Geven is krijgen

10.06.2014 | Columns | 1465 keer bekeken
Geven is krijgen

Hoe reageer jij als je klant haar portemonnee is vergeten en hoe vaak wordt je daarin teleurgesteld? Je kunt haar vragen een paspoort of rijbewijs achter te laten en dan verdwijnt de klant met de staart tussen de benen. Of je zegt dat zij het kan overmaken, waardoor zij met een goed gevoel vertrekt en dit op verjaardagen graag verder wil vertellen. Een besparing op je reclamebudget en aantrekkingskracht voor nieuwe cliënten.

Mijn hond staat ’s avonds te kwispelen van blijdschap bij mijn thuiskomst. Want die weet; hoe warmer het welkom, hoe enthousiaster hij geknuffeld gaat worden. Het principe van de wederkerigheid. 

Angst

Ik merk dat het angst is wat mij soms tegenhoud. Ik wil namelijk geen sukkel zijn en straks gaat de klant er misbruik van maken. Succes hangt niet alleen af van hard werken of talent, maar ook wat je wilt delen. De gunfactor speelt daarin ook een grote rol.

De kansen zien

Heb ik nog iets weg te geven in mijn salon? Een heerlijke geurkaars, een warmtedeken of een heerlijk voetenbad zodat zij zich welkom voelt. Een compliment of een glimlach, het zijn vaak de kleine dingen die het verschil kunnen maken. Of stuur eens een mooie handgeschreven verjaardags- of Kerstkaart. Werk samen met je collega als zij bijvoorbeeld apparatuur heeft of een specialisatie. Zie geen bedreigingen maar juist de kansen.

Kwetsbaar zijn is een enorme kracht die iedereen wel zal herkennen en waarderen. Voor diegene die dat niet kan waarderen, rest ons die veel sterkte te wensen. Wat een gemis.

Wat heb jij nog weg te geven?

Dit artikel is geschreven Saskia de Valois, gepassioneerde schoonheidsspecialiste en directeur van De Valois Cosmetics BV

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren