Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

De al best krachtige voorjaarszon op de winterwitte huid. Het is altijd aanleiding om aandacht te vragen over de omgang met zonlicht en de huid. Zeker met de meivakantie in het vooruitzicht. Vanuit het beautyvak kijken we altijd kritisch naar zonlicht vanwege het huidverouderende effect dat UVA heeft op de huid. Tegelijkertijd stapelt de wetenschappelijke kennis uit studies zich op over het belang van zonlicht voor het menselijk lichaam en op de geest. Zonverbranding zien we (zeker in het voorjaar) nog al te vaak gebeuren en helaas zijn er velen die een zonverbrande huid ‘niet zo erg’ vinden, want ‘het is volgende week wel weer weg’. Het negatieve effect van teveel zonlicht is pas na vele jaren zichtbaar en daarom is het zaak om vroeg te beginnen met goede voorlichting.

‘Blootstelling aan zonlicht op kinderleeftijd geeft het grootste risico om op latere leeftijd huidkanker te krijgen’ kopt dan ook  het persbericht van het Huidfonds die deze week in meer dan 1500 kinderopvanglocaties de Zonnetjesweek heeft georganiseerd. Het Huidfonds wil de groei van huidkanker stoppen en startte de campagne. In de Zonnetjesweek leren kinderen op een positieve, speelse manier over de zon en bescherming tegen teveel UV-stralen.

Jantine van ‘t Klooster, directeur-bestuurder van het Huidfonds: “Ouders beseffen niet dat hoe vaker kinderen verbranden door de zon, hoe hoger de kans is dat zij later huidkanker krijgen.” Blootstelling aan teveel zonlicht op kinderleeftijd geeft grootste risico om op latere leeftijd huidkanker te krijgen. Met de Zonnetjesweek worden in heel Nederland meer dan 230.000 ouders, verzorgers en kinderen via kinderopvanglocaties bereikt. Met de speciaal ontwikkelde toolkit en het insmeerliedje ‘In de Zonneschijn’, wil het Huidfonds ouders en kinderen op een positieve manier leren omgaan met de zon en zonbescherming.

“Wij vinden de Zonnetjesweek belangrijk”, zegt zorgcoördinator Renate Aarts van kindercentrum Petito’s. “Door deze week gaan we met ouders in gesprek over zonbescherming bij hun kinderen. Het is zó belangrijk om samen de kinderhuid goed te beschermen. Daarnaast is het gewoon erg leuk om met de kinderen met dit thema bezig te zijn en ze te leren hoe ze zich kunnen insmeren.”

Jantine van ’t Klooster is blij dat de campagne zoveel mensen bereikt. “Meer dan 230.000 mensen is een fantastisch bereik. Tot we ouders van jonge kinderen bereiken, blijven we ons met het Huidfonds vol passie inzetten en gaan we door!” Marc Nahuys, dermatoloog en medisch directeur bij Dermicis ondersteunt deze campagne van het Huidfonds van harte: “Ik wil een huidkankervrije generatie zien opgroeien. Ouders moeten zichzelf en hun kinderen goed beschermen in de zon. Zonbescherming moet een gewoonte zijn. Daar heb je de rest van je leven profijt van.”

De zonnetjesweek kan ook voor jou een mooie reminder en aanleiding zijn om tijdens het gesprek over bescherming tegen UV-stralen ook de bescherming van de kinderhuid te tippen aan klanten met kinderen. Het sluit goed aan bij de signaleringsfunctie die de beautyprofessional rondom het thema huidkanker.

Comments


Gerelateerde artikelen