Hoe ga jij om met trouwe klanten?

09.11.2016 | Columns | 3645 keer bekeken
Hoe ga jij om met trouwe klanten?

Jij hebt ze vast ook wel, klanten die al jaar en dag bij jou komen. Van die trouwe klanten, die eigenlijk nooit ergens over klagen, jouw advies altijd opvolgen en tevreden de deur uitgaan mét een nieuwe afspraak en een tas vol producten. De perfecte klant. Zo zou je ze allemaal wel willen hebben. Ik tenminste wel! Toch realiseer ik me dat ik in verhouding weinig tijd en aandacht aan deze klanten besteed. Ze komen en kopen toch wel. 

Twijfelende klant

Nee, mijn tijd en energie gaat naar de klanten waar ik moeite voor moet doen. Die net een beetje meer overtuigd moeten worden van het belang van een afspraak over 4 weken i.p.v. 6. Die nog steeds twijfelen over het gebruik en dus de aanschaf van een masker. Met die klanten heb ik tussendoor nog vaak contact over hoe het met hun huid gaat en met hun producten. Het voelt niet eerlijk en dat is het ook niet. En daarbij, als mijn trouwe klant het gevoel krijgt dat zij voor mij niet op nummer 1 staat, loop ik op een kwade dag zomaar de kans haar aan een ander kwijt te raken.

Investeren in de relatie

In elke langer durende relatie moet je investeren.  En dat vind ik in dit geval nog best een lastige. Die trouwe klant is immers tevreden zoals het gaat, wat gebeurt er als ik ineens dingen ga veranderen?

In een relatie ga je het gesprek met elkaar aan, doe ik dat ook met mijn klant? Ik ben immers ook heel tevreden met hoe het gaat? Of, nou ja, nee. Eigenlijk ben ik er onzeker over of ze nog wel steeds zo tevreden is. Een goede opening voor het gesprek zou dan kunnen zijn om terug te halen waarom ze destijds bij mij terecht is gekomen. Het gesprek kan dan gaan over de veranderingen die sinds die tijd hebben plaatsgehad. In mijn salon, in haar leven, in haar huid, in haar beleving daarvan. Zo kunnen we allebei verkennen waar we staan en geeft het inzichten in elkaars belevingswereld. Wie weet geeft het zelfs openingen voor een ander behandelplan of een nieuwe kuur! Door bij tijd en wijle op deze manier feeling te houden met mijn trouwe klanten blijven zij zich gehoord voelen.

Bijzondere gelegenheden

Alsof het familie is houd ik intussen ook nauwkeurig bij wanneer er voor mijn trouwe klanten bijzondere gelegenheden zijn. Wanneer ze jarig zijn, een speciaal feest hebben, of een verdrietige gebeurtenis. Ik zorg ervoor dat ze op die momenten echt persoonlijke aandacht krijgen. In plaats van een standaard verjaardagsmail stuur ik afhankelijk van de persoon, de één een appje, de ander een kaart en weer een ander een bos bloemen. En daags voor dat speciale feestje stuur ik de één een mailtje met een stappenplan voor thuis om er snel tiptop uit te zien, de ander stuur ik een proefverpakking van een ultiem liftend masker en weer een andere nodig ik uit voor die bij haar altijd zo effectieve oppepbehandeling.

En het werkt! Niet alleen zijn mijn trouwe klanten nog trouwer geworden. Ik ben zelf veel gelukkiger en energieker. Mijn geïnvesteerde tijd levert nu energie en voldoening!  Trouwe klanten zijn als familie. En familie moet je koesteren.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Manja Mattheijs
    23.11.2016 - 00:22 uur | Manja Mattheijs

    Ben t helemaal mee eens, persoonlijk contact heb ik ook altijd,vragend hoe alles nu bevalt, bedankt voor de extra tips!!

  • 17.11.2016 - 16:42 uur | Diborah Mulder-Worsteling

    Helemaal mee eens, je moet inderdaad je trouwe klanten koesteren. Jouw succes heeft hier zeker invloed op! Net even iets meer aandacht geven gaat bij mij in de salon als vanzelfsprekend omdat er een speciale band ontstaat. Het is ook een vertrouwenskwestie want meestal wordt er aan tafel ook uitgebreid gesproken over privezaken en hier moet je discreet mee om kunnen gaan!

  • 17.11.2016 - 14:46 uur | L.J.M. Frijters-Tempelaars

    Dat is ook zo ; wees er zuinig op! Ik heb klanten die mij vanaf de opleiding al steunen. Ik nodig ze op tijd uit als ik iets nieuws nog niet helemaal goed beheers, op hen oefen ik dan gratis extra zo`n behandeling. Zij zijn mijn klankbord hoe ik het doe en wat ik soms aan moet passen.Ook geef ik hen meer behandeltijd en aandacht voor hun zegje te doen over van alles en nog wat. Ze moeten ook wel eens hun ei kwijt zal ik maar zeggen.En ik krijg een fijne klant terug van hen uit waar ik op kan rekenen;-)