De schoonheidsspecialiste als vertrouwenspersoon

29.05.2017 | Columns | 1531 keer bekeken
De schoonheidsspecialiste als vertrouwenspersoon

Een van de dingen die ik zo mooi vind aan mijn vak, is het in contact komen met verschillende soorten mensen. Geen dag is hetzelfde omdat je allerlei diverse gesprekken hebt. Elke klant heeft zijn eigen verhaal. De één praat over koetjes en kalfjes en de ander stort haar complete levensverhaal over je uit. Soms krijg je zulke heftige verhalen te horen dat het je persoonlijk beinvloedt, maar hoe kan je hier het beste mee omgaan?

Een voorbeeld uit mijn salon

De klant om wie het gaat komt nu al een aantal maanden bij mij. Zij heeft hele vervelende dingen in het verleden meegemaakt waardoor ze nu niet meer kan werken. Het was voor haar een hele stap om naar een schoonheidssalon te gaan. Het één op één contact en het feit dat je iemand niet kent, vond ze heel eng. Al na de eerste keer bleek dat we een goede klik hadden en voelde ze zich erg op haar gemak. 

Ze begon mij steeds meer dingen uit het verleden te vertellen. Uiteraard laat mij dit niet koud. De laatste keer vertelde ze mij iets ontzettend heftigs dat ik er zelf echt last van had. Toen ze weg was voelde ik mij leeg en was ik ook echt verdrietig. Ik was niet meer met haar aan het meeleven maar aan het meelijden. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Aan de ene kant is het een mooi compliment dat mijn klant zich zo op zijn gemak voelt. Maar aan de andere kant was mijn grens nu even bereikt van wat ik kon hebben op dat moment.

Hoe ga je met zoiets om?

Ik heb voor mezelf bepaalt wat ik op dat moment nodig had om het van me af te kunnen zetten. Dat was voor mij muziek luisteren.

Zorg dat je na je werk even lekker kan ontspannen. Dat kan bijvoorbeeld zijn, een lekkere douche nemen, muziek luisteren, een blokje omlopen, een vriendin bellen, een boek lezen etc. Zorg ervoor dat je even uit je gedachten gaat en niet meer hoeft na te denken. Piekeren over je werk naar aanleiding van wat je hebt meegemaakt kan je behoorlijk veel energie kosten.

Wat ook kan helpen is even een notitie maken van wat de klant heeft verteld. Zo schrijf je het letterlijk even van je af.

Is het te heftig, geef het aan

Ben ook eerlijk naar jezelf en naar je klant. Als je klant je te belastende dingen gaat vertellen kan je aangeven dat dit soort dingen wel erg zwaar zijn voor jou om mee om te gaan. Of probeer het gesprek af te ronden en ga vertellen wat je in de behandeling aan het doen bent. Of neem de massage als afronding van het gesprek. Zeg tegen je klant dat ze het beste van de massage kan genieten als ze even stil is en haar ogen sluit.  

Kan jij de verhalen die je in je salon hoort goed van je af zetten? Wat doe jij om je na je werk te ontspannen? Deel je tips hieronder met ons.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren