nodig. Dit in tegenstelling tot katoen: productie van katoen staat op nummer 1 van bedreigingen voor de voorraad drinkwater op aarde (WNF). Zijde is niet geschikt voor veganisten, omdat het van dieren afkomstig is. Veganisten eten en gebruiken niets wat van dieren komt. Dus onder andere geen wollen trui, geen leren schoenen, geen zijden sjaal en geen eieren. De zijdelarven, meestal de Bombix Mori, worden gekweekt en verzorgd, ze komen niet uit de vrije natuur. Het enige dat zij eten, is het blad van de moerbei boom. Bij het winnen van de zijde cocons, wordt de larf hergebruikt voor voeding en medicijnen. In diverse wetenschappelijke onderzoeken is bewezen dat deze larven geen zenuwstelsel hebben en ook geen pijn voelen. De productie van dons en angora is bijvoorbeeld wel dieronvriendelijk. Het dons of de angora haren worden van levende ganzen of konijnen geplukt. Productie van wollen en synthetische kleding vraagt om onder andere gebruik van chemische ontvetters en petroleum.

Van nature leeft de zijdemot 24 uur. Op 1 cocon zit ongeveer 3.000 meter zijde draad. De langste draad aan 1 stuk is per cocon ongeveer 900 meter. Deze lange draden bieden de beauty- en gezondheidsvoordelen waar moerbei zijde zo om geliefd is.

Groet,
Mirna Boomaerts
Zijdespecialist

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren