Advies leidt tot verkoop

30.11.2014 | Columns | 2154 keer bekeken
Advies leidt tot verkoop

Toen ik nog een drogisterij had, was ik eigenlijk continu bezig met verkopen; daar heb ik ook regelmatig cursussen voor gevolgd, die me tot nu toe steeds goed van pas zijn gekomen. Sinds ik de drogisterij niet meer heb, werk ik puur als schoonheidsspecialist, maar moet ik nog steeds omzet verdienen met het verkopen van producten. Of ik genoeg verkoopervaring heb? Ik heb aardig wat ervaring opgedaan in mijn carrière en geef je graag een aantal tips.
 

Vrijblijvend advies

In mijn salon geef ik mensen advies om bepaalde producten bij de goede (echte) drogist te kopen. Omdat ze weten dat ik met dit advies niets verdien en toch deze producten adviseer, bouw ik een band van vertrouwen op. Daardoor vertrouwt de klant ook mijn verkoop van de producten die ik in de salon heb.


Juist advies

Sinds 2001 heb ik een huidverzorgingsinstituut waar voornamelijk mannen komen. Vrouwen zijn weliswaar ook van harte welkom, maar zijn bij mij in de minderheid. Mannen zijn gemakkelijke kopers zegt men. Ja, dat klopt wel, mannen van voor het jaar 2000 waren gemakkelijke kopers! Tegenwoordig zoeken ze alles op internet met hun tablet of smartphone en moet je wel beseffen dat ze heel veel checken wat je zegt. Misschien niet meteen, maar wel zodra ze de deur uit zijn en nog even in de auto zitten. Mocht je een verkeerd advies hebben gegeven, kunnen ze dat vaak onmiddellijk zien. Weest daarvoor op je hoede en altijd eerlijk.


Verkoopcursussen en werkstoffen

Veel heb ik geleerd van de verkoopcursussen die door diverse merken worden gegeven. Daar krijg je goede tips hoe je de producten voor thuisgebruik aan de klant kunt verkopen. De klant wil een mooiere huid, dat is het uitgangspunt. Daar moeten ze dan ook iets voor over hebben en de standaard consumentenproducten zijn niet voldoende om de huid te verbeteren, dit in tegenstelling tot salonmerken. Het gaat om de werkstoffen en in welke hoeveelheid ze in de producten zitten verwerkt. Dit is heel goed uit te leggen aan klanten. Ga dus naar zo veel mogelijk cursussen, je leert overal weer iets wat je kunt toepassen in je eigen salon.


Samples

En mochten ze niet meteen tot aankoop overgaan (… ja, dan pas!) geef je enkele samples mee, zodat ze het thuis zien wat het verschil is. Mocht de klant tegenwerpen: ”Ik heb nog wat … staan” kun je gelijk het advies geven om die crème te gebruiken als hand- of voetencrème. Want ook je handen en voeten willen graag verwend worden... en weggooien is ook zonde.

Succes!

Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • monique losekoot
    09.07.2015 - 20:52 uur | monique losekoot

    als je kennis hebt van de ingrediënten en werkstoffen van je eigen merk in je salon en of andere merken kan je beter advies geven aan je klanten en verkoop je deze beter
    groet Monique

  • Hanny van den Berg
    30.11.2014 - 09:44 uur | Hanny van den Berg

    Hallo Eric,
    Waar vind ik BETAALBARE verkoopcursussen? Mijn ervaring is dat vaak de prijzen van cursussen niet in verhouding staan met wat er geboden wordt. Helaas heb je dan al betaald en kun je fluiten naar je "investering". Ik ben tegenwoordig erg huiverig om me aan te melden.
    Mvrgr Hanny