Welke trends kun je verwachten op het gebied van personal Care? We zetten een aantal internationale trends op een rijtje die in 2017 ook in Nederland steeds meer aandacht zullen krijgen. Voor jou als vakspecialist zijn veel van deze trends geen ’eye-openers’, want wij weten bijvoorbeeld allang welke invloed bacteriën hebben. Maar het feit dat ook de consument er steeds meer oog voor krijgt, is een hele goede ontwikkeling! 

1. Anti-pollution

De consument wordt zich meer en meer bewust van het effect van haar omgeving op haar huid. Steeds meer producten richten zich daarom op werkstoffen die de huid tegen luchtvervuiling en de buitenomgeving beschermen of de huid helpen herstellen. 

2. Verzorgingsregime

Wij roepen het al jaren, maar het lijkt erop dat de consument het ook meer en meer door heeft. Een mooie stralende huid is iets waar je iedere dag mee aan de slag moet. Een goed verzorgingsregime met de juiste producten die op elkaar en op de huid zijn afgestemd krijgt steeds meer ruimte in het hoofd van de consument. Jouw rol als specialist op dit gebied moet helder zijn en boven het advies van de drogist uitstijgen (zie ook trend 8).

3. Instant result

Het lijkt het tegenovergestelde van de vorige trend, maar de millennium generatie is gewend om dingen praktisch altijd ‘op afroep’ voor elkaar te hebben. Ze zijn gericht op en gewend aan instant resultaat. Of het nu gaat om het online bestellen van kleding, make-up, eten of een tutorial over het maken van smokey eyes… Het resultaat is er in afzienbare tijd en zonder al teveel inspanning. Dat is ook wat ze willen met de oplossing voor hun huid. De leveranciers spelen hier op in met producten die instant resultaat geven met ingrediënten die sneller (maar meer oppervlakkig) het werk doen.  Aan jou als specialist de schone taak om vervolgens uit te leggen dat ze aan het werk moeten om het resultaat ook te behouden (zie trend 2). 

4. Aandacht voor bacteriën

Probiotica op je gezicht. Er zijn genoeg professionele werken die dit al aanbieden. Als schoonheidsspecialist weet je hoe je de werkstoffen goed moet inzetten van de producten waarmee je werkt. De aandacht voor bacteriën is goed, het bewustzijn van de consument wordt vergroot. Echter is het wel een trend waar we ook veel marketing over kunnen verwachten. Zorg dat je als specialist op de hoogte bent van de ingrediëntenleer zodat je uit kan leggen waarom product X in de supermarkt het wel roept, maar geen resultaat zal geven. En bovenal waarom de werkstoffen en combinaties in jouw product wel resultaat geeft. 

5. Invloed beauty bloggers/vloggers

Zoals we ook de afgelopen jaren hebben gezien, blijft de invloed van beauty bloggers en vloggers groot. Ze blijven niet alleen groeien in aantal, ze spreken ook een steeds bredere doelgroep consumenten aan. Het zijn niet alleen de meisjes van 15 die dagelijks de vlogs bekijken.

6. Micro blading 

Permanent Make-Up blijft ook in 2017 interessant. Specifiek wordt de micro blading  bij wenkbrauwen genoemd. Een natuurlijk effect waar de consument iedere ochtend weer plezier van heeft. Zeker in combinatie met de Real Nude-trends zijn dergelijke ‘tussenoplossingen’ tussen make-up aanbrengen of nude, populair. 

7. Consument weet steeds meer

De consument weet steeds meer. Een groot deel van de informatie die jij als schoonheidsspecialist, huidtherapeut, pedicure, nagelstylist, visagist of wellnessspecialist voor ogen krijgt, is ook beschikbaar voor de consument. Neem bijvoorbeeld een platform als beautyspot.nl, maar ook allerhande tutorials van (buitenlandse) leveranciers. De consument heeft sneller toegang tot vakkennis en interpreteert dit op zijn/haar eigen manier. Dat gaat soms goed en soms wat minder goed. Als vakspecialist moet je in ieder geval zorgen dat je op de hoogte bent van wat er speelt in de beautymarkt. En – open deur – de producten, behandelingen, technieken en apparatuur die je zelf in de salon hebt volledig kennen en beheersen. Tot op celniveau wil je kunnen uitleggen wat je doet en waarom je dat doet. 

8. Kennis op waarde geschat 

Dat brengt ons meteen bij trend 8. Wanneer je tot op celniveau zaken kunt uitleggen en ook je papieren kunt laten zien van trainingen, opleidingen, specialisaties dan heeft de consument hier ook meer interesse voor. Specialisaties worden daarmee meer op waarde geschat. Desalniettemin: zorg dat je het niet als groots marketingwapen inzet. Niet alleen is het feitelijk niet meer dan logisch dat je deze behandelingen uitvoert, omdat je er kennis van hebt. Daar gaat de klant ook vanuit, dat hij/zij in vertrouwde handen is. Het is een beetje als een keukenrol waar groot op staat dat het ‘absorberend is’ – wat voor een nut heeft keukenrol als het niet absorbeert? Daarnaast is niet je specialisatie je onderscheidende vermogen als schoonheidsspecialist. Het is een teken van deskundigheid, maar net als jij hebben veel andere vakgenoten deze specialisaties ook. 

9. Ethische verantwoording op etiketten

In Nederland mag je volgens de wet als fabrikant of leverancier geen producten verkopen of reclame maken met misleidende informatie erop. Het gebeurt echter nog steeds, zeker ook in het buitenland. Clean labeling is echter in opkomst en dat is een trend die we graag groter zien worden. Minder reclametermen met mooie beloften, maar een heldere opsomming van wat er in het product zit. 

10. Gericht op de individu

Ook dit is een trend die we in de vakbranche al langer kennen, maar waar de consument nog meer oren naar heeft. Aandacht, persoonlijk behandelingsadvies en vervolgens resultaat. Dat worden je ambassadeurs en dat is wat jouw salon onderscheidend maakt. Let wel: niet door de drie-eenheid toe te passen (want ook dat doen vele vakmensen met jou), maar de manier waarop.

Gerelateerde berichten