De negatieve klant, er zit meer achter

22.06.2017 | Columns | 3015 keer bekeken
De negatieve klant, er zit meer achter

Dit keer weer een verhaal uit de praktijk. Als schoonheidsspecialiste heb je met zoveel verschillende mensen te maken, er is altijd wel iets over te vertellen. Geen dag is hetzelfde!

Die ene negatieve klant

Ik maak het eigenlijk bijna nooit mee maar ik heb één klant in mijn bestand die altijd negatief is. Alles, maar dan ook alles, is verkeerd of niet naar haar zin.

Ze wil zo strak en mooi mogelijk de deur uit. Ze wil een behandeling, het beste van het beste, maar wil er zo min mogelijk voor betalen. Anderhalf uur vind ze veel te lang dus de behandeling moet zo kort mogelijk zijn. Snel resultaat in een hele korte tijd. De crèmes en serums die ze bij me heeft gekocht, werken voor geen meter volgens haar. (Zelf zie ik duidelijk resultaat). Epileren doet vreselijk zeer en ze ligt niet lekker in de stoel. Als we een nieuwe afspraak maken, zegt ze steunend en kreunend: doe maar over minimaal 12 weken anders vind ik het weer te snel. Zucht…. Je vraagt je dus überhaupt af waarom ze naar de salon komt omdat ze nooit laat blijken dat ze het echt fijn vindt.

De achterliggende reden 

Een klant die altijd klaagt, daar zit nog een verborgen probleem achter. Hetgeen waar ze over klaagt hoeft niet perse het probleem te zijn.

Zo kwam ik er bij deze klant achter dat ze erg onzeker is. Ze is altijd obsessief bezig met haar gewicht, gezond eten en haar huid/uiterlijk. Van jongs af aan is ze al onzeker. Het is dus niet zo, dat ze perse alles wil afkraken. Ze heeft last van een heel hoog verwachtingspatroon, waar niemand ooit aan zal kunnen voldoen. De reden van haar afkeuren is omdat ze niet te lang met haar uiterlijk geconfronteerd wil worden. Door haar onzekerheid vindt ze het moeilijk om zichzelf weer te zien na een behandeling. Dat komt samen met haar verwachtingen die nooit behaald gaan worden. Ze heeft zelfs een aantal botox behandelingen gehad waar ze ook niet tevreden over was.

Laat je klagende klant niet zomaar vallen

Moraal van dit verhaal: ook al heb je er een klant tussen zitten die ‘niet te pruimen’ is. Geef niet te snel op. Als iemand veel klaagt is dat vaak een teken dat iemand meer aandacht wil of nodig heeft. Probeer uit te zoeken waar het klagen vandaan zou kunnen komen, level met je klant, bied een luisterend oor en probeer haar te begrijpen. Bied je best mogelijke combinaties aan qua behandeling die wellicht wel bij haar passen. Neem de tijd en hebt geduld om adviezen te geven en ben altijd eerlijk over het resultaat. Zorg dat ook deze klant tevreden de deur uit gaat. Dit soort aandacht werpt zijn vruchten af en levert je op de lange termijn een tevreden klant op.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • 06.07.2017 - 23:26 uur | Rita Kuiper

    Ik lees met belangstelling het artikel. Ook in mijn praktijk ken ik deze klanten. De vraag is of je zoveel energie in iemand wilt stoppen. Uiteraard heb ik een luisterend oor en wil ik best iemand opbeuren die zich (tijdelijk) naar voelt, maar om m'n cliënten psychisch te gaan uitpluizen waarom zij staan te kreunen en te steunen voor een nieuwe afspraak en alle met liefde en passie uitgevoerd werk structureel af te kraken, of erger, om zich heen slaan omdat de behandeling zo'n pijn doet......Misschien heb ik het geduld er niet voor, of de tijd niet.....maar op een gegeven moment is het: graag of niet.

  • 06.07.2017 - 18:33 uur | Ivonne van der Draai

    Mag ik je vragen hoe je achter haar onzekerheid bent gekomen? Heb je het recht op de man afgevraagd of kwam het zo ter spraken? Verander jij je houding t.o.v. haar?
    Ik denk dat iedereen wel zo'n klant heeft...kost verschrikkelijk veel energie. Ik loop zelf ook niet over van zelfvertrouwen en kan door zulke mensen echt even uit mijn doen raken.

  • 06.07.2017 - 11:55 uur | Danielle Oosthoek-mahu

    Omdat het zo werkt, en deze klant voelt zich dan gewaardeerd door jou en word een hele goede klant en geeft dit door aan andere mensen