Green Beauty dimensions

13.11.2013 | Branchenieuws | 1065 keer bekeken
Green Beauty dimensions

Van 22 tot 24 september vond Beauty Salon dimensions 2012 weer plaats. Van prachtige stands tot leuke workshops, ook dit jaar was het een succes.

Duurzaamheid is hot. Ook houden meer bedrijven en consumenten in deze economisch lastige tijd de hand op de knip en gaan ze voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit ook in de cosmeticabranche. Dit was te zien in de omvang van de beurs, die dit jaar een stukje kleiner dan vorig jaar, maar daarom niet minder interessant. Er zit ook een groot voordeel aan de crisis en de duurzaamheidstrend, want hierdoor waren er een hoop duurzame merken te vinden; biologisch, organisch, veganistisch en fair trade alom. Is het green washing of zijn de merken echt duurzaam? Ik was heel benieuwd.

Wat me opviel is dat steeds meer merken niet alleen werkten met beauty van buiten, maar ook van binnen. Van voedingssupplementen tot detox thee en vitaminedruppels voor in je drinken, het was er allemaal. “Als je het niet kan eten, waarom smeer je het dan op je huid?” was een mooi statement die de persdame van het op voedingsingrediënten gebaseerde merk L’atelier des Délices maakte.

Ook erg mooi is het nieuwe nutricosmetics merk Oolaboo, met als slogan “linking inner & outer beauty”. Dit merk van Nederlandse bodem zegt dat de huid 30% van buitenaf gevoed kan worden en voor 70% van binnenuit. Hierdoor gebruikt Oolaboo zowel cosmeceuticals (huidverzorging) als nutriceuticals (supplementen). Een combinatie van slikken en smeren.

Wat ook erg leuk en goed is, is dat er merken waren die de duurzaamheid doorvoeren in het hele concept. Een goed voorbeeld is 100% Pure, dat vertegenwoordigd werd door mensen met een warm duurzaam hart. Ook lieten ze me Organic Essence zien, waarvan je zelfs de verteerbare verpakking na gebruik weg kan gooien bij het compost. I like!

Wat natuurlijk ook niet kon ontbreken was een “groen” kleurtje. De enthousiaste mannen van Marc Inbane zagen mijn sneeuwwitte huid en konden niet wachten hier snel verandering in te brengen. “Sit down and close your eyes!” Gehoorzaam ging ik zitten en ze voorzagen me snel van een natuurlijk ogende spraytan die nu nog steeds te zien is.

De dag eindigde met een perspresentatie bij Ahava. De enthousiaste dame, die speciaal voor de beurs uit Israël was overgevlogen, gaf ons informatie over dit mooie merk met een even mooi verhaal. We kregen een verzorgende handbehandeling met zeezout en modder, rechtstreeks uit de dode zee. Nu snap ik waarom iedereen daar zo graag op vakantie gaat.

Al met al vond ik het een hele geslaagde beurs en heb ik veel leuke merken leren kennen. Jammer genoeg waren er een aantal die “groen” claimden te zijn en dat niet helemaal waren. Er zijn namelijk zelfs merken die “SLS free” op hun verpakking zetten als het wel in het product zit. Niet zo’n slimme zet. Gelukkig waren er ook een hoop merken aanwezig die het echt belangrijk vinden dat haar ingrediënten goed zijn voor lichaam en milieu. Een stap in de groene richting is natuurlijk niet verkeerd, maar de consument wordt steeds slimmer en besteedt haar geld ook slim. Dus cosmeticamerken, open je ogen en daarmee die van je consument.

Ook namens columniste Vera Lenssinck wil ik Sophie Spanjer bedanken voor de uitnodiging en de perslunch. Met een mooi kleurtje, heerlijk zachte handen en een tas vol visitekaartjes en leuke goodies ging ik voldaan naar huis. Op naar volgend jaar!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren