Authenticiteit scoort: jouw persoonlijkheid is de meerwaarde

18.01.2016 | Columns | 1652 keer bekeken
Authenticiteit scoort: jouw persoonlijkheid is de meerwaarde

In de wereld van social media is alles mooi en nagenoeg perfect. Foto’s krijgen een filtertje, worden keurig uitgesneden, rimpels en pukkeltjes worden zorgvuldig weggewerkt. Als je door je tijdlijn op Facebook scrolt of de beelden op Instagram bekijkt, lijkt het alsof mensen allemaal een vlekkeloos leventje leiden. We creëren met z’n allen een perfect plaatje. Maar, hoe authentiek zijn we dan?

Gelukkig zijn er steeds meer mensen, die toegeven dat hun leven op social media voornamelijk één kant belicht. Je ziet vaker foto’s zonder make-up of filters, of de boodschap ‘ik ben even offline vandaag’. Mensen krijgen meer waardering voor de contacten IRL (in real life), zowel privé als zakelijk, ook al kun je anno 2016 als bedrijf of zzp’er niet meer zonder online marketingcampagne. Mensen zijn op zoek naar authenticiteit, naar échte contacten, en prikken door het eenzijdige ‘nepwereldje’ heen. Ze beseffen dat het echte leven meerdere kanten heeft, ups en downs.

Echt contact

Laatst interviewde ik Harold Smits van A*Life voor een artikel in een beautyvakblad. Harold is marketeer en psycholoog en gespecialiseerd in het verkopen van een persoonlijkheid. Hij is ervan overtuigd dat je persoonlijkheid de meerwaarde vormt, waarmee je jezelf kunt onderscheiden. De basis is volgens hem dat je weet wie jij bent, dat je bij jezelf blijft en dat laat zien aan je klanten. Zodra je je verschuilt achter een professioneel masker, kunnen klanten onmogelijk echt contact met je maken. Ook Harold onderstreept het belang van authenticiteit.

Modewoord

Het woord ‘authenticiteit’ wordt regelmatig bestempeld als een modewoord, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Op Wikipedia lees ik dat authenticiteit een kwaliteitskeurmerk is. Het betreft de mate van betrouwbaarheid. Misschien heb je wel eens een verkooptraining gevolgd via een merk waarmee je werkt of heb je zelf een marketinggoeroe ingeschakeld om je team te inspireren en te motiveren. Dan is het woord authenticiteit vast wel eens gevallen. Het doel is om jezelf te blijven en door dat te doen, ook nog eens (meer) te verkopen. Hoe fijn is dat? Je klanten krijgen daardoor het gevoel dat je met ze meedenkt en hen adviseert vanuit hun belang, in plaats van dat je probeert targets te halen.

Let’s connect

Mensen hechten waarde aan een individuele en persoonlijke aanpak. Ze willen een band opbouwen met hun schoonheidsspecialist, nagelstylist en kapper. Hoe die band eruit ziet, verschilt per klant. Door te praten met je klanten, over koetjes en kalfjes maar ook over zaken met meer diepgang, kom je erachter wat iemand belangrijk vindt en wie iemand is. Dat biedt je ook meteen handvatten om die persoon te adviseren over producten en behandelingen, die precies aansluiten bij de wensen. Natuurlijk hoef je niet met je klanten de kroeg in te duiken en is er een grens tussen werk en privé, maar je kunt wel laten zien wie jij bent en wat jij belangrijk vindt in het contact met je klant. Doordat jij jezelf bent, voelt de klant zich veilig genoeg om dat ook te zijn. Zodra de klant merkt dat jij authentiek bent, hecht hij of zij meer waarde aan jouw adviezen en zal deze sneller opvolgen door bijvoorbeeld iets te kopen.

Balans

Social media zijn onmisbaar voor je online contentmarketing, maar ik denk dat het belangrijk is om een goede balans te vinden tussen de online en de offline wereld, en dat je probeert altijd zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Geloof in jezelf, blijf bij je basis en vertrouw op je deskundigheid, dan volgt de rest vanzelf!

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren