De top 6: Waarom klanten wegblijven

25.01.2018 | Columns | 6832 keer bekeken
De top 6: Waarom klanten wegblijven

Waarom ga jij naar jouw favoriete restaurant of ideale vakantiebestemming? Als je eraan denkt komen er zaken naar voren als dat het eten goed is, de prijs-kwaliteit staat me aan of ik kom er al jaren. Maar denk eens verder door. Wat is de onderbewuste reden dat je graag naar die plekken gaat? Pas als je een andere ervaring hebt meegemaakt weet je waarom dit je favoriet is. En daar ligt de meest waardevolle informatie, waarom juist jouw klanten voor jou kiezen. Door goed na te denken en jezelf herhaaldelijk de vraag te stellen: ‘Waarom komen mijn klanten juist naar mij toe?’ kom je bij het antwoord.

1. Hoe welkom is jouw klant?  

Een gastvrije ontvangst met een oprechte warme lach is niet moeilijk. Net iets meer willen doen en het gevoel aan je klanten geven dat ze echt welkom zijn. Dat begint al aan de telefoon. Warmte en gastvrijheid geven jouw klant de doorslag om voor jou te kiezen. 

2. Nare geurtjes 

Soms kom je ergens binnen en dan lijkt het of er een vanille geurkaars is ontploft of dat de bus toiletverfrisser is leeg gespoten. Wat jij lekker vindt, hoeft een ander niet lekker te vinden. En te veel geur geeft het idee dat je iets wilt verdoezelen. Smaken verschillen, kies daarom liever voor een neutrale geur of geen geur.

3. Hygiëne

Schoon en opgeruimd. Wat voor beautybedrijf je ook hebt, het moet eruitzien alsof je van de vloer kunt eten en het moet opgeruimd zijn alsof de koningin wordt verwacht. Plan die tijd ook in na je afspraak om je behandelruimte tiptop in orde te maken. Wees je ervan bewust dat de klant onbewust opneemt hoe het er bij jou uitziet.

4. Te pusherig verkopen is een absolute afrader

Klanten komen om zich in de watten te laten leggen en willen geholpen en gehoord worden. Ze willen niet het gevoel krijgen dat ze iets aangesmeerd krijgen. Onnatuurlijk pushen om direct een volgende afspraak in te plannen of een product te verkopen is een no-go. Je kunt beter je klant informeren over welke oplossingen er zijn om haar ervaring bij jou onvergetelijk te maken. Je mag natuurlijk wel iets aanbieden.

5. Lang wachten

Tijd is kostbaar en ook al willen mensen bij jou misschien wel onthaasten... ze zitten er niet op te wachten om op hun beurt te moeten wachten. Werk je op afspraak? Dan is het mooiste als je het zo kan inplannen dat klanten elkaar niet tegenkomen. Hoe exclusief laat je je klanten zich dan voelen?

6. Kakelen en roddelen 

Kletsen en een gesprek hebben kan, maar laat je NOOIT uit over andere klanten. Wees integer en geef dat gevoel ook mee. Praat je over andere klanten, dan gaan klanten de deur uit met (onbewust) het gevoel dat je ook over hem/haar praat bij andere afspraken.

Neem bovenstaande punten één voor één door en bekijk hoe jij dat in je onderneming doet. Waar zitten jou verbeterpunten? Hoe kun jij je klanten een onweerstaanbare ervaring geven, zodat ze ambassadeur worden van jouw bloeiende bedrijf? Succes!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 02.02.2018 - 21:19 uur | José Heuvelink

    Als klanten elkaar tegen komen is niet erg. Ze vinden het zelfs leuk een bekende te ontmoeten in de Salon. Is er niemand denken ze dat ik niets te doen heb.