Een kijkje in het leven van een Make-up Artist

12.04.2016 | Columns | 2417 keer bekeken
Een kijkje in het leven van een Make-up Artist


Ik ben gefascineerd door make-up. Ik vind het prachtig wat nationale en internationale Make-up Artists creëren tijdens fotoshoots, voor publicaties in magazines, op social media, voor film en tv, tijdens shows en evenementen. Is het wereldje echt zo glamourous? Hoe kom je aan opdrachten en waar haal je inspiratie vandaan?

Als freelance tekstschrijver in de uiterlijke verzorgingsbranche ga ik regelmatig inspirerende samenwerkingen aan met andere professionals, zoals fotografen, vormgevers, nagelstylisten én visagisten. Voor een aantal opdrachten heb ik samengewerkt met Make-up Artist (MUA) Lydia Thann. Lydia haar naam duikt in de visagiewereld overal op en ik ben benieuwd naar haar leven als MUA en haar visie op het vak. Tijd om een dagje mee te lopen met deze topvisagist!

Shoot voor Karma sieraden

Het is vroeg in de morgen als ik naar Utrecht rijd om Lydia op te halen. Ik mag mee naar een fotoshoot met sieradenmerk Karma. Hoe leuk is dat? Zodra ik Lydia oppik, zie ik dat ze zwaar beladen is; een vliegtuigkoffer op wielen vol met visagiespullen, een grote tas met haarspullen en een opklapbare kruk. Ze vertelt dat ze altijd haar eigen kruk meeneemt, omdat ze niet altijd van tevoren weet wat er wel of niet op de set aanwezig is. Op deze manier kan ze onder alle omstandigheden goed werken en beschermt ze haar rug. Het is donker weer, dus Lydia neemt ook licht mee om de modellen goed op te kunnen maken. We vertrekken op tijd, omdat we rekening houden met eventuele files en de visagist op de set altijd als eerste begint. Tijdens de rit naar Amsterdam heb ik tijd om Lydia alvast wat vragen te stellen.

Voorbereiding

Lydia: “Tegenwoordig wordt er vaak via WhatsApp een groep aangemaakt voorafgaand aan de shoot. In deze groepsapp zitten de fotograaf, stylist, opdrachtgever en de modellen; eigenlijk iedereen die aanwezig is tijdens de opdracht. Op die manier worden bijvoorbeeld de tijden en locatie gecommuniceerd, wie wat meebrengt, bijzonderheden van de modellen, ideeën van de stylist, de fotograaf geeft aan welke belichting en achtergrond hij gaat gebruiken enzovoorts. Vroeger gebeurde dat via een callsheet. Zo’n groepsapp is superhandig. Ik kan nu op Facebook meteen de modellen opzoeken en kijken hoe hun huid en haar er uit zien, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan en alle benodigdheden mee kan nemen, bijvoorbeeld extra haarstukken. Ik kijk ook naar de foto’s van de modellen om te zien welke make-up wel en niet werkt voor de opdracht. Aan de hand van de briefing en de look van de modellen bedenk ik globaal wat ik wil gaan doen en wat ik daarvoor nodig heb. Soms maak ik eerst een moodboard gebaseerd op het thema, veel vaker zit dat moodboard in mijn hoofd. Bij de ene opdracht krijg je meer vrijheid dan bij de andere opdracht. Als je regelmatig met iemand werkt, weet die persoon wat je kunt en worden de touwtjes vaak wat meer losgelaten. Meestal begin ik gewoon en komt de inspiratie vanzelf. Ik werk dan helemaal op mijn gevoel en laat de creativiteit naar buiten komen. Dat leidt tot bijzondere creaties, die je vooraf niet had kunnen bedenken.”

Op locatie

Gelukkig, we zijn ruim op tijd op de set! Nu eerst spullen klaarzetten, stroompunt zoeken, kijken waar Lydia het beste licht heeft, kletsen met iedereen, kopje koffie. Dit gaat een gezellige dag worden. Lydia: “De gesprekken en het kopje koffie voorafgaand aan de shoot zijn niet alleen gezellig, maar ook functioneel. Het is goed om even contact te maken met elkaar om de teamspirit te voelen en de focus voor iedereen gelijk te hebben.” Lydia bespreekt met de eigenaar van Karma sieraden wat hij wil en met de styliste wat de eerste set wordt. Fotograaf Richard Monsieurs vertelt het team hoe hij de modellen graag ziet, wat de look en feel wordt. Zijn aanwijzingen worden meteen opgepakt en uitgevoerd; hij fungeert als een soort regisseur bij deze shoot. Er zijn drie modellen op de set waarvoor haar en make-up moeten worden gedaan; twee vrouwelijke modellen en een man. Lydia heeft vandaag geen assistent, dus ze gaat hard aan de slag. Inmiddels is de zon doorgebroken en dat is fijn, want we gaan buiten sfeerbeelden maken. Op de set wordt een city trip-gevoel gecreëerd - blij en energiek - van twee vriendinnen en een vriend. De set ademt fashion en ik bevind me tussen prachtige modellen, geweldige sieraden en hardwerkende professionals met maar één doel: een mooi resultaat neerzetten. Buiten fotografeert Richard op de markt, de kermis en op een terras. Het is gezellig en heerlijk in het eerste lentezonnetje. Met een gezamenlijk drankje op de laatste locatie sluiten we deze topdag af. Ik zie dat iedereen tevreden is; lachende gezichten, leuke gesprekken. Dit lijkt wel een drankje met vrienden in plaats van professionals die op een leuke manier de dag afsluiten.

Karma 3 MuA.jpg

Karma 4 MuA.jpgBackstage bij shoot voor Karma sieraden met fotograaf Richard Monsieurs.

Hoe het allemaal begon

Omdat Lydia en ik weinig tijd hebben gehad om met elkaar te praten, besluiten we nog een hapje te gaan eten in Amsterdam. Ik wil meer weten over deze MUA! Lydia vertelt me hoe het allemaal is begonnen. Lydia: “Ik was niet zoals veel visagisten gek van make-up. Ik deed een opleiding aan de kunstacademie en wilde er na vier jaar even tussenuit voordat ik examen zou doen. Ik voelde de behoefte om iets creatiefs te doen en ging samen met de zus van mijn toenmalige vriend mee naar een visagiecursus bij Mieke Petiet. Ik werd erdoor gegrepen en had er gevoel voor. Mijn basis van schilderen, tekenen en ontwerpen had een positieve invloed. Tijdens de opleiding werd ik al snel door een docent gevraagd om opdrachten te doen en een mede-docent te assisteren. Het ontwikkelde tot iets waar ik veel plezier aan beleefde. Toen ik begon als visagiste was ik 28 jaar en erg verlegen. In die tijd waren er nog geen mobiele telefoons of social media, dus contacten leggen was een stuk lastiger dan dat het nu is. Ik zat letterlijk thuis bij de telefoon te wachten totdat er iemand belde.”

Opdrachten en samenwerkingen

Ik kan me de tijd zonder mobiele telefoons en social media niet meer voorstellen. Hoe kwam je aan opdrachten? “Ik had Mariëlle Bastiaanse wel eens ontmoet en besloot haar een briefje te schrijven. Toen begon het balletje te rollen. Ik kon via haar aan de slag bij Wella, waarvoor ik tien jaar de visagie bij de shows heb gedaan, heb lesgegeven en trainingen heb verzorgd. Mijn eerste opdracht was met freelance fotograaf en kapper Coos de Joode en leverde me 50 gulden op. Ik leerde steeds meer kappers kennen, waarmee ik nog altijd een vaste samenwerking heb. In de loop van de tijd kreeg ik ook meer andere opdrachten buiten de kappersbranche; ik assisteerde Leco van Zadelhoff, ging samenwerkingen aan met fotografen, modeontwerpers en reclamebureaus.” Wie stelt het team voor een opdracht samen, is dat altijd de opdrachtgever? Lydia: “Dat verschilt. De ene keer is dat de opdrachtgever of de fotograaf, soms krijg ik de vrijheid om een team samen te stellen. Je doet dat aan de hand van de klus: wat voor opdracht is het, wat wil de opdrachtgever? Met die informatie zoek ik de juiste personen bij elkaar. Iemand zijn talenten zijn dan net zo belangrijk als iemand zijn persoonlijkheid. Als je een klik hebt, werkt dat makkelijker en bereik je betere resultaten. Een vaste samenwerking heeft een heleboel voordelen: je kent elkaar en weet waartoe de ander in staat is. Daardoor kun je het beste in elkaar naar boven halen en op elkaar inspelen. Dat bevordert het niveau, het werkt inspirerend. Het geeft een enorme kick als alles samenkomt en het plaatje helemaal klopt. Ik ben erg dankbaar voor die momenten.”

vrij werk 4.jpgVrij werk met fotograaf Michel Zoeter, haarstylist Francis Schroembges en stylist Jeroen Kamphorst.


Haarlijn 5.jpgBackstage bij De Haarlijn.

MUA, iets voor jou?

Wellicht speel je met het idee om een cursus of opleiding visagie te doen, om je aanbod en kennis te verbreden of verdiepen. Er zijn tal van manieren om het vak te leren; van korte cursussen tot fulltime jarenlange opleidingen. Je kunt je specialiseren in bijvoorbeeld tv-, show-, beauty- of filmmake-up of je laten opleiden tot allround visagist. Ik vroeg Lydia waaraan een goede MUA moet voldoen en wanneer een opleiding tot visagist wel of niet geschikt is voor iemand? Lydia: “Als visagist moet je flexibel zijn en kunnen anticiperen. Dingen lopen altijd anders dan je van tevoren had bedacht. Misschien is er plotseling een ander model, heeft het model een uitgroei of vet haar, is de kleding niet op tijd, wil de opdrachtgever toch een andere look. Daar moet je mee om kunnen gaan. Verder moet je er altijd voor zorgen dat je op tijd of het liefst vroeger aanwezig bent. De visagist begint als eerste, je wilt niet dat het hele team op jou moet wachten. Wees eerlijk, betrouwbaar, discreet en collegiaal. Zorg voor een goede ontspannen energie en sfeer, stel de modellen op hun gemak, zeur niet en zeg nooit klussen af. Wees goed voorbereid en heb je spullen bij je, benut je creativiteit en talent en wees up-to-date wat betreft de trends. Zorg voor een goede productkennis, wees gemotiveerd en heb een berg doorzettingsvermogen. Weet in te schatten wanneer je je op de achtergrond moet opstellen en wanneer je initiatief moet tonen. Houd altijd je mond over dingen die je tijdens je klussen hoort, vooral bij artiesten. Speel niet continu met je telefoon, wees alert, zie het werk om je heen. Let op je fysieke belasting en neem bijvoorbeeld een eigen kruk mee. Als je een foto post op social media, zorg er dan voor dat je iedereen uit het team benoemt. Houd er rekening mee dat je vaak de hele dag staat, dat er veel van je verwacht wordt en zo’n dag ontzettend vermoeiend kan zijn. Met een 9-tot-5-mentaliteit red je het niet. Het is hard werken en niet altijd even glamoureus, maar wat mij betreft bestaat er geen mooier beroep!”

Tini Thompson.jpgLydia is voldaan na een shoot met saxofonist Tini Thompson. Fotograaf Jens van der Velde bekijkt de foto’s.


Little Soho 3.jpg

Little Soho 4.jpg

Backstage bij shoot voor fashion webshop Little Soho.

Mooie en heftige momenten

Lydia heeft een duidelijke passie voor haar werk. Tot slot wil ik nog van haar weten wat het mooiste, heftigste of ergste was in de tijd dat ze als MUA werkt. Lydia: “Erg heftig was het moment dat ik een artiest met borstkanker geholpen heb haar hoofd kaal te scheren. Dat was zo intiem. We hebben gelachen en gehuild. Zoiets vergeet je nooit meer. Een andere keer mocht ik Carice van Houten en Halina Reijn opmaken. Ik was ontzettend blij en vond het heel spannend. Op de locatie kwam ik erachter dat ik mijn kwastenset vergeten was, een regelrechte nachtmerrie! Gelukkig mocht ik de kwasten van een collega lenen, maar dat gebeurt me natuurlijk nooit meer. Een echte zegening zijn de inspirerende, creatieve, grappige mensen die ik ontmoet. Helaas zijn die ontmoetingen vaak kort en verlies je elkaar weer uit het oog. De mooiste gebeurtenis is toch wel dat ik vier jaar geleden mijn vriend Stefan Blankestijn backstage bij de Vrienden van Amstel heb leren kennen. Hij is de gitarist van Guus Meeuwis. We wonen samen en binnenkort gaan we trouwen.”

VvA 2.jpg

Lydia Thann en haar vriend Stefan Blankestijn, backstage bij Vrienden van Amstel.

VvA 3.jpg

VvA 7.jpgBackstage bij Vrienden van Amstel.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Jose Leeuwis
    14.04.2016 - 21:17 uur | Jose Leeuwis

    Veel dingen komen mij bekend voor als visagiste en heb dit daarom met veel belangstelling gelezen!