Beautyfood: Wat kunnen we in 2015 verwachten?

15.12.2014 | Trends | 1997 keer bekeken
Beautyfood: Wat kunnen we in 2015 verwachten?

Al een aantal jaren zien we een hele duidelijke lijn in foodtrends. Deze lijn zal je zeker herkennen, in je omgeving terugzien of misschien werk je er al actief aan mee. Natuurlijke en onbewerkte voeding is hot and happening. 2014 Was echt het jaar van de gezonde lifestyle en van de Superfoods. De beurs Beauty Salon Dimensions stond in het teken van de relatie tussen voeding en de huid, de boeken over superfoods en gezondheid vlogen ons om de oren en toen medio 2014 ook Albert Heijn de superfoods in het schap had staan wist ik het zeker:

Dit is geen overwaaiende hype, deze trend blijft!


We leven namelijk in een tijd waarin we met twee belangrijke dingen te maken hebben. Enerzijds hebben we een toenemende vergrijzende bevolking en torenhoge kosten aan welvaartsziekten. Anderzijds hebben we steeds meer kennis, technologie en voortschrijdend inzicht over wat voeding met en voor ons kan doen.

food

Foodtrend 2014

Mijn eigen observatie is dat de afgelopen jaren vooral in het teken hebben gestaan van nieuwe informatie over voeding & gezondheid en de verspreiding van die informatie in onze maatschappij. Dit gebeurde veelal via social media, boeken en websites. En alhoewel de gezonde foodtrend een wereldwijd fenomeen is, kabbelt Nederland gestaag achter Engeland en Amerika aan. Eind 2014 hebben de meeste Nederlanders wel een standpunt ingenomen: Je hebt de voorstanders, de mensen die iedere dag hun smoothies, sapjes en noten eten. En de mensen die het allemaal wel goed vinden zoals het is. In het bedrijfsleven echter is er heel wat meer aan de hand. Het bedrijfsleven bereid zich voor op grote veranderingen die zich de komende jaren gaan voltrekken in de foodbranche. De overheid stimuleert bedrijven daarin door bijeenkomsten te organiseren die wijzen op de kansen die er voor het Nederlandse bedrijfsleven liggen nu een groot deel van de consumenten voeding anders zijn gaan zien. Want omdat de consument voeding anders is gaan bekijken, worden er heel andere eisen en verwachtingen gesteld aan: De kwaliteit van voeding, de bereidingswijze, de locatie waar het gegroeid is, aan supermarkten en menukaarten. Wat mij betreft is dit goed nieuws!

lokaal

Kansen voor de schoonheidsbranche

Hoe zit dit eigenlijk voor de schoonheidsspecialist? Zoals ik het zie ligt hier een kans en in sommige gevallen een hele opgave voor de schoonheidsspecialist. Want of je je nu helemaal voelt aangetrokken door deze nieuwe manier of het liever bij het oude houdt, het feit is dat een groot deel van de consumenten bewust kiest voor gezonde lifestyle. En baseert deze keuze op nieuwe inzichten over wat we nu eigenlijk beter wel en niet zouden kunnen eten. Daarbij wordt veel nadruk gelegd op de relatie tussen voeding en schoonheid of voeding en het verouderingsproces. Door je in deze foodtrend te verdiepen en deze te omarmen kun je het gaan inzetten om een extra dienst aan te bieden aan je klanten of om een extra doelgroep aan te spreken. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van diverse beautyfoods, een informatieavond te organiseren of zelf voedingsadvies te geven voor een mooiere huid.

BeautyFood de nieuwe foodtrend voor 2015?

De algemene trend voor 2015 op het gebied van voeding zal vooral gaan over natuurlijk eten, lokaal eten, zo puur mogelijk en zonder suiker. Het liefst uit de eigen tuin of op zijn minst uit de eigen regio. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat in 2014 de term ‘superfood’ uit zijn verband is getrokken en vooral heel commercieel is ingezet. Een voorbeeld: Ik kom superfoods nu niet alleen bij de Albert Heijn tegen, maar ook bij de Xenos. Naar mijn mening zal de nadruk in 2015 dan ook liggen op de pure, ambachtelijke en onbewerkte voeding en niet zo zeer op superfoods. Maar de consument die het hart verloren heeft aan superfoods en aan de gezonde lifestyle zal een trouwe gebruiker blijven. Persoonlijk geloof ik meer in de term: Beautyfood, omdat daar de gehele gezonde lifestyle, inclusief de superfoods onder valt. Want er is één ding dat we zeker kunnen verwachten voor 2015 en de jaren daarna: De relatie tussen voeding, schoonheid en het ouder worden blijft Hot Topic.

hot topic

Dit artikel is geschreven door Eva van Nieuwburg

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren