Geluidsoverlast in de salon

06.11.2015 | Columns | 1936 keer bekeken
Geluidsoverlast in de salon

Volgens mij heeft elke schoonheidsspecialist(e) een hekel aan buitenissig geluid in zijn of haar salon. Dit kan vooral spelen bij een salon in of aan huis. Er kunnen wel eens irritaties optreden bij het gezin; vooral als de kinderen op een leeftijd zijn dat stilte niet echt cool is en graag naar harde muziek luisteren.

Maar ook als je tijdens de massage ineens wordt geconfronteerd met een laagvliegende helicopter of vliegtuig. Dan ligt je klant in zijn stoel te schudden, en dat bevordert de rust ook niet. Wat kun je nu toch doen aan dit soort overlast?

Je kunt je eigen kinderen natuurlijk goed instrueren en aan je echtgenoot of partner vragen of de vaatwasser op een ander tijdstip leeggeruimd kan worden. Maar op het lawaai van buiten door derden heb je helaas weinig invloed.

Je zou eventueel de behandeluren kunnen aanpassen aan de tijden dat er bijvoorbeeld niet wordt gevlogen, maar dat is ook haast onmogelijk. Op de buurjongen met zijn motor heb je geen evenmin echt invloed. Hoe moet je er dan mee omgaan?

Probleem voor iedereen

Je denkt zelf waarschijnlijk dat dit een punt is voor veel mensen die in je stoel liggen, maar ik heb eens bij mijn eigen cliënten mijn oor te luisteren gelegd. Voor de meesten van hen is het geen enkel problem! Vaak horen ze het niet eens (behalve als er ruzie wordt gemaakt bij de buren bijvoorbeeld) en zijn ze meer ceconcentreerd op de massage en de muziek die je erbij draait, dan op de geluiden die voor ons, schoonheidsspecialisten, o zo hinderlijk zijn.

Maar probeer zo veel mogelijk dit soort van bijgeluiden wel te dempen in de salon. Ik heb ooit gezien dat een client een i-Pod kreeg met oordopjes, omdat dit het geluid wel verdoezelde, plus het voordeel hiervan was dat de klant  zijn eigen favoriete muziek kon horen.

Ik ben er ontzettend benieuwd naar hoe jij hier mee omgaat. Wat zijn jouw trucs? Zet ze hieronder via “Reageren”. Alvast bedankt!

Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • Alysha de Keijzer
    13.11.2015 - 22:30 uur | Alysha de Keijzer

    Ook ik heb in mijn salon aan huis wel eens geluidslasten van buitenaf, ik zet tijdens de behandeling daarom een ontspannend muziekje aan, en probeer me er zelf niet teveel aan te storen. Ik weet uit ervaring als je steeds meld dat bijvoorbeeld de wasmachine zo hard draait dat klanten er op een geve moment ook naar gaan luisteren.

  • Paul Bode
    12.11.2015 - 11:06 uur | Paul Bode

    Dit is wel het meest bespottelijke wat ik in mijn 33 jarige carrière als schoonheidsspecialist heb gehoord. Dat een klant zich zou ergeren aan "geluid" .
    Ik heb als docent bij een cosmetica firma duizenden schoonheidsspecialisten les gegeven maar deze heb ik nog nooit gehoord. Waarschijnlijk zijn deze klachten afkomstig van de "oudere garde" specialisten. Die mochten tijdens de opleiding ook geen geluid maken en beslist niet, bijvoorbeeld tijdens het epileren, het hoofd van de klant draaien. Inderdaad zou het goed zijn om het eens aan je klanten te vragen welk "geluid" tijdens de behandeling irritatie geeft. Ik weet dat er schoonheidsspecialisten zijn die het belletje uit de magnetron laten halen om de klant niet te storen. Je kan het ook sterk overdrijven.

  • wynanda van duyn
    06.11.2015 - 09:52 uur | wynanda van duyn

    heb je muziek, dan is het een idee om die wat luider te spelen tijdens de massage. persoonlijk vindt ik dat zelf ook fijn als ik een behandeling krijg. wordt je nog meer meegevoerd in de massage en de bijgeluiden vallen minder op.

  • Dorien Raaijmakers
    06.11.2015 - 07:40 uur | Dorien Raaijmakers

    Wat je aandacht geeft, groeit..

    De klant krijgt meer last van het overmatige geluid (boren bij de buren bijvoorbeeld), als hij/zij merkt dat jij er zelf nogal last van hebt. Na de massage zou ik dan alleen zeggen:"beetje jammer van dat boren...".
    Mijn ervaring is inderdaad dat je er veel meer last van hebt dan jouw klant. TenIj dit een hoog sensitief persoon is. Dan compenseer ik de overlast nog wel eens met iets extra's, bijvoorbeeld handmassage, of een mini voor thuis. Hoe vervelend het ook kan zijn, het pakt eigenlijk altijd goed uit, als je er zelf maar kalm onder blijft....