Hoe communiceer je over de prijzen van je behandelingen?

14.05.2010 | Branchenieuws | 1727 keer bekeken
Hoe communiceer je over de prijzen van je behandelingen?

Als schoonheidssalon lever je zowel producten als diensten aan de klant. En uiteraard hangt daar een prijskaartje aan. Toch communiceren niet alle schoonheidssalons even duidelijk wat een behandeling of product kost.  Je moet het de klant bij de intake vertellen, of de klant moet het ergens kunnen zien of lezen. Soms hangt de prijslijst ergens niet al te zichtbaar in een hoekje omdat men bang is dat klanten het te duur vinden. Het gebeurt ook dat de prijs helemaal niet wordt besproken omdat men de klant al jaren kent en bijna altijd dezelfde behandeling wordt uitgevoerd. Toegegeven, over prijzen praten is niet altijd even gezellig, maar wel zo zakelijk. Een goede, en vriendelijke manier om toch duidelijk te zijn naar je klanten is het presenteren van je eigen Menukaart (ja, net zo als in een restaurant). Op jouw eigen menukaart vermeldt je al je behandelingen en de prijzen. Het grote voordeel voor je klanten is dat ze er lekker in rond kunnen neuzen, kunnen zien wat een behandeling inhoudt en wat het kost. En wie weet zien ze behandelingen waarvan ze het bestaan nog niet kenden en waar ze wel interesse in hebben.

Een menukaart is gemakkelijk om zelf te maken en je kunt er je eigen persoonlijke draai aan geven. Het is het beste als je je kaart ontwerpt in de huisstijl van je salon. Op internet vindt je talloze tips om er zelf een te maken. Jouw Menukaart zou uit de volgende onderdelen kunnen bestaan.

Inleiding | persoonlijk voorwoord

Hier vertel je iets over je eigen filosofie. Met welke merken werk je en waarom? Wat is jouw visie op schoonheid of huidverzorging? Houdt het persoonlijk en zakelijk en richt je tot de klant.

Indeling in rubrieken

Maak allereerst een indeling in rubrieken van behandelingen die je aanbiedt, bijvoorbeeld gezichtsbehandelingen, lichaamsbehandelingen, massages, dieptereiniging, ontharen en kleinere behandelingen zoals wenkbrauwen verven, manicure, pedicure, make-up, enz.

Overzicht van behandelingen per rubriek

Geef per rubriek een overzicht van jouw behandelingen. Schrijf op wat de behandeling inhoudt, hoe lang de behandeling duurt en wat de klant van de behandeling mag verwachten. Geef eventueel ook aan voor wie of wat een behandeling heel geschikt is. Bijvoorbeeld in de rubriek massages zou je dat als volgt kunnen doen:

Shiatsu massage

25 minuten, 25 Euro

Ervaar een 2000 jaar oude Japanse traditie. Shiatsu is een drukpunt massage. Op een ontspannen manier en met gebruik van het natuurlijke lichaamsgewicht gebruikt jouw behandelaar duimen, vingers en handpalmen en soms ook elleboog, knie of voet om druk uit te oefenen op bepaalde punten van het lichaam. Door deze druk wordt de energiestroom in de energetische kanalen van jouw lichaam, de meridianen, weer in balans gebracht. Na de behandeling voel je je weer volledig ontspannen.

En in de rubriek gezichtsverzorging:

Hydraterende behandeling voor de dorstige huid

1 uur, 60 euro.

Een intensieve, vochtinbrengende en voedende behandeling voor de droge huid of de huid die te veel is blootgesteld aan de elementen. Ervaar de verfrissing van een diep hydraterend collageenmasker om voortijdige veroudering tegen te gaan en de voel hoe je huid daarna weer zacht en soepel aanvoelt

Natuurlijk zijn er heel veel variaties op een menukaart mogelijk. Zo kun je natuurlijk je menu aanpassen aan de seizoenen, je eigen specialiteiten toevoegen en nog veel meer. Voldoende inspiratie? Wacht niet langer en ga meteen aan de slag!

Heb jij tips? Reageer op dit artikel. Van elkaar kunnen we leren.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren