Geen suiker, geen party?

01.10.2013 | Columns | 844 keer bekeken
Geen suiker, geen party?

De feestdagen staan voor de deur, vol met gezelligheid en eten. Veel eten. De hele dag door. Hapje hier, drankje daar en op de hoeveelheid letten we deze dagen niet. Ik breng meestal één van de feestdagen dag door bij mijn schoonfamilie. Mijn schoonzus kookt de sterren van de hemel: alles biologisch, vers en culinair. Alleen in het dessert zit meestal iets slechts, namelijk suiker. Ook zijn we allemaal wijnliefhebbers; bij elke gang drinken we een heerlijk bijpassend wijntje en als afsluiting pakken we nog een dessertwijn of likeurtje. Ongemerkt knal ik zo aardig wat ‘suikerklontjes’ m’n lijf in, ondanks het feit dat ik de hele dag suikervrij gegeten heb.

Omdat ik verspreid over de hele dag wat eet, kan ik de alcohol aardig hebben, maar op een gegeven moment voel ik ‘m toch zitten en weet ik: dit is mijn taks. Maar de gezelligheid en het feit dat ik niet hoef te rijden, doen me vaak dan toch nog een glaasje pakken. De suiker heeft me namelijk in zijn greep en doet me verlangen naar meer.


Zolang patiënten in een ziekenhuis nog beschuitjes met jam en bakjes met vla krijgen, heeft een suikertaks weinig zin.
Regelmatig hoor ik van mensen dat ‘alcohol wordt omgezet in suiker’. Dit is niet helemaal waar, de route loopt namelijk via azijnzuur. Toch heeft alcohol, net als suiker, via leververvetting een link naar insulineresistentie. Insuline is het vetopslaghormoon. Teveel insuline in je bloed zorgt er ook voor dat je constant een hongergevoel hebt en dus snel aankomt. Het tegenovergestelde, een te lage bloedsuikerspiegel, tekort aan suiker (brandstof) in je bloed is ook niet goed. De alarmbellen in je lichaam slaan op hol en je lichaam móet dan suiker hebben en wel nu! Opnieuw ervaar je hongergevoel en je kunt niet anders dan ernaar luisteren. Suiker is dus met stip de grootste drugs die er is.

Slechte darmwerking
In mijn studio zie ik aan de lopende band klanten met ernstige kwalen als gevolg van overmatig suikergebruik. Suiker tast het immuunsysteem aan, het kan zelfs de activiteit hiervan met 50% verminderen. Naast dat het suikerziekte type 2 veroorzaakt is suiker één van de grootste boosdoeners voor een slechte darmwerking. 73% van de bevolking heeft candida albicans. Deze schimmels gedijen op suikers en tasten de darmwand aan waardoor het lichaam de benodigde vitaminen en mineralen niet goed meer kan omzetten uit je voeding. Een hardnekkige candida komt zelfs in je bloedbaan terecht met zeer schadelijke gevolgen voor het lichaam.


Suikertaks
De GGD heeft laatst een artikel gepubliceerd in de Telegraaf waarin ze pleiten voor het aan banden leggen van suikerinname door de overheid, via een zogenaamde suikertaks: een wet die bepaalt hoeveel suiker er maximaal in een product mag zitten. Ik ben van mening dat je met zo’n wet het paard achter de wagen spant. Zolang patiënten in een ziekenhuis nog beschuitjes met jam en bakjes met vla krijgen, heeft een suikertaks weinig zin. Wel ben ik ontzettend blij met de aandacht voor het onderwerp en de erkenning van het suikerprobleem.


Eigen verantwoordelijkheid
Mijn voorstel: laten we de bron aanpakken. De bron, dat zijn we zelf. Door de keuzes die we zelf elke dag maken, kunnen we invloed uitoefenen op het aanbod in de supermarkten. We zijn immers zelf verantwoordelijk. We bepalen zelf wat we in onze mond en ons lichaam stoppen. Er is niemand die ons dwingt om suiker te eten. Laten we onszelf en anderen helpen met dit stukje bewustwording. Het enige dat voedingsfabrikanten doen, is inspelen op onze vraag en behoeften. De slogan ‘Drink en eet met mate’ is ook hier van toepassing. En dat betekent gewoon wat minder drank en minder suikers. Oók tijdens de feestdagen. Doe je mee?

Dit artikel is geschreven door Jolande Reedijk

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren