​Adviseer je klant om de huid vaker te checken op verdachte moedervlekken

12.07.2016 | Branchenieuws | 2900 keer bekeken
​Adviseer je klant om de huid vaker te checken op verdachte moedervlekken

Uit recent onderzoek van de Stichting Melanoom blijkt dat bijna 65% van de Nederlanders in de leeftijd van 20 tot en met 50 jaar de huid zelf niet vaak genoeg checkt op verdachte plekjes. Ruim een op de vijf heeft bovendien geen idee waar hij op moet letten bij het controleren van de huid. Regelmatige (zelf)check van de huid is cruciaal: 99% van de mensen die melanoomkanker krijgen, overleeft de ziekte door vroege detectie. Om Nederlanders bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid, start Stichting Melanoom vandaag de campagne #checkjezelf. Hier ligt ook een belangrijke taak voor de schoonheidsspecialiste. 

Moedervlekken goed onderzoeken

Jaarlijks krijgen bijna 6000 mensen te horen dat zij melanoom – de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker – hebben. Toch inspecteren drie op de tien Nederlanders in de doelgroep hun huid nooit op verdachte plekjes. “Het onderzoek laat zien dat veel mensen geen idee hebben waar ze op moeten letten, terwijl er op tijd bij zijn letterlijk je leven kan redden”, zegt Astrid Nollen-De Heer, directeur van Stichting Melanoom. Dit is waar je op moet letten

1. Groeien of uit het niets onstaan van een moedervlek

2. Meerdere kleuren of het ontstaan van een verdikking in de moedervlek

3. Herhaaldelijk bloeden van een moedervlek

4. Regelmatig jeuken van een moedervlek

5. Ontstaan van een onregelmatige of grillige begrenzingen

Veel Nederlanders onwetend

Nederlanders blijken nog weinig kennis te hebben van melanomen. Zo denkt ruim een kwart (27%) van ondervraagden – onterecht – dat het gebruik van aftersun na blootstelling aan zon de kansen op melanoom verkleint. Bijna de helft (48%) heeft geen idee dat melanoom in de top-3 staat van kankertypes die het meest voorkomen onder jongeren. Bijna 40% van ondervraagden kan geen antwoord geven op de vraag of een melanoom altijd begint als moedervlek (dit is niet het geval). 31% van de Nederlanders weet niet dat huidkanker de sterkst groeiende vorm van kanker wereldwijd is. De hoogste tijd dus om dit onderwerp ook bij jouw klanten onder de aandacht te brengen.

Dermatologen adviseren om één keer per kwartaal de huid te checken op verdachte plekjes. Bijna 65% van de Nederlanders in de leeftijd van 20 tot en met 50 jaar checkt de huid momenteel zelf niet vaak genoeg. Opvallend aan het onderzoek is ook dat, van alle ondervraagden, twintigers het minst vaak de eigen huid bekijken – 39% doet dat nooit zelf en 79% heeft hiervoor nog nooit een huisarts of dermatoloog bezocht – terwijl melanoom in de top 3 staat van meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Bovendien weten bijna twee op de vijf Nederlanders niet wat melanoom is.

#checkjezelf

#checkjezelf is een pakkende videocampagne: een kort filmpje toont een aantrekkelijk Australisch, mannelijk topmodel dat de kijker uitnodigt om hem te checken in alle betekenissen van het woord. 

De onderliggende boodschappen zijn: ‘heb je me echt goed bekeken?’ – ook die ene moedervlek die als stille tijdbom op mijn lichaam zit? – en: 'nu je naar mij hebt gekeken, doe je er goed aan om ook even naar jezelf te kijken’. Voor de video werd bewust een model uit Australië ingevlogen, omdat in dat land 1 op de 3 mensen huidkanker krijgt (bij ons is dat 1 op de 6).

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 17.07.2016 - 23:31 uur | Sonja Timmerman-Van Os

    Ik check bij mijn klanten altijd op verdachte plekjes. Niet alleen op moedervlekken. Deze checkup geef ik aan al mijn klanten, ook degene die alleen maar voor epileren of iets dergelijks komen. Ik heb al een aantal klanten naar de dermatoloog gewezen.
    Gewoon een beetje extra service.