Afscheid nemen van bepaalde klanten

06.12.2016 | Columns | 2356 keer bekeken
Afscheid nemen van bepaalde klanten

Sinterklaas is met zijn kleurrijke gevolg uitgezwaaid. De kruimels van de laatste pepernoten worden van tafel geveegd en maken plaats voor de sfeervolle lichtjes waarmee de volgende feestdagen gepaard gaan. Het einde van het jaar nadert met rasse schreden.

De drukte van de feestdagen

In de beauty branche een drukke tijd. Het belang van het hele jaar door onderhouden van de huid om zo tot een duurzamer resultaat te komen is tot de meerderheid van de bezoekers van een beauty-bedrijf inmiddels wel doorgedrongen. Maar als ze de keuze hebben om voor of na de kerst hun volgende afspraak te maken kiezen de meesten toch nog graag voor ervoor. Zo mooi mogelijk de feestdagen in en afscheid nemen van het achterliggende jaar. Menigeen verzucht dat dit jaar alweer sneller lijkt te zijn gegaan dan het voorgaande jaar.

Vernieuwde strategie voor het nieuwe jaar

Met een nieuw begin wordt er afscheid genomen van het oude. Zo is het met de komst van een nieuw jaar. En zo is het ook met het doorvoeren van een vernieuwde strategie. Elke ondernemer begint met een min of meer doordachte strategie die gebaseerd is op een bepaalde visie. En elke groeiende ondernemer komt na enige tijd tot inzicht dat de visie is gewijzigd en daarmee dus de strategie herzien moet worden.

Loyaliteit naar klanten

Wie kent niet de schoonheidsspecialist die gestart is en openstaat voor alle klanten, ook al blijven ze thuis volharden in het gebruik van de lager geprijsde cosmetica? Die in gaat zien dat zij niet de resultaten bij die klanten gaat krijgen die zij voor ogen had toen zij voor zichzelf begon? Die haar strategie wijzigt en haar visie over een goede thuisverzorging nu direct deelt met nieuw binnenkomende klanten? Wie het weinig moeite kost om deze mensen te overtuigen en het tevreden klanten te maken waar zijzelf ook veel voldoening uithaalt?

Wie kent niet haar strijd met haar loyaliteit naar de klanten van het eerste uur? Hoe kan zij het best afscheid nemen van deze klanten? Want, we zijn het er toch over eens dat er afscheid genomen moet worden? Dat deze klanten niet meer passen binnen het bedrijf? Dat zij zelf ook veel beter af zijn bij een andere salon?

Voorkomen van ondergewaardeerde klanten

Als ondernemer moet je ervoor waken dat klanten, en dus ook deze, zich onvoldoende gewaardeerd voelen. Het gevaar daarvan is namelijk dat ze negatieve publiciteit aan het bedrijf geven. En, hoewel ook dat zijn positieve kanten kan hebben, is het niet wat we willen. Afscheid nemen van klanten die niet meer binnen de doelgroep passen doe je door ze juist heel speciaal te maken. Door voor elk van hen een passend alternatief te bedenken. De eerste afspraak elders voor hen te maken. En daags daarna contact met ze op te nemen om te horen hoe het hen is bevallen. Daarmee maak je deze klanten nog veel blijer dan ze zelf te blijven behandelen. Want hoe je het ook wendt of keert, ze behoren niet (meer) tot de doelgroep en dus zal je ze niet tevreden kunnen houden.

Heb jij al eens op jouw initiatief afscheid genomen van klanten? Hoe heb je dat gedaan? Wat zou je iemand anders juist niet of juist wel aanraden?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 08.12.2016 - 16:38 uur | Sonja Timmerman-Van Os

    Ik vind het een beetje kort door de bocht om klanten die niets kopen van de hand te doen. Het is in de eerste plaats belangrijk om de behandeling die iemand wenst zo goed mogelijk uit te voeren. Natuurlijk is het fijn als iemand een product van je koopt maar als je dat als prioriteit gaat stellen dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Waardeer elke klant. Niet iedereen heeft een beurs voor salonproducten.