Geur & Beauty: 100% parfumvrij

05.06.2014 | Columns | 1669 keer bekeken
Geur & Beauty: 100% parfumvrij

Als beauty professional wil je dat je klanten enthousiast zijn over hun bezoek aan je salon. Tijdens dit bezoek worden de zintuigen van de klant geprikkeld. Dat gebeurt bewust en onbewust.

Eén van de zintuigen die onbewust geprikkeld wordt, is ruiken. Meestal gebeurt ruiken op de achtergrond, tenzij iets nieuws of bijzonders de aandacht trekt.

Tijdens de Beautybeurs 2014 innovatietour is mij bepaald gedrag van mezelf en andere deelnemers in het bijzonder bijgebleven. Als we een nieuw product mochten testen, was de eerste impuls eraan snuffelen. En als het bijzonder was, dan werd er vrijwel direct hardop gereageerd met 'dit ruikt lekker' of 'wat een aparte geur'. Sommige producten werden extra aangeprezen als '100% parfumvrij', '0% parfum allergenen', '100% natuurlijke parfum' of  'geen synthetische geurstoffen'.

Geur speelt dus duidelijk een rol bij de beleving van een product, maar ook bij de verkoop ervan.

Dit is de eerste in een serie columns over hoe je als beauty professional geur kunt inzetten voor een betere klantbeleving.

Laten we beginnen met de claim '100% parfumvrij'.

De meeste verzorgingsproducten, die je als beauty professional gebruikt, zijn geparfumeerd. Er bestaan echter ook ongeparfumeerde verzorgingsproducten. Die herken je aan de duidelijke vermelding op de verpakking als 'ongeparfumeerd', 'parfumvrij', '100% parfumvrij' of in het Engels 'fragrance free'.  Je kunt dit ook controleren door naar de ingrediëntenlijst (INCI) te kijken. Als er geen 'parfum', 'fragrance' of 'aroma' vermeld staan, dan is het product inderdaad ongeparfumerd. Dit kan belangrijk zijn als je klanten krijgt die een parfum allergie hebben. 1 tot 3% van de mensen heeft deze allergie. Dit percentage is hoger onder mensen met huidproblemen zoals eczeem. Als beauty professional is de kans groot dat je klanten aantrekt, die juist bij jou aankloppen wegens huidproblemen. Dus is het verstandig om hier aandacht aan te besteden. Vooral omdat parfumvrij niet gelijk staat aan geurloos. Natuurlijke ingrediënten zoals plantaardige (essentiële) oliën, fruit- en bloemextracten hebben vaak een kenmerkende geur. Ook daar kunnen mensen met een allergische reactie op reageren. Of het simpelweg niet lekker vinden ruiken. 'Natuurlijk' betekent in dit geval niet altijd fijner of veiliger.

Tip: doe een allergietest. Vooral bij klanten met een gevoelige of probleem huid is het verstandig om de producten voorafgaand de behandeling te testen. Je geeft de klant een kleine hoeveelheid van het product mee, bijvoorbeeld testertjes. Dan instrueer je de klant om een klein beetje gedurende 7 dagen tweemaal daags op dezelfde plek in de elleboogsplooi aan te brengen. Voor de 7 dagen erna dient de klant hetzelfde te doen op de huid die behandeld gaat worden. Is er binnen die 14 dagen geen huiduitslag zichtbaar, dan kun je er redelijk zeker van zijn dat jouw klant niet allergisch is voor dat product.

Dit kun je overigens ook toepassen bij andere allergieën zoals voor noten, gluten, conserveermiddelen en kleurstoffen.

Dit is een artikel van Drs. Irina Tudor, geurwetenschapper, consultant en eigenaar Irina Tudor Consultancy & Something Smelly

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren