Goede voeding en huidverzorging: 1+1 = 3

01.01.2013 | Branchenieuws | 2568 keer bekeken
Goede voeding en huidverzorging: 1+1 = 3

Veel van de (unieke) ingrediënten van cosmeticaproducten komen van nature ook voor in voeding en dat is geen toeval. Diverse recente wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het eten van de juiste voedingsmiddelen, in de juiste hoeveelheden en in de juiste combinatie, zichtbaar bij kan dragen aan een mooier uiterlijk. Inge de Munnik (voedingsmiddelentechnoloog en beautyjournalist) onderzocht in het kader van haar nieuwe beautydieet voor consumenten ‘Eet je Mooi in 28 dagen’ van welke voedingsstoffen wetenschappelijk is aangetoond dat zij effect hebben op de huid. Een dieet dat fruit, groente en olie (bij voorkeur uit vis/noten) bevat voorziet in de antioxidantvitamines A, E en C en β-caroteen. Op basis van deze kennis ontwikkelde Inge de Munnik een voedingsprogramma voor consumenten met daarin de principes en recepten om binnen 28 dagen het resultaat in de spiegel te kunnen zien. Eet je Mooi in 28 dagen, het beautyrecept op basis van wetenschappelijk onderzoek. Libelle vind het dieet een uitstekende aanvulling om te werken aan een mooier uiterlijk, zoals je hier kunt lezen. 

Wetenschappelijk onderzoek

Aan de hand van een literatuurstudie is in kaart gebracht wat er wetenschappelijk onderzocht en bekend is over voedingsmiddelen of ingrediënten die een bijdrage leveren aan een mooie huid. Voor alle wetenschappelijke onderzoeken en gebruikte bronnen kun je kijken op http://www.beautyfood.org.

Vitamine AVitamine A heeft een positief effect op het uiterlijk van de huid. Vitamine A speelt een belangrijke rol in de huid. Retinoides (die door het lichaam zelf uit vitamine A gemaakt worden) spelen een rol bij regulering van keratine vorming van de huidcellen. 

Vitamine CEen hogere inname van vitamine C vermindert de symptomen van een ouder wordende huid. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de vorming van collageen. Daarnaast is vitamine C een goede antioxidant 

Vitamine EDe vetoplosbare vitamine E (tocoferol) biedt in combinatie met een andere antioxidant, zoals de wateroplosbare vitamine C, bescherming tegen vrije radicalen. Beide vitamines zijn aanwezig in de huid

VettenDe huid bestaat voor 25% uit onverzadigde vetten, die helpen bij de hydratatie van de huid doordat er een beschermend laagje gevormd word aan de oppervlakte van de huid waardoor het verlies van vocht wordt verminderd. Dit zorgt voor een zachte en soepele huid en voorkomt dat de huid droog wordt Omega-3-vetzuren uit visolie dragen bij aan het remmen van ontstekingen. Bovendien beschermen omega-3-vetzuren tegen vrije radicalen

CarotenoïdenCarotenoïden is een groep van gele tot rode kleurstoffen die groenten en fruit hun mooie kleur geven. De gele tot rode kleurstoffen in groente en fruit zijn carotenoïden. Antioxidanten en carotenoïden bieden bescherming tegen beschadiging van de huid door UV-licht. Carotenoïden, waaronder β-caroteen, luteïne en lycopeen hebben een beschermend effect, doordat deze carotenoïden licht kunnen absorberen

MineralenIJzer is een belangrijke voedingstof in het menselijk lichaam. Het speelt een belangrijke rol in de groei, behoud en normale fysiologie van de huid. Inname van andere mineralen als zink, calcium, fosfor en magnesium draagt bij aan de antioxidantcapaciteit van de huid. Zink draagt bovendien bij aan de synthese van collageen.

VoedingsmiddelenHet rimpelen van de huid kan worden verminderd door het eten van voedsel dat rijk is aan vet, met name enkelvoudig onverzadigd vet, vitamine C, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, zink en vitamine A.  Vetten zijn belangrijk voor een zachte en soepele huid, om veroudering te voorkomen moeten geoxideerde vetten worden aangevuld. Granen bevatten veel koolhydraten en omega-6 vetzuren, maar weinig omega-3 vetzuren en antioxidanten in vergelijking met groene bladgroenten. In het moderne dieet  krijgen mensen voldoende omega-6 vetzuren binnen, echter de hoeveelheid omega-3 vetzuren is laag.

Eet je Mooi

Nadat geïnventariseerd was welke voedingsmiddelen wetenschappelijk is vastgesteld dat ze bijdragen aan een mooier uiterlijk is bepaald in welke hoeveelheden en combinaties je deze voedingsmiddelen moet eten om effect te zien op je huid, haar, nagels en tanden. Voor een mooie huid zijn vooral gekleurde groenten (rood, geel, oranje, paars) van essentieel belang. De voedingsstoffen in deze gekleurde groenten - liefkozend caroteentjes genoemd - zitten dus volop in Eet je Mooi.Je huid doet er 28 dagen over om zichzelf te vernieuwen. Daarom bestaat Eet je Mooi uit vier beautyfood weken. Na die vier weken zie je het verschil in de spiegel: de huid is zichtbaar egaler en je haren glanzen. 

Eet je Mooi geeft lijstjes voor lekkere ontbijtjes, lunches en soepjes. Iedere dag mag men zelf een keuze maken uit deze gerechten, zolang men maar nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde kiest. Verder eet men 2 stuks fruit of drinkt men een zelfgemaakte smoothie tussendoor. De avondmaaltijd is iedere dag anders. Natuurlijk mogen er wel maaltijden omgewisseld worden,  maar om te blijven variëren is het van belang om alle avondmaaltijden een keer te eten. Alleen dan krijgt men alle benodigde voedingsstoffen voor je huid en haar in de juiste hoeveelheid binnen. Omdat lichaam en hersenen gevoed worden met waardevolle voedingsstoffen geeft Eet je Mooi ook nog eens volop lichamelijke energie en zorgt voor een heldere geest.  Wie de richtlijnen van Eet je Mooi volgt krijgt gemiddeld 1700 calorieën per dag binnen en dat is minder dan de dagelijkse hoeveelheid energie die nodig is. Eet je Mooi is dus prima voor de lijn en de soms onweerstaanbare drang om naar ongezonde tussendoortjes te grijpen verdwijnt omdat je heel veel kan/mag eten.

Conclusie:

Door niet alleen te werken aan de buitenkant van je klant (huidverzorging), maar door je klant ook te adviseren hoe hij/zij nog betere resultaten kan behalen door de juiste voeding wordt het eindresultaat nog beter. Zorg ervoor dat je kennis op het gebied van voeding up-to-date is, zodat je weet waar je over praat. Eet je Mooi in 28 dagen vind je alle wetenschappelijke onderzoeken, beautytips en recepten voor 28 dagen. Bestel het nu, het is een handig hulpmiddel om je klanten hierover te adviseren of je kunt klanten aanbevelen om dit dieet te volgen!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • fleur baars
    04.01.2015 - 09:03 uur | fleur baars

    Dank voor dit blog. Ik ben heel blij dat er steeds meer geschreven wordt over vitamines en huidverzorging. Deze is ook super interessant http://naturesbestcosmetics.nl/omega-3-uit-biologische-algen/