Consumenten betalen vaker met pinpas en via ideal

26.01.2016 | Branchenieuws | 1556 keer bekeken
Consumenten betalen vaker met pinpas en via ideal

Nederlandse consumenten pinden in 2015 meer dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte in 2015 met 3,225 miljard opnieuw een record. Ten opzichte van 2014 is dit een groei van 10,7%. Net zoals voorgaande jaren zat de sterkste groei in de pinbetalingen tussen € 0 tot € 10. Dit aantal steeg tot een totaal van bijna 1,3 miljard. Dat is 40% van alle pinbetalingen. Binnen dit segment lieten de betalingen van 0 tot € 2,50 een groei zien van 35% ten opzichte van 2014. 

Sinds de introductie begin 2014 pinnen consumenten steeds vaker contactloos. Bijna 135 miljoen aankopen werden in 2015 contactloos gepind. Inmiddels zijn er meer dan 15 miljoen contactloze betaalpassen en mobiele telefoons met betaalapp in omloop. Consumenten kunnen hiermee bij 123.000 betaalautomaten in Nederland (meer dan 1 op de 3) contactloos betalen. Kun je bij jou in de salon ook al met een pinautomaat betalen?

In 2015 werd 222 miljoen keer met iDEAL afgerekend, een stijging van 23,2% ten opzichte van 2014. Het toenemend gebruik van smartphones levert een belangrijke bijdrage aan deze groei. Daarnaast is er met name een stijging van het aantal iDEAL-betalingen te zien buiten de traditionele e-commerce, zoals bij donaties aan goede doelen of het betalen van facturen en boetes. Ook neemt de interesse voor iDEAL toe doordat Nederlandse klanten steeds vaker bij buitenlandse webwinkels met iDEAL kunnen betalen. Maar ook bij Nederlandse webwinkels blijft het gebruik van iDEAL toenemen, niet alleen in aantal, maar ook in aandeel. Uit onderzoek blijkt dat het aandeel iDEAL binnen de e-commerce medio 2015 is gestegen naar 56%. In 2014 was dit nog 54%.

Afname storingen in betalingsverkeer

De bancaire sector werkt voortdurend aan het verbeteren van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van haar systemen. Dit heeft geleid tot een duidelijk afname van het aantal storingen. Tussen 2011 en 2015 is het aantal pinbetalingen toegenomen van 2,3 naar 3,2 miljard. In dezelfde periode is het aantal storingen afgenomen van 13 (2011) naar 1 het afgelopen jaar. De beschikbaarheid van iDEAL voor consumenten op prime-time (07:00 tot en met 01:00 uur) was in 2015 met een gemiddelde van 99,7% onverminderd hoog en binnen de gestelde norm van 99,5%.

Met een stijging van bijna 10,7% van het aantal pinbetalingen en bijna een kwart meer iDEAL-betalingen laten Nederlanders zien dat zij vertrouwen hebben in elektronisch betalen. Het afgelopen jaar hebben consumenten vaker dan ooit met hun pinpas betaald of een iDEAL-betaling gedaan. Ook voor 2016 wordt een groei verwacht

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (11)

Reageren
  • Roza T
    08.02.2016 - 21:15 uur | Roza T

    Goed dat je gekozen hebt voor dit systeem, ik ben er nog steeds blij mee!
    Als je gewoon een niet al te grote salon hebt dan is het echt super,

  • Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft
    05.02.2016 - 18:31 uur | Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft

    Beste allemaal,
    Bedankt voor alle info. Ik lees dat er veel positieve I-Zettle klanten zijn.
    Derhalve heb ik net de draadloze versie besteld via de link van een ander. Inderdaad wat Marielle schreef, de eerste € 20.-- aan kosten gratis.
    Allemaal een fijn weekend.

    M.v.g. Lindsey Weterings

  • Angelique Mensen
    05.02.2016 - 16:01 uur | Angelique Mensen

    Ik heb payleven dit is ook een klein apparaatje dat je kunt gebruiken in combi met tablet of telefoon zolang je maar internet hebt. Je kunt er van alles in toevoegen vianje account en klant kan kan via mail de bon krijgen. Is bank onafhankelijk en het eerste die ik gevonden heb met dit systeem zie nu dat banken ook met dit systeem komen. Bij payleven betaal je ook per transactie deze overzichten krijg je maandelijks in je mail.

  • Aly Kiers
    05.02.2016 - 11:27 uur | Aly Kiers

    Ik gebruik I-Zettle nu een jaar. Ben er heel blij mee. Je kunt er een mooi product overzicht maken en de klant kan de bon via de e-mail ontvangen. (Scheelt weer papier). Ook op bank kosten valt veel te besparen. Rabo gaat bij mij definitief de deur uit. Want daar ben ik helemaal klaar mee.

  • 05.02.2016 - 00:26 uur | Marielle Jacobs

    Ik heb sinds november 2015 de (gratis) kaartlezer van Izettle en ben er erg tevreden over. Zeker voor een klein bedrijf is het een aantrekkelijke manier om je klanten de mogelijkheid te bieden digitaal te kunnen betalen. Je kan de kaartlezer overal gebruiken als je maar een telefoon of tablet hebt met internet aansluiting...dus ook op de beurs, markt of bij de klant thuis. Je betaald geen abonnementskosten, alleen als je klant pint betaal je 2,75 % van het gepint bedrag. Heb je geen transacties dan betaald je dus niets! Het is voor mij nu nog het voordeligste. Vaak moet je bij een ander ook de pinautomaat kopen van enkele honderden euro´s.Voor mij nu geen opte en ik ben erg blij met deze manier. Ik heb me aangemeld voor IZettle via iemand die al IZettle klant was en kreeg de eerste 20 euro gratis! Dat scheelt natuurlijk meteen enkele weken gratis pintranacties! Als iemand dat ook graag wil hoor ik het graag. Mail me dan even op info@schoonheidssalon-zensitive.nl Natuurlijk ook als je nog andere vragen hebt. Heel veel groetjes Marielle

  • Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft
    04.02.2016 - 14:06 uur | Lindsey Weterings, Lindsey's Beauty Salon Delft

    Beste Manon, Rosa, en M.W. Slegtenhorst,

    Bedankt voor jullie snelle reactie's
    Ik zat al te twijfelen over I-Zettle.
    Ik heb een zakelijke rekening bij de ING dus de RABO valt af. Overigens was dit wel een goede aanbieding geweest..Nu zag ik dat er een gratis pinapparaat bij zit en een draadloze tegen betaling. Iemand ervaring met de ene of de andere?
    m.v.g.
    Lindsey Weterings

  • manon W
    04.02.2016 - 12:06 uur | manon W

    IK BEDOEL RABOBANK excuses

  • manon w
    04.02.2016 - 11:54 uur | manon w

    Abn amro vraagt €10 per mnd voor de zakelijke rekening en €10 voor onbeperkt pin transacties voor pin apparaat
    Dan ben je goedkoper uit dan iZettle als je veel pin transacties hebt

  • M.W. Slegtenhorst
    04.02.2016 - 10:59 uur | M.W. Slegtenhorst

    Ik gebruik ook de iZettle en dat bevalt een stuk beter dan de mobiele pin van ING die ik eerst had.

  • Roza T
    04.02.2016 - 10:03 uur | Roza T

    Hallo Lindsy,

    Ik heb I zetlle, werkt super ipad of telefoon en cardreader meer heb je niet nodig!
    Geen dure kassasystemen enz, je betaald per transactie,voor de wat kleinere bedrijven is dit echt een uitkomst!

  • Lindsey Weterings Lindsey's Beauty Salon Delft
    04.02.2016 - 09:18 uur | Lindsey Weterings Lindsey's Beauty Salon Delft

    Ik heb ook de plannen om in de toekomst met een pin-systeem te gaan werken in mijn salon. Echter er zijn zoveel aanbieders. Om de kosten van het pinnen binnen de perken te houden ben ik benieuwd wat de voordeligste aanbieders zijn.
    Ik hoor het graag van één van de lezers/lezeressen.
    B.v.d. Lindsey Weterings,

    Lindsey's Beauty Salon Delft