10 trends voor de wellnessbranche

19.07.2016 | Trends | 3256 keer bekeken
10 trends voor de wellnessbranche

Hoe staat het met de toekomst van de wellnessbranche? De Global Wellness Summit presenteerde op 31 mei dit jaar 10 trends, die zijn geformuleerd naar aanleiding van gesprekken met Europese CEO’s van vooraanstaande wellness-, beauty- en reisondernemingen. De voorspellingen zijn een voorbeschouwing op de jaarlijkse conferentie, die van 17 tot 19 oktober wordt georganiseerd in Oostenrijk.

1. Investeringen en innovaties

Waar Europa al jarenlang wereldwijd de koploper is op het gebied van wellness, stagneerde de ontwikkelingen de afgelopen tien jaar. Het tij is gekeerd; er wordt weer geïnvesteerd en er komen innovaties aan.

2. Wellnessvoedsel

Europese landen hebben meer aandacht voor de gezondheid van hun inwoners. Zo worden ongezonde producten steeds zwaarder belast. Denk daarbij niet alleen aan alcohol, maar ook aan frisdranken met veel suiker. Ook zout en verkeerde vetten liggen onder een vergrootglas. De producenten van deze ongezonde producten nemen hun identiteit nu onder de loep en lijken steeds meer in te spelen op gezonde voeding.

3. Wellnessreizen

Toerisme is één van Europa’s snelst groeiende sectoren met 2,8 procent per jaar. Wellnessreizen hebben hier een belangrijk aandeel in; de vraag naar dit soort trips neemt snel toe. De groei zal tussen 2012 en 2017 naar verwachting jaarlijks rond de 7,3 procent liggen.

4. Authenticiteit, rust, stilte en natuur

We ervaren steeds meer stress, daarom gaat de consument op zoek naar rust. Hier ligt een kans voor wellnessresorts (en schoonheidssalons). Richt je op authenticiteit, rust, stilte en de natuur en je zult een brede doelgroep aanspreken.

5. Minikuren

Minikuren gaan aan populariteit winnen. Waar men jaren geleden dagen de tijd nam voor een kuur in een wellnessresort, daar heeft de haastige consument nu twee of drie uur. De consument is toe aan een snelle kuur, dichtbij huis. Denk bij zo’n kuur aan een badritueel, spa-behandelingen, gezonde voeding, beweging, ontspanning, mindfullness of meditatie. In Scandinavische landen is de wellness staycation al jarenlang populair.

6. Inspiratie uit Oost-Europa

Wie op zoek gaat naar nieuwe wellnessbelevingen zal steeds vaker afreizen naar Oost-Europa. Laat je inspireren door tradities en nieuwe ontwikkelingen uit de Baltische staten, en gebieden rond de Zwarte Zee en de Kaspische Zee.

7. Resorts met warmwaterbronnen

In Oost-Europa wordt de eerste keten van resorts verwacht, die zich richt op warmwaterbronnen. De resorts in deze keten ontdek je van Polen tot Moldavië.

8. Holistische visie

De wellnessbranche gaat de Europese beautymarkt opschudden. Er wordt namelijk steeds meer aandacht besteed aan schoonheid van binnenuit. Grote beautybedrijven zullen hierdoor hun marketingstrategie moeten aanpassen en naar verwachting zelfs aan terrein verliezen.

9. Hightech beauty-apparatuur

Steeds meer hightech beauty apparatuur wordt na het succes in Amerika en Azië ook op de Europese markt gelanceerd. Europese wellnessbedrijven moeten de focus blijven houden op toekomst en innovatie om te kunnen overleven.

10. Onderscheid wellness, welzijn en geluk

Er zal meer onderscheid worden gemaakt tussen wellness, welzijn en geluk. En juist op het gebied van geluk kunnen we ons in Europa onderscheiden. Met name de Noord-Europese landen domineren de lijst van gelukkigste landen in de wereld.

Deze voorspellingen worden uitvoerig besproken tijdens het Global Wellness Summit dat van 17 tot 19 oktober wordt georganiseerd in Kitzbühel in Oostenrijk, waar leiders uit de wellnessindustrie samenkomen.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren