Cosmeticamarkt krimpt voor het eerst sinds jaren

26.04.2014 | Branchenieuws | 2472 keer bekeken
Cosmeticamarkt krimpt voor het eerst sinds jaren

Voor het eerst sinds jaren laat de cosmeticamarkt een lichte daling in omzet zien (-0.2%). Dit is te lezen in het jaarverslag 2013 dat onlangs door de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) is uitgebracht.

Ondanks dat er geen omzetgroei is gerealiseerd, zijn er wel categorieën met een positieve ontwikkeling. Dankzij de vrij lange en mooie zomer in 2013 heeft de deelmarkt zonnecosmetica een mooie groei (5%) gerealiseerd. Decoratieve cosmetica, deodorant en mondverzorging laten een groei zien van 1%. Andere categorieën met een positieve ontwikkeling zijn shampoo, crèmespoelingen/haarkuren en mondwater. Categorieën die zijn gedaald: scheerproducten, badproducten en aftershave.

De markt van huidverzorging daalde in 2013 met 1%. De deelmarkten gezichtsverzorging, lichaamsverzorging als handverzorging lieten allen een daling zien. Vanwege de baardtrend loopt niet alleen de omzet in scheerproducten terug, maar ook de afzet van gezichtsverzorging voor mannen. Bij lichaamsverzorging zien we diverse introducties die inspelen op de behoefte van de consument aan snelle en efficiente verzorging zoals een bodylotion voor onder de douche. Helaas heeft dat de daling van de markt niet tegen kunnen houden. 

In 2013 is de promotiedruk nog verder toegenomen. Vanaf 2012 heeft promotie het volume niet meer laten groeien. Er zijn in 2013 1.6% minder verpakkingen verkocht. De consument blijft geïnteresseerd in cosmetica en heeft daar geld voor over bij innovaties en interessante promoties. Belangrijke thema’s blijven gebruiksgemak, effectiviteit, wellness en gezondheid.

Buiten de door Nielsen gerapporteerde omzet in het supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal wordt cosmetica ook via andere kanalen verkocht, waaronder internet. Internetverkoop is belangrijk en groeit gestaag. Nielsen schat dat de online markt de afgelopen jaren met 8 - 9% is gestegen. Vooral de parfumerie biedt producten via internet aan. Voor totaal cosmetica komt de inschatting van het online aandeel tussen de 4% en 5%.  Uitgaande hiervan bedragen de totale consumptieve bestedingen in 2013 tussen de ruim 2,7 en 2,8 miljard euro; een besteding per hoofd van de bevolking van ruim 161 euro per jaar.

De eerste tekenen voor het jaar 2014 stemmen hoopvol en daarom zijn de verwachtingen voor het jaar 2014 voorzichtig positief. Gedetailleerde informatie over de ontwikkelingen in 2013 staat in het jaarverslag XL, gratis te downloaden via www.ncv-cosmetica.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 10.05.2014 - 00:19 uur | Ilze van Opstal

    Gewoon de beste schoonheidsspecialiste worden met vakkennis en productkennis, dat is het geheim. Wanneer je mensen kunt overtuigen van hun innerlijke kracht om vol te houden én tegelijk de kracht van het product mét onderbouwing onder woorden kunt brengen ben je heel goed bezig! Mijn volgende column zal hierover gaan; verkoop geen praatjes, wéét wat je kunt bieden!