7 Redenen om niet te starten met een eigen bedrijf?

09.10.2016 | Columns | 7971 keer bekeken
7 Redenen om niet te starten met een eigen bedrijf?

Wil jij zelfstandig starten als schoonheidsspecialist, pedicure, nagelstylist, gewichtsconsulent, imageconsultant of misschien wel kapper? Ik geef je hieronder 7 heel goede redenen om het niet te doen (of juist wel).

1. Het is veel werk
Het starten van een eigen bedrijf bestaat uit een aantal activiteiten. Omdat die nieuw voor je zijn, lijkt het niet alleen veel, maar is het dat ook. Voor elke activiteit afzonderlijk moet je onderzoeken wat je precies moet doen en wanneer je het gedaan moet hebben. En dan zitten er ook nog een aantal activiteiten tussen waar je geen snars van begrijpt, maar waar je niet omheen kunt. Iets met verzekeringen, belastingen, vergunningen, ik noem maar wat. Wanneer je echter even door die zure appel heen hebt gebeten, komen veel activiteiten gewoon weer terug en gaan ze je op den duur steeds handiger af.

2. Het lukt mij nooit
Inderdaad. Als dat je instelling is, lukt het je nooit om een eigen bedrijf van de grond te krijgen. What you see is what you get. Dat waar jij op focust komt op je pad. Simpel dus: verleg je focus naar succes en het succes komt op je pad! Let op: het verleggen van je focus is wat anders dan een hele dag aan succes denken en aan het eind zeggen (maar vooral voelen!): ‘zie je nou wel, geen succes’. Als dat gevoel vaak bij jou overheerst, is het belangrijk dat je eerst je successen leert herkennen en vervolgens leert ze te ervaren. Als je geïnteresseerd bent in hoe dat werkt, reageer dan onderaan op deze column.

3. Het kost veel geld
Het opstarten van een eigen bedrijf gaat altijd gepaard met het uitgeven van geld. Veel is natuurlijk relatief, voor de een is 1.000 veel, voor de ander 100.000. Alles heeft zijn waarde. Al heb je nog zo weinig geld te besteden, voor de voor jou écht belangrijke dingen vind je een manier om eraan te komen.

4. Ik heb dan geen tijd meer over voor mijn vrienden en familie
De mensen om je heen maken jou tot wie jij bent. Als het bij jou past om te starten met een eigen bedrijf, worden jouw vrienden en familie deel van het succes. Jouw enthousiasme over hetgeen je gaat doen stimuleert hen namelijk om dat, met gepaste trots, door te vertellen aan weer andere mensen om hen heen. Dat maakt hen tot ambassadeurs in je eerstegraads netwerk. Die koester je en het investeren van tijd daarin hoort bij het ondernemen.

5. Het levert niet genoeg op
Het starten van het bedrijf is een investering waarbij de kosten voor de baten uitgaan, zoals dat heet. Dus nee, dat levert niet direct iets op. Essentieel bij een idee voor een eigen bedrijf is een verdienmodel: hoeveel moet je waarvan verkopen om zoveel te verdienen als jij zou willen? Daaruit volgt een duidelijk doel. Bijvoorbeeld: ik heb 60 klanten nodig, die elke 6 weken een behandeling van 1,5 uur afnemen en daarvoor gemiddeld, inclusief producten, € 100,- afrekenen. Dan heb ik met een parttime werkweek van ca. 24 uur een mooi modaal inkomen.

6. Ik ben niet goed in verkopen
Ok, dus je vraagt niet graag aan iemand: Wil jij dit van mij kopen? Snap ik helemaal, ik denk dat niemand dat echt leuk vindt om te doen. Je vertelt waarschijnlijk wel graag over die film die je laatst gezien hebt en waarvan je vindt dat de ander die ook echt moet gaat zien. Je bent er namelijk van overtuigd dat hij of zij hem ook heel goed gaat vinden. Het overbrengen van je overtuiging gaat je een stuk makkelijker af. Zet dat in, en begin je bedrijf met dat waar jij van overtuigd bent.

7. Ik houd meer van een beetje zekerheid
Nederlanders zijn van nature voorzichtige mensen. We zijn het meest verzekerde volk ter wereld! Ik snap dus best dat ook jij van een beetje zekerheid houdt. Je zou je ook af kunnen vragen of al die verzekeringen wel nodig zijn als de rest van de wereld het met minder af kan. En als je een beetje terugkijkt, wat zijn dan de momenten waarop je het meest trots bent geweest op jezelf? Waar je de meeste voldoening uit hebt gehaald? Precies! Die waarbij je even een stapje verder ging dan comfortabel voelde. Die waarbij je uit je comfortzone stapte. Daar ligt namelijk je succes!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • J S
    13.10.2016 - 11:13 uur | J S

    Van die franchise concepten over investeringenskogelijkheden hoor ik enkel negatieve verhalen. Valse websites, oplichterijen, spookfacturen en achteraf kost het alleen maar geld. Wat heeft een wasserette trouwens te maken met de beauty wereld.... ga even ergens anders reclame maken.

  • Peter Strauss
    01.10.2016 - 12:50 uur | Peter Strauss

    Hallo,
    Ik heb gehoord dat wasserettes de nieuwe rage zijn met lage investeringskosten. Na wat onderzoek te hebben gedaan naar franchising kwam ik op Speed Queen Investor en ze leken mij erg goed. Ik weet alleen niet veel van franchising en vroeg me af of jullie van hun hebben gehoord ? Hun websit eis : http://speedqueeninvestor.com/nl/investeren-in-wasserette