Beauty professionals laten beautyblogs links liggen

12.03.2013 | Branchenieuws | 1941 keer bekeken
Beauty professionals laten beautyblogs links liggen

Uit recent onderzoek van het BeautyPanel* van VNU Exhibitions blijkt dat beautyprofessionals in de branche uiterlijke verzorging nauwelijks beautyblogs volgen of bezoeken op internet. Maar liefst 78% van de respondenten geeft aan dit niet te doen omdat men geen tijd of interesse heeft. Daarnaast zien beautyprofessionals niet in welke toegevoegde waarde deze blogs voor hen zouden kunnen hebben: veel beautybloggers richten zich immers op de consumentenmarkt en bloggen vooral vanuit hun passie voor beauty en niet vanuit een professionele achtergrond. Van degenen die wel beautyblogs kennen of bezoeken twijfelt het merendeel wel eens aan de betrouwbaarheid van de inhoud. Of zoals een respondent uit het onderzoek zegt 'ik vaar liever mijn eigen koers daar heb ik geen beautyblog voor nodig'.

 

Steeds meer beautyblogs

Het aantal blogs in Nederland groeit met de dag en dat geldt ook voor Beautyblogs. Jonge meiden, vaak nog scholieren,  beginnen een eigen beautyblog om hun passie voor beauty, mode en lifestyle te delen. De eerste en bekendste beautybloggers zijn Beautygloss.nl (Mascha), Misslipgloss.nl (Cynthia), Beautylab.nl (Serena) en Beautyscene.nl (Debbie). Ze hebben via hun blogs en social media (twitter, facebook) tienduizenden volgers, vooral meisjes in de leeftijd van 13 tot 20 jaar. Deze blogs zijn op een gegeven moment zo populair geworden dat steeds meer meisjes zelf een beautyblog zijn begonnen, niet in de laatste plaats omdat ze dan gratis producten ontvangen om te reviewen.  Er zijn nu honderden beautyblogs op internet te vinden en de frequentie, variëteit en kwaliteit van de postings is enorm. Op enkele uitzonderingen na gaat het hier vooral om ‘gewone’ jonge meisjes die over hun passie voor beauty schrijven en niet op beautygebied geschoold zijn.

Invloed

Professioneel of niet, betrouwbaar of niet: Feit is wel dat beautybloggers een grote invloed hebben op vooral jonge meisjes.  Op welke manier de branche hiermee om zou kunnen gaan is de vraag. Iemand ideeën?

* Het beautypanel van VNU exhibitions bestaat uit een representatieve vertegenwoordiging van professionals die werkzaam zijn in de branche uiterlijke verzorging, zoals schoonheidsspecialisten, nagelstylisten en pedicures

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren