Durf te positioneren, waar sta jij eigenlijk voor?

03.12.2012 | Branchenieuws | 1573 keer bekeken
Durf te positioneren, waar sta jij eigenlijk voor?

Je weet alles van huid verzorgen en huidverbetering, maar kun jij in een paar zinnen vertellen tegen een onbekende wat je precies doet? Daarvoor is een 'elevator pitch' bedoeld. Dit kun je zien als een verkooppraatje in de lift waarin jij tijdens het ritje in een paar zinnen moet kunnen vertellen aan iemand wie je bent en waar je goed in bent.  De basis van iedere elevator pitch is zelfkennis, want je kunt het moeilijk aan anderen vertellen als je het zelf niet weet. Schrijf het daarom eens een keer op zodat je het kunt gebruiken als dat nodig is. Want kort en krachtig vertellen waar je voor staat is lastig en vergt veel voorbereiding en oefening. Wij geven je een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

Positioneer je salon 

De definitie van positioneren is het bewust proberen te realiseren van een bepaalde positie van je schoonheidssalon in de beleving van je klanten, ten opzichte van andere schoonheidssalons. Hierbij geef je antwoorden op de volgende vragen- welke behoeften vervul jij bij de klant, wat willen ze nu echt? - heb je speciale vakgebieden waarin je goed bent - ben je een specialist of een generalist- wat wil je bereiken en heb je voorbeelden van geslaagde projecten- waarin ben jij anders dan andere schoonheidssalons?

Als je na gaat denken over bovengenoemde vragen kun je de een belofte voor je klant formuleren.  De belofte "Ik wil de huid van mijn klanten in topconditie houden" betekent iets anders dan "ik wil de huid van mijn klanten verbeteren". Wat beloof jij je klanten, denk hier goed over na. Zorg je voor ontspanning of voor huidverbetering?  Je zou ook eens aan je eigen klanten kunnen vragen waarom ze voor jou kiezen en waar vinden zij jou goed in? Zet voor jezelf eens verschillende versies bij elkaar, slaap er een nachtje over en check bij je partner, vrienden of klanten. 

Het tweede aspect is dat je een duidelijke keuze moet maken om je te onderscheiden van andere schoonheidssalons. Je kunt het immers niet iedereen naar de zin maken, dus dat is spannend. Wat doe jij anders dan anderen? Je kunt bijvoorbeeld zeggen "Ik wil de huid van mijn klanten in topconditie houden op een zo natuurlijk mogelijke manier" of je kunt zeggen "ik wil de huid van mijn klanten in topconditie houden waarbij ik gebruik maak van de nieuwste apparatuur". Want als je een keuze maakt, als je je gaat specialiseren, zeg je eigenlijk ‘nee’ tegen een groep potentiële klanten. Heel veel schoonheidsspecialisten durven om die reden niet te kiezen. Maar daarbij vergeten ze dat het onderscheidend vermogen de belangrijkste reden is om juist wel voor jou te kiezen. Anders ben je een grijze muis en weet men eigenlijk niet precies waarom men voor jou kiest. 

Als je je elevator pitch eenmaal goed geformuleerd hebt wordt het daarna veel gemakkelijker. Laat iedereen weten waar je voor staat en wat de kern is van je van je dienstverlening. Dit kun je ook op de homepage van je website vermelden, op Linkedin en bij je profiel op Facebook en Twitter. Dan bestaat daar in ieder geval geen misverstand over! 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren