Heldin van de maand April: Eva Smeets

02.04.2016 | Branchenieuws | 1056 keer bekeken
Heldin van de maand April: Eva Smeets

De Heldin van de maand april is Eva Smeets van salon Lopus. Zij wordt in het zonnetje gezet door Derma Cosmetica. 

De start van salon Lopus
Nadat ik als twintigjarige de opleiding tot schoonheidsspecialiste had afgerond, pakte ik mijn koffers en reisde de wereld rond. Na 5 jaar keerde ik terug met een hele rugzak aan ervaring en een heel leven nog voor me. Ik settelde me in het kleine plaatsje Etten onder de rook van Doetinchem. Ik werkte in een beautysalon en alles verliep voorspoedig tot mijn werkgeefster getroffen werd door een ziekte. De zaak werd overgenomen door een kapper en mijn baan als schoonheidsspecialiste hield op te bestaan. Dat was het moment dat ik van bestaande klanten telefoontjes kreeg waar ik gebleven was en of ze bij mij terecht konden, salon Lopus werd geboren! 

heldin van maand 3.jpg

11 Jaar lang werkte ik met veel plezier aan huis in mijn verbouwde garage als schoonheidsspecialiste en medisch pedicure. Ik werkte met basisproducten voor de schoonheidsverzorging en hield mijn salon draaiende, mijn klantenbestand groeide. Inmiddels was ik, op aanraden van een goed bevriende collega, voorzichtig begonnen met de lancering van een nieuwe huidverzorgingslijn binnen mijn praktijk. Yon-Ka, phyto-aromatische huidtherapie. Haar salon draaide erg goed op de kracht van Yon-Ka en haar enorme enthousiasme heeft mij doen besluiten om over te stappen op Yon-Ka. En het gebeurde, het enthousiasme onder mijn klanten werd almaar groter, huidverbetering zichtbaar en verkoopcijfers stegen. In het voorjaar van 2014 besloot ik om elders mijn praktijk voort te zetten en een locatie te huren in de Hoofdstraat van een aangrenzend stadje. Dat was tevens het jaar dat ik de felbegeerde Yon-Ka award “beste startende onderneming” won. Ik zag de huid van mijn klanten enorm opknappen en kon voor het eerst echt waarmaken waar ik voor stond! Een mooie, gezonde, frisse huid met de natuurlijke producten van Yon-Ka! De aromatische geur van de Yon-Ka quintessence die we met het koeldamp-apparaat vernevelen, is op zich al een weldadige beleving die de ervaring van Yon-Ka zo heel bijzonder maakt.

"Ik geef mijn marketingbudget niet aan vreemden"
Inmiddels ben ik twee jaar verder en tevens twee collega’s rijker. De salon is ondertussen helemaal “groen” zoals dat zo mooi heet en draaien we puur op Yon-Ka natuurlijke huidverzorging en een natuurlijke make-up lijn. Dat is de kracht van de salon, natuurlijke kwaliteitsproducten die goed zijn voor uw huid én uw gezondheid. Maar natuurlijk is dat niet alleen de onderscheidende factor van Lopus. “Operational excelence”, kwaliteit, duurzame groene producten, dierproefvrije cosmetica is waar de bewuste klant bij voorbaat al van uitgaat. Er zijn bijvoorbeeld nog maar weinig mensen die vragen of het dierproefvrij is, het is een logische aanname anno 2016. Een heel belangrijke en niet te onderschatten bindende factor is de klanttevredenheidsfactor. Ik probeer zoveel mogelijk te investeren in bestaande klanten doormiddel van het “aandachtsmodel”. Ik denk dat wanneer je bereid bent dingen weg te geven je hen het vertrouwen geeft dat jij ze bijzonder kunt maken. Zo geef ik bijvoorbeeld mijn marketingbudget niet aan wildvreemden. Ik maak leuke seizoensacties en pak flink uit op de VIP-night die ik speciaal voor mijn vaste klanten (en hun introducé) organiseer. Ik bied ze gratis een mooie dag- of avondmake-up aan op een door hun gewenste (feest)dag, ik geef ze uitgebreid advies over huidverzorging en neem daar alle tijd voor. Door middel van proefjes ervaren zij wat Yon-Ka is en krijgen ze vertrouwen in het product. Daarnaast wil de klant aandacht, misschien een beetje meer tijd en vertrouwen. Het verkoopsucces in de toekomst wordt bepaald door de hoeveelheid aandacht die je hen geeft. De klant anno nu wil best wat uitgeven voor zichzelf en verwacht daar ook kwaliteit voor terug. En die kwaliteit heb ik in Yon-Ka gevonden.

heldin van maand 4.png

heldin van maand 2.jpg

Ik probeer meerwaarde te creëren bij mijn klanten, het wow-effect is daar een mooi voorbeeld van. Alles stem ik op elkaar af. Een fijne behandeling, prachtige make-up, het kopje cappuccino met likeur en bonbon, het juiste advies en een fijn proefmonster zal de klant ertoe aanzetten om over de salon te vertellen. Dat is voor mij ook het ideale middel om nieuwe klanten te werven. Mond-tot-mond reclame is de meest duurzame reclame die je kunt hebben. Ondanks het feit dat het nauwelijks meetbaar is, is het een goedkope vorm van reclame. De geloofwaardigheid is groot omdat de boodschap meestal aan een bekende wordt doorverteld. Bovendien is het zeer gerichte reclame. Het betreft vrijwel altijd een relevante boodschap voor de ontvanger die bijvoorbeeld ook graag van zijn  huidproblemen af wil komen.

Een persoonlijke salon met de beste versie van jezelf
Ik probeer het concept persoonlijk te maken, een kijkje achter de schermen via social media. Ik laat ze weten dat ik bezig ben met vernieuwing en blijf op de hoogte van de nieuwe trends. Ik pik er ideeën uit en implementeer ze binnen het bedrijf. En natuurlijk, iedereen kan mijn strategieën kopiëren maar niemand mijn persoonlijkheid. Ik zie mijn collega’s om die reden nooit als concurrenten, het zijn collega’s met hun eigen strategieën, persoonlijkheid en werkwijze. Het houdt je scherp. Blijf vernieuwen, blijf jezelf ontwikkelen en word de beste versie van jezelf in je eigen salon!

Maar dat alles gaat niet vanzelf. Ik heb een geweldige leverancier achter mij staan, zonder hen was ik niet zover gekomen. Derma Cosmetica, importeur van Yon-Ka zorgt voor de vlotte aanlevering van de producten, het verzorgen van relevante cursussen, up-to-date productkennis en je raadt het al, veel persoonlijke aandacht. Zij hebben echt oog en oor voor mijn wensen en anticiperen hierop door goed mee te denken en met de juiste adviezen te komen. Een top leverancier met een no-nonsense mentaliteit en groot empathisch vermogen.

heldin van maand 1.jpg

Over tien jaar ben ik.....
En wat zal de toekomst mij brengen? Na twee waanzinnige jaren waarin er veel is gebeurd, ontwikkeld en gegroeid eerst maar eens genieten van een geheel verzorgde reis naar Parijs. Omdat ik  dit jaar de prijs van “snelst groeiende salon 2016” heb gewonnen en daarmee een kijkje achter de schermen krijg in de fabriek waar al meer dan 60 jaar de phyto-aromatische schoonheidsproducten van  Yon-Ka bedacht, ontworpen, geanalyseerd en vervaardigd worden, wát een grote eer!  Verder zal ik mij de komende maanden bezighouden met de lancering van mijn nieuwe website en het schrijven van de blogs. Genoeg te doen maar zeker ook genoeg om naar uit te kijken!

Hartegroet,

Eva Smeets
Salon lopus

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (7)

Reageren
  • Corinne Houtriet
    08.04.2016 - 00:16 uur | Corinne Houtriet

    Gefeliciteerd Eva! Wat een goed artikel, de energie voel ik tussen de regels door!

  • Marjolein Van Polen
    07.04.2016 - 13:03 uur | Marjolein Van Polen

    Geweldig artikel van een geweldige vrouw met een geweldige salon! Proficiat !

  • Maria Ketelaar
    06.04.2016 - 14:42 uur | Maria Ketelaar

    Wat een prachtig stuk heb hlje geschreven Eva.
    En proficiat met he behaalde succes tot nu toe en met je reis naar Frankrijk ! Helemaal verdiend! Liefs M

  • Marian Peters
    06.04.2016 - 13:10 uur | Marian Peters

    Gefeliciteerd !! Chapeau, hoe je dit alles hebt gerealiseerd! Succes voor de toekomst!

  • gerard roels
    06.04.2016 - 11:50 uur | gerard roels

    VERDIEND

    ga zo door

    veel liefs Gerard Roels
    Derma Cosmetica

  • linda goei
    06.04.2016 - 11:47 uur | linda goei

    goed geschreven

    ik hou van eerlijkheid en openheid

  • linda goei
    06.04.2016 - 11:45 uur | linda goei

    mooi artikel
    ga zeker info bij Yon-Ka aanvragen