​Dit vertelt het etiket van een cosmeticaproduct

22.09.2017 | Columns | 2792 keer bekeken
​Dit vertelt het etiket van een cosmeticaproduct

Wat vertelt het etiket van een cosmeticaproduct je eigenlijk allemaal? Een etiket bevat een heleboel elementen: van soms ingewikkelde namen in de ingrediëntenlijst tot symbolen en vreemde codes. Wij zetten het voor je op een rijtje.

Eisen etiket vastgelegd

Het etiket van een cosmeticaproduct moet voldoen aan allerlei eisen die opgenomen zijn in de Europese wetgeving voor cosmetica, ook wel bekend als de Cosmeticaverordening. Keurmerken en claims zoals ‘met antirimpelwerking’ worden daar door de fabrikant extra aan toegevoegd.

Welke informatie tref je op etiket?

Vanzelfsprekend ontbreken productnaam, de functie van het product, gebruiksaanwijzing, naam van de fabrikant of importeur, land van productie, contactgegevens en streepjescodes niet. Claims ontbreken in de meeste gevallen ook niet. Die gebruiken producenten juist om hun product te laten opvallen. Toch mogen ze niet zomaar alles roepen. Volgens de Cosmeticaverordening moeten claims controleerbaar en voldoende onderbouwd zijn.

Ingrediënten op etiket

De ingrediëntenlijst op een cosmeticaproduct is één van de meest lastige zaken om te lezen op het etiket. Onthoud daarbij de volgende stelregel: hoe hoger een ingrediënt in de lijst staat, des te meer er van gebruikt is. Ieder ingrediënt moet in die lijst staan. Ingrediënten die voor minder dan 1 procent in het product aanwezig zijn, worden in willekeurige volgorde genoemd aan het einde van de ingrediëntenvermelding. Lijkt het abracadabra? Weet dan dat iedereen dezelfde namen gebruikt, namelijk de omschrijvingen uit de International Nomenclature of Cosmetic Ingredients (INCI). Deze is ontwikkeld door de Europese en Amerikaanse cosmetica-industrie. Op zoek naar de betekenis? Op de site van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) ontdek je om wat voor ingrediënt het gaat en wat de werking is. Op de site van de Europese Commissie staat bij sommige ingrediënten nog veel meer uitleg.

Verder in de ingrediëntenlijst

Is je klant gevoelig voor parfum, check dan vooral de lijst met ingrediënten. Mensen die een allergie hebben, kunnen op het etiket direct lezen of ze het product kunnen gebruiken of niet, omdat deze stoffen speciaal vermeld staan. Staat er nano achter één van de ingrediënten, dan wil dit zeggen dat er gebruik is gemaakt van nanomaterialen. Dit zijn chemische stoffen of materialen die op zeer kleine schaal worden gebruikt. In cosmetica producten gebeurt dit vooral bij zonnebrandcrème, tandpasta en huidcrème.

Wat zijn al die cijfertjes?

Dat op het etiket de hoeveelheid wordt aangegeven, is natuurlijk logisch. Maar weet je ook wat al die andere cijfers betekenen? Zo wordt met het +/- teken aangegeven welke kleurstoffen er in het product zitten. Als een product bestaat uit een range van verschillende kleuren, dan mag er één omschrijving worden gebruiken. Niet alle stoffen hoeven dus in het ene product verwerkt te zijn dat je voor je hebt liggen. Verder bevat het etiket een batch-nummer. Producten die tijdens dezelfde ronde zijn gemaakt, krijgen hetzelfde nummer. Mocht er iets met het product aan de hand zijn, dan kan de producent zo eenvoudig achterhalen of dit geldt voor de hele batch.

Symbolen op een etiket

Het geopende potje met daarbij het aantal maanden vermeld, geeft aan hoelang een product na opening – in perfecte staat - gebruikt kan worden. Ongeopend zijn deze producten langer dan dertig maanden houdbaar.

Het zandlopertje geeft aan dat het product ongeopend korter houdbaar is dan dertig maanden. Vaak wordt daarbij aangegeven voor wanneer je het product dient te gebruiken. Staat er niets op het product, dan is het onbeperkt houdbaar.

Het symbool waarin een handje iets in een boekje aanwijst, geeft aan dat de verpakking te klein is voor alle informatie over ingrediënten, gebruik en waarschuwingen. Deze zijn dan toegevoegd op een bijlage bij het product.

Dit artikel is geschreven door Birgitta van der Linden.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren