De klant als trendsetter

10.04.2017 | Columns | 1112 keer bekeken
De klant als trendsetter

De laatste 10 jaar hebben zich veel veranderingen aan de commerciële kant van ons vak voorgedaan. Dankzij het opbloeiende internet zijn zowel leveranciers, fabrikanten, collega ondernemers, maar ook klanten continu bezig met dé trends van het moment. Er wordt een gigantische hoeveelheid trends gecreëerd, geïntroduceerd, uitgemolken, verbetert en weer commercieel ingezet. Met andere woorden, een trend is hip and happening! Wij als schoonheidsspecialisten moeten wel met de trend mee, omdat onze klant dat van ons verwacht. Doen we dat niet, dan kan het zomaar zijn dat de klant naar een actief ondernemende collega op de hoek wandelt en we die klant nooit meer terug zien. Dat is niet de bedoeling, dus doen we braaf mee met elke, door de commercie bedachte, trend. Daar waar we altijd voorop in de markt moeten lopen, innovatief proberen te zijn, tegelijkertijd toonaangevend en vooral trendy willen zijn, blijven we te vaak steken in de standaard suffe marketingkalender met bijpassende etalage-versiering, nieuwsbrief en andere propaganda. Terwijl dat niet hetgeen is dat we willen uitstralen met onze onderneming. De commerciële kant van ons vak is verdomd lastig en brengt een hoge prestatiedruk met zich mee.

Verwachtingen en teleurstellingen

De doorsnee klant heeft, mede door de lopende trends, zeer veel en vooral hoge verwachtingen van een schoonheidsspecialist. Al dan niet terecht, de verwachtingen zijn er wel en ze liggen bij jou in de stoel duiding te geven over wat de te hoge verwachting inhoudt. Verwachtingen gaan hand in hand met teleurstellingen en het zou naïef zijn te denken dat het jou niet een keer zal overkomen dat een klant niet tevreden is. Wees daarom voorbereid en ga voorafgaande aan elke behandeling met de klant in gesprek over wat precies de wensen (lees: eisen) zijn en hoe je daar aan kan voldoen. Wat zijn de trends waar de klant op dat moment mee bezig is? Wat ziet de klant graag in jouw salon? Vraag om advies en betrek je klant bij je bedrijf. Een klant met te hoge verwachtingen is het mooiste wat je kan overkomen. Het geeft je de kans eens goed naar het business model van je bedrijf te kijken en indien nodig aan te passen. 

Op de juiste manier inspelen op trends

Wanneer ik om me heen kijk, zie ik veel collega's volledig opgaan in verschillende trends. Online, op beurzen, in vakbladen, op TV, langs de snelweg en op allerhande Social Media worden we platgegooid met exclusieve aanbiedingen, goedkope workshops, niet-te-missen deals en zogenoemde buitenkansjes voor in de salon. Als bijverkoop misschien niet onaardig, maar als we niet oppassen wordt het al gauw een kermis in de salon en vergeten we ons vak. Persoonlijk vind ik dat je bedrijf gefundeerd moet zijn op pilaren van kernwaarden. Waar ben jij goed in? Waar blink jij in uit? Als je kiest voor een unieke specialisatie welke bij je past, zit je nooit verkeerd en kun je gaan bouwen aan je fundering. En wanneer de nieuwste trend in beauty-land uiteindelijk weer overwaait en het hippe en nieuwe er wel zo'n beetje vanaf is... resteert enkel jouw unieke specialiteit en die is goud waard. Dáárom kiezen de klanten voor jou, om die specialisatie. 

Focus uitsluitend op hetgeen waar je goed in bent of hetgeen waar je passie ligt, want dán speel je op de juiste manier in op de trend. Jij máákt de trend en bent de trendsetter!

Dit artikel is geschreven door Anky van Wijk

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren