Geen stoel onbezet tijdens activiteitenprogramma op Beauty Salon dimensions

30.09.2011 | Beursnieuws | 625 keer bekeken

Vakbeurs voor de schoonheidsbranche trekt hoge kwaliteit bezoekers Projectmanager Annelies Bodifée van VNU Exhibitions kijkt met tevredenheid terug op Beauty Salon dimensions, de vakbeurs voor de schoonheidsbranche, van 25 tot en met 27 september in Jaarbeurs Utrecht.

"Wij hebben een succesvolle editie beleefd. De gewenste doelgroepen waren aanwezig en vanwege het zonnige weer kwamen vooral kwalitatief hoogwaardig bezoekers naar de beurs. De twijfelaars bleven thuis. Het aandeel schoonheidsspecialisten was met 51% hoger dan ooit’’, zegt Annelies, ,,en dankzij de vele activiteiten, wedstrijden en inspirerende workshops heerste er drie dagen lang een zeer aangename sfeer op de beursvloer. Daar gaan wij in 2012 dus absoluut mee door’’.

Trends en noviteiten
De bezoekers kwamen naar Beauty Salon dimensions voor de laatste trends en noviteiten op het gebied van schoonheidsverzorging. Het aanbod concentreerde zich rond producten en apparatuur voor gezichts-, nagel-, haar- en complete lichaamsverzorging. Deze beurseditie lag de focus op ‘Body & Mind’, de balans tussen innerlijk en uiterlijk.

Bezoekcijfer
Beauty Salon dimensions 2011 werd afgesloten met 13.697 bezoekers. Dit bezoekcijfer komt nagenoeg overeen met de edities van 2009 en de jaren ervoor. Vorig jaar was een absoluut topjaar, met een uitschieter van 15.200 bezoekers. Het voorlopige waarderingscijfer van de bezoekers van de afgelopen editie is 6,9 (2010: 6,7).

Eigenaar/directeur
De resultaten van de beursevaluatie door VNU Exhibitions bevestigen de hoge kwaliteit van het bezoek: liefst 88% was eigenaar/directeur. Gevraagd naar het beslisniveau antwoorde 86% ‘eindbeslisser’ te zijn en 6% ‘medebeslisser/adviseur’. 51% van alle bezoekers gaf aan verbonden te zijn aan een schoonheidssalon, 26% aan een hand- en nagelstudio, 9% aan een pedicuresalon en 14% antwoordde ‘overig’, zoals kapsalons, zonnebankcentra, sauna's, beautycentra, fitnesscentra en afslankinstituten. Zij konden zich laten inspireren door productdemonstraties, een gevarieerd activiteiten-, workshop- en lezingenprogramma en diverse beroepswedstrijden, waaronder de Nederlandse Make-up Awards en Nagelwedstrijden.

Startersevent
Regelrechte primeur was het Startersevent. Tijdens deze netwerkbijeenkomst werden starters geïnspireerd, gemotiveerd en gestimuleerd bij het uitoefenen van hun vak en het ondernemerschap. Schoonheidsspecialisten die maximaal drie jaar hun eigen bedrijf runnen waren uitgenodigd voor dit event, waar geen stoel onbezet bleef. Mireille Hogenhuis, Schoonheidsspecialiste van het Jaar 2011, gaf de jonge ondernemers extra tips over het opstarten van een eigen onderneming.

Esther Jacobs
Esther Jacobs, bekend van haar Coins for Care actie en deelname aan Expeditie Robinson, vertelde op het Startersevent een inspirerend verhaal over het realiseren van je dromen. Belangrijkste strekking van haar betoog was om door te zetten, ook bij tegenslag, als je ergens met hart en ziel in gelooft. Zelf verzamelde zij zonder enige ervaring, netwerk of budget liefst 16 miljoen euro in voor goede doelen. Esther Jacobs’ presentatie ging gepaard met vijf concrete en praktische tips voor beginnende schoonheidsspecialisten.

Ook de diverse workshops zoals ColorMode en de diepere laag van schoonheid, AcroYogaDance, met de toenemende aandacht voor innerlijk welzijn, en een introductie in social media werden goed bezocht.

Make-up Awards
Het vakblad Visagie was wederom organisator van de Nederlandse Make-up Awards, een wedstrijd voor visagisten en make-up artists. ‘Retro Vintage Fashion make-up’ was het thema van deze competitie waarmee deelnemers werden uitgedaagd hun creativiteit, professionaliteit en perfectie te tonen. Een tiental genomineerde eindexamenkandidaten voor het Branchediploma Visagie bond de sportieve strijd aan voor de Aanmoediging Award. Thema voor deze wedstrijd was ‘Hollywood Filmpremière’.

Senior Lady
Aansluitend trok ook de showcase Glamour Make-up voor een Senior Lady massale belangstelling. Bekende vrouwen als tv-presentatrice Catherine Keyl , GTST-actrice Jette van der Meij en model Anne Bosch kregen een make-up-make-over. Het publiek werd tussendoor vermaakt door zangeres Lana Wolf en mystery guest Lady Lippy Gloss. Branchevereniging Het Nagelgilde organiseerde het NK French Manicure voor beginners en gevorderden met als opdracht: vervaardig een set ‘wedstrijdnagels’ in acryl of gel en breng deze aan.

Beauty Trade special
De volgende activiteit op de beautykalender is Beauty Trade special, van zaterdag 24 maart tot en met maandag 26 maart 2012 in Jaarbeurs Utrecht.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren