De belangrijkste consumententrends in 2013 voor de schoonheidsbranche

08.01.2013 | Branchenieuws | 4581 keer bekeken
De belangrijkste consumententrends in 2013 voor de schoonheidsbranche

Het nieuwe jaar is net begonnen en dus zijn we nieuwsgierig naar de consumententrends die we in 2013 kunnen verwachten. Het trendwatchbureau Trendwatching.com signaleert internationaal 10 consumententrends. Een aantal van deze trends zijn ook duidelijk herkenbaar in onze schoonheidsbranche, een aantal wat minder. Wij vertalen deze grote trends naar de Nederlandse branche voor uiterlijke verzorging en proberen met voorbeelden duidelijk te maken hoe deze trends door (cosmetica)merken en salons in Nederland (kunnen) worden toegepast. 

1. PRESUMERS & CUSTOWNERS

PRESUMERS willen, al voordat een nieuw product het licht gezien heeft, betrokken zijn bij de ontwikkeling, financiering en promotie ervan. Dankzij de talloze crowdfundingsites en de nieuwe productietechnologieën die eindelijk voor het brede publiek beschikbaar zijn geworden, hebben ze de mogelijkheid zich als PRESUMERS te ontpoppen.CUSTOWNERS: consumenten die geen genoegen nemen met passief consumeren maar die actief willen investeren (of zelfs een belang willen nemen) in de merken waarvan ze producten kopen.

Voor zover bij ons bekend zijn er nog geen Presumers gespot in de schoonheidsbranche. Een voorbeeld van Custowners is er al wel, namelijk de crowdfunding van Stop Kindermisbruik via de Hannah huidcoach. Monica van Ee riep in 2012 Hannah huidcoaches op om via ludieke acties zoveel mogelijk geld op te halen en awareness te creëren voor Stop Kindermisbruik. Door middel van creatieve acties als een beauty dag voor kinderen, speciale huidbehandelingen en een sponsorloop haalden de huidcoaches en het Hannah hoofdkantoor samen het mooie bedrag van € 33.000 op.  

2. EMERGING

De zogenaamde ‘opkomende’ markten worden steeds zelfbewuster en richten zich allang niet meer alleen op de bestaande, ontwikkelde markten: we zullen de komende tijd een explosieve groei zien van producten en diensten uit opkomende markten speciaal voor opkomende markten. Denk aan Chinese en Braziliaanse bedrijven die hun producten aan de middenklasse in Turkije, India en Zuid-Afrika verkopen. En vice versa.

Wie kent ze niet, de ongevraagde (ongewenste?) mailtjes van vooral Chinese bedrijven die  IPL of laser apparatuur aan de man proberen te brengen? Het begint meestal 'Hi manager, how are you?' of 'how are you today', gevolgd door een opsomming van de nieuwste lasers en IPL-apparaten. Dat de ervaringen met deze bedrijven niet altijd even positief zijn is te lezen op het forum voor Schoonheidsspecialisten 

3. MOBILE MOMENTS

Consumenten zullen echt alles uit hun mobiele apparaat willen halen, en op elk moment van de dag. Het komende jaar brengt dan ook een explosie van MOBILE MOMENTS (“mobiele momenten”): een stortvloed aan producten, diensten en ervaringen waarmee consumenten nog sneller en beter (en moeiteloos!) kunnen multitasken, of beter gezegd, hypertasken.

In de schoonheidsbranche: via Social media (Facebook, Twitter) kun je op elk moment van de dag in contact zijn met je doelgroep. Dit is handig als je behandeltijd over hebt, of als er een afspraak wordt afgezegd. Via een oproep op Facebook of Twitter kun je mensen hierop attent maken. Daarnaast herkent de mobiele telefoon met gps de plek waar je je bevindt. Zorg ervoor dat je met je salon vindbaar bent op Google Maps en Foursquare.

4. NEW LIFE INSIDE

Duurzaamheid blijft voor economieën een van de belangrijkste uitdagingen. Er is veel belangstelling voor producten die letterlijk nieuw leven met zich meedragen. In plaats van ze weg te gooien of misschien te (laten) recyclen, kunnen deze producten worden geplant om ze weer te laten uitgroeien. Natuurlijk lossen NEW LIFE INSIDE-producten niet eigenhandig het milieuprobleem op, maar er gaat een sterke symbolische werking van uit, en het levert consumenten eco-status en mooie verhalen op.

Dat groene cosmeticamerken een groei doormaken is al lang bekend in onze branche. Ze zijn helemaal hip en happening. 

5. APPSCRIPTIONS

Apps zijn het nieuwe medicijn. Artsen grijpen steeds vaker naar ‘health apps’ en digitale hulpmiddelen in hun behandeling. Vorig jaar zagen we al de opkomst van de doe-het-zelf-gezondheidstrend DIY HEALTH*. Met ruim 130.000 health apps in de Apple app store is het niet meer de vraag hóe consumenten een bepaalde app vinden, maar vooral wélke app de BESTE is. Want zodra het gaat om iemands gezondheid, moet een app wel accuraat en veilig zijn. De onderliggende trend – de opkomst van mobiele dienstverlening – is zonder meer relevant voor ieder bedrijf.

De zorgsector heeft duidelijke raakvlakken met de branche uiterlijke verzorging, denk hierbij bijvoorbeeld aan huidziekten. Huidmonitor  is een app die je je helpt om verdachte vlekjes te controleren zodat er in een vroeg stadium huidkanker kunt ontdekken. Er zijn nu al tientallen beauty-apps  en afval-apps op de markt  

6. CELEBRATION NATION

Merken in opkomende markten verwerken veelvuldig elementen uit hun nationale en culturele erfgoed in hun producten verwerken. Symbolen, levensstijlen en tradities die eerder weggemoffeld of zelfs ontkend werden, zijn nu weer een bron van trots, zowel binnenlands als richting export markten. Verras je klanten met nieuwe ideeën, smaken, patronen, symbolen enzovoort.

In de schoonheidsbranche bestaat deze trend al wat langer. We maken kennis met behandelingen en cosmeticamerken uit andere landen. Voorbeelden zijn Ayurvedische schoonheidsbehandelingen of Marokkaanse Hamman rituelen. Ook luxe Spa's proberen een unieke sfeer te creeeren zoals Akasha, de spa van het nieuwe Conservatoriumhotel in Amsterdam.

7. DATA MYNING

Als ‘data’ de nieuwe grondstof is, dan zullen consumenten in 2013 de waarde van hun gegevens willen verzilveren. Tot nu toe ging de discussie over datagebruik altijd over bedrijven die commercieel met gegevens van hun klanten aan de haal gaan. Maar in 2013 keren de rollen zich om: handige consumenten zullen zelf de gegevens over hun levensstijl en voorkeuren te gelde maken. Zij richten zich tot merken die proactief met deze gegevens consumenten helpen en adviseren, bijvoorbeeld om geld te besparen. Een waarschuwing vooraf: er is een dunne scheidslijn tussen waardevolle, behulpzame service (gebaseerd op de gegevens van consumenten) en agressieve, opdringerige benaderingen die de consumenten vooral angst aanjagen. Consumenten willen bediend worden, maar niet bespied.

In de schoonheidsbranche kunnen gegevens van je klanten over de huidconditie en levensstijl worden vastgelegd zodat je gericht kunt adviseren (voor- en na meting). Je kunt bestaande klanten de primeur geven om nieuwe behandelingen te ondergaan, of extra korting geven.

Een ander aspect van deze trend is dat klanten ervaringen in jouw salon of over jouw merk gaan delen op Social Media of fora. Een centraal platform waar schoonheidsbehandelingen door consumenten worden beoordeeld is er nog niet. Op het forum van SchoonheidsspecialistenNieuws.nl wordt al wel vaker besproken wat ervaringen zijn met leveranciers van cosmeticamerken en apparatuur.

8. AGAIN MADE HERE

De groeiende populariteit van productie in economieën die voorheen zoveel mogelijk probeerden te outsourcen. Deze trend wordt door verschillende ontwikkelingen gevoed: de nog steeds groeiende behoefte van consumenten aan NEWISM, groen bewustzijn, de verwachting altijd het beste te krijgen (en wel METEEN!), en het verlangen naar interessante STATUS STORIES (en dus alles dat ‘niche / speciaal’ is).

Als we deze trend vertalen naar de schoonheidsbranche dan zou de Nederlander vaker gebruik moeten maken van puur Nederlandse producten. Wij hebben deze 'Ik hou van Holland' trend nog niet ontdekt. In de voedingsbranche zien we wel een opkomst van streekproducten, denk bijvoorbeeld aan aardbeien die je koopt bij de boer bij jou in de buurt. Lekker dichtbij, bekende oorsprong en de meest verse aardbei die er bij jou in de buurt te krijgen is.

9. FULL FRONTAL

En waar gaat het in 2013 naar toe met transparantie, nog steeds een mega-trend? In plaats van ‘niets te verbergen te hebben’, moeten bedrijven nu al uit zichzelf laten zien en bewijzen dat zij niets te verbergen hebben… Alleen merken die absoluut vertrouwen hebben in hun producten (en zichzelf) durven en kunnen FULL FRONTAL* te gaan. Als je je afvraagt wat jouw klanten er van zouden vinden als je in 2013 FULL FRONTAL gaat, kun je de vraag ook omdraaien: wat zouden zij ervan vinden als je dat NIET doet?

Al eerder dit jaar signaleerden wij dat transparantie onder cosmeticamerken en nieuwe hype zou kunnen worden. Een voorloper in deze trend is het van oorsprong Franse cosmeticamerk Etat Pur 

10. DEMANDING BRANDS

Een aantal bedrijven dat echt werk maakt van duurzame en sociaal verantwoorde bedrijfsvoering zal in 2013 gaan eisen dat klanten ook een bijdrage aan die betere toekomst gaan leveren. En daarmee bouwen ze alleen maar meer respect op bij trouwe volgers. Maar consumenten zullen dat alleen pikken als zij geloven in de oprechtheid van die bedrijven. En dus zul je als merk, om een DEMANDING BRAND te kunnen zijn, allereerst 100% transparant en eerlijk zijn.

Deze trend is vooral zichtbaar bij organisaties die werken vanuit een ideologie. In de schoonheidsbranche is er bij ons geen organisatie die op deze manier werkt.

© 

Inge de Munnik

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren