Het spiegelbeeld van je klant

08.11.2017 | Columns | 673 keer bekeken
Het spiegelbeeld van je klant

Met een blik vol hoop en verwachting kijkt ze me aan, terwijl ze mij het plekje aanwijst dat haar nu al zo lang stoort. Ik pak mijn loupelamp erbij, want zo met het blote oog valt mij niets bijzonders op. Wat ik zie is een goed verzorgde huid, passend bij de hele tot in de puntjes verzorgde verschijning van deze klant. Naast wat minuscule pigmentvlekjes en nauwelijks zichtbare droogtelijntjes zie ik niets wat in mijn ogen aan de beschrijving van mevrouw zou kunnen voldoen: ‘een enorm litteken, als een gapend gat bij mijn mondhoek zodat het lijkt alsof mijn hele mond scheef staat’. Ik geef haar de handspiegel zodat ze nogmaals het gewraakte plekje kan opzoeken en aanwijzen. Ze wijst op het gaatje net onder haar linker mondhoek. Waarschijnlijk ontstaan door een puistje in haar tienerjaren. Door het licht uitzakken van de huid door haar voortschrijdende leeftijd is het gaatje wat langgerekter geworden en lijkt het inderdaad een klein neerwaarts spoortje. Een typisch plekje waarvan mijn nuchtere echtgenoot zou zeggen: ‘als ze dat zien, dan zijn ze te dichtbij’.

Zonnen in de jaren '80 

Zelf ben ik niet zo kritisch op mijn huid. Het heeft wat zonschade, opgelopen in de jaren ’80 toen het nog ‘in’ was om je lekker met olie in te smeren (liefst zonder factor) en een klokje te zetten zodat je op tijd kon draaien om zo efficiënt mogelijk bruin te worden. Er treedt wat verslapping op, omdat ook voor mij de jaren ’80 toch al echt minstens 30 jaar geleden zijn. En ongetwijfeld heb ik een paar rimpels, maar vraag me niet waar die precies zitten, daarvan heb ik geen idee. Omdat ik zo’n beetje van kinds af aan al schoonheidsspecialiste wilde worden heb ik mijn huid altijd wel goed verzorgd. Ik heb er alleen, zeg maar, niets voor gelaten.

Er fris en monter uitzien na een lange nacht

Enkele dagen geleden was ik op een training van een van de merken waar ik mee werk. De enthousiaste trainster vertelde lyrisch over de rimpel vervagende eigenschappen van een nieuw product. De groep deelnemers hing aan haar lippen. Dit is wat onze klanten willen! Maar dames, laten we eerlijk zijn: hoe goed dit product zijn werk ook doet, één nachtje slecht slapen of één dagje minder water drinken en zijn nobele werk is teniet gedaan. Dat betekent overigens niet dat ik vind dat we zouden moeten stoppen met het gebruiken van deze producten. Integendeel! De producten worden steeds innovatiever en kunnen veel meer dan in bijvoorbeeld, ik pak ze er maar weer even bij, de jaren ’80.  Zo kunnen onze klanten er toch fris en monter uitzien terwijl ze een nachtje wakker zijn gehouden door hun kroost. Of een nachtje door hebben moeten werken om hun deadline te halen. 

Wakker worden met een vermoeid, maar gelukzalig gevoel

Maar eigenlijk gun ik het mijn klant dat ze het nodig heeft, omdat ze zich er niet toe kon zetten op tijd naar bed te gaan. Omdat het zo’n gezellige avond was, waarin ze in tijden niet zo gelachen heeft. Waarbij ze net een of twee glaasjes meer tot zich heeft genomen dan verantwoord was. Dat ze de boel de boel heeft gelaten, de vaat op het aanrecht heeft laten staan, haar gedragen kleding niet direct heeft gesorteerd en in de wasmand heeft gedaan, vergeten is het licht uit te doen of de kleding voor de kinderen klaar te leggen. Zo’n avond. Waarvan ze de volgende ochtend wakker is geworden met een vermoeid, maar gelukzalig gevoel. Waarvan ze de volgende dag zichzelf steeds tegenkwam, glimlachend in de spiegel. En dus de scheefstand van haar mond door het gapende gat als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Uiterlijk nauw verbonden met zelfvertrouwen

Ons vak heeft veel snijdvlakken met andere beroepen, waaronder die van de psychologie. Zonder de psycholoog te hoeven uithangen kun je wel stellen dat het uiterlijk nauw verbonden is met iemands zelfvertrouwen. Zeker in deze tijd, waarin alles maakbaar is of tenminste lijkt. Als alles maakbaar is, moet iemand daar dan ook gebruik van maken? In hoeverre worden imperfecties nog getolereerd? En wanneer is iets een ‘imperfectie’? Voor mijn klant is dat ‘gapende gat’ een imperfectie, dat is duidelijk. En het zou haar intens gelukkig maken wanneer het zou verdwijnen. Althans, voor even dan toch. Kort daarna zal haar namelijk dat nauwelijks zichtbare bruine vlekje boven haar rechterneusvleugel enorm gaan storen. Of dat vage vermoeden van een fronslijntje tussen haar wenkbrauwen. 

Als schoonheidsspecialist kunnen we veel huidproblemen oplossen en voorkomen. Innovatieve apparatuur en steeds dieper werkende cosmetica kunnen de huid op een natuurlijke manier verjongen. Adviezen op het gebied van leefstijl en voeding dragen bij aan een duurzaam resultaat van de huidverbetering en –verjonging. 

En soms wordt ons een andere vraag gesteld: die om mensen te leren in de spiegel te kijken. 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren