Eén keurmerk voor de schoonheidsbranche: ja of nee?

02.10.2013 | Branchenieuws | 700 keer bekeken

Op zondag 20 oktober onthulde het SBS6 programma Undercover in Nederland dat Emel van S. in haar praktijk aan in Den Haag meerdere klanten zou hebben verminkt. Hierdoor is de discussie of er een Keurmerk moet komen voor de schoonheidsbranche weer opgerakeld. 

Door een keurmerk ziet de consument in een oogopslag dat het wel goed zit met de salon waar hij of zij een behandeling wil ondergaan. Als er veel verschillende (keurmerken zijn, wordt dit effect minder, want een consument kan niet alle keurmerken onthouden, laat staan dat je weet wat ze betekenen. 

Anderzijds hebben de meeste keurmerken een kwaliteitsverhogende werking, want de saloneigenaar moet aan bepaalde eisen voldoen. Het komt ook voor dat leveranciers hun aangesloten depositaires verplichten om aan de eisen voor een bepaald (keur)merk te voldoen. Dit zijn indirecte effecten van keurmerken waar consumenten baat bij hebben, ook als zij zelf niet op het keurmerk letten.
Kunnen er meerdere keurmerken zijn? 

In de schoonheidsbranche bestaan er al verschillende (keur)merken. Maar zo lang als de consument het keurmerk niet betrekt in de overwegingen om wel of niet een schoonheidsbehandeling te ondergaan zullen individuele eigenaren van beautysalons niet uit zichzelf een keurmerk aanvragen. Zeker niet als men vindt dat de  aanvraag- of de keuringskosten van een dergelijk merk te hoog zijn.

Een keurmerk voor de hele branche? Ja of nee?
Wat moeten we in de schoonheidsbranche gaan doen? Onze krachten bundelen en proberen om gezamenlijk 1 keurmerk te kiezen dat door de gehele branche gedragen wordt of moeten we gewoon de markt zijn werk laten doen en meerdere individuele keurmerken naast elkaar laten bestaan?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren