Anti-ageing grootste groeimarkt

20.03.2007 | Branchenieuws | 1013 keer bekeken
Anti-ageing grootste groeimarkt

Als gevolg van de vergrijzing en de verjongingstrend is anti-ageing op dit moment de grootste groeimarkt voor schoonheidsspecialisten. Dit blijkt uit het recent uitgevoerde onderzoek onder schoonheidsspecialisten in Nederland door Van Es Marketing Services. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een actueel overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Rimpels, wallen en ouderdomsvlekken: veel Nederlanders hebben er een hekel aan en in toenemende mate wenden ze zich tot een schoonheidsspecialist om iets aan deze verouderingsverschijnselen te doen. Anti-ageing – zoals cosmetische behandelingen van uiterlijke veroudering in het jargon heet – is dan ook hot in de schoonheidsbranche. In het onlangs gehouden marktonderzoek door Van Es Marketing Services, geeft bijna één op de vijf schoonheidsspecialisten spontaan aan hiervan hoge verwachtingen te hebben in de komende jaren.

De schoonheidsbranche heeft de wind in de rug. Ze profiteert van de vergrijzing, een oplevende economie en een toenemende belangstelling voor wellness in het algemeen. De positieve stemming onder schoonheidsspecialisten en de introductie van nieuwe geavanceerde (en dure) apparatuur op de markt vertaalt zich in ambitieuze investeringsplannen. Daarbij valt op dat leden van brancheorganisatie ANBOS een grotere investeringsbereidheid tonen dan niet-ANBOS-leden (51% vs. 39%).

Hoewel de branche positief is gestemd, is de gerealiseerde omzetgroei in het afgelopen jaar niet spectaculair in vergelijking met andere economische branches. Wel vindt er een opvallende verschuiving plaats in de bron van omzet. De verkoop van producten neemt een steeds belangrijkere plaats in. Zo brachten lip-, oog- en nagelproducten gedurende de afgelopen drie jaar zeven procent meer geld in het laatje. Het omzetaandeel van schoonheidsbehandelingen daalde met eenzelfde percentage. De verschuiving van behandelingen naar productverkoop heeft ook zijn weerslag op de indeling van de salons. Werd in 2004 nog 19 procent van het verkoopvloeroppervlak gebruikt voor de presentatie en verkoop van producten, in 2007 bedraagt dit aandeel 27 procent.

Aan het onderzoek onder schoonheidsspecialisten hebben 400 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de maand februari 2007. De respondenten vallen onder de BIK-code 930221 van de Kamers van Koophandel, waarbij alleen ondernemingen waar minimaal 12 uur per week wordt gewerkt zijn geselecteerd.

Van Es Marketing Services is een onderzoeksbureau en gespecialiseerd in brancheonderzoeken op gebied van inkoopgedrag.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren