Zo komt de Beautyprofessional uit de crisis

Ondernemerstips | 3476 keer bekeken
Zo komt de Beautyprofessional uit de crisis

Guido Thys hield op de Dag van de Beautyprofessional alle aanwezigen een spiegel voor waarmee hij liet zien dat het maken van keuzes noodzakelijk is om succesvol te zijn. Juist tijdens deze crisis. We denken misschien dat we weinig kunnen veranderen, maar het tegendeel is waar.
Guido Thys legt de vinger op zes zere plekken die ons beletten om de economische malaise achter ons te laten. De remedie is simpel en ligt bij de basis: het bestaansrecht van bedrijven en organisaties.  Aan de hand van eenvoudige stappen laat hij zien hoe je deze 6 mythes van je af kunt gooien en het tij kunt keren.
 
Mythe 1: Het is een economische crisis
Volgens Thys is geen sprake van een  'gewone' economische crisis. Ze duurt ook veel te lang.  Er is iets anders aan de hand en de oorzaak daarvan ligt niet in een of ander schimmig gebeuren waar enkel politici en bankiers invloed op kunnen uitoefenen. We slagen er niet in om weer op te krabbelen omdat de instellingen en instrumenten die we daarvoor nodig hebben, aan het einde van hun levenscyclus zijn. We beleven dus een systeemcrisis, op maatschappelijk, economisch , monetair, politiek, sociaal, maar vooral ook op bedrijfskundig vlak. En dat betekent dat je het anders moet gaan doen. 

Mythe 2: Er is sprake van overmacht 
In het geval van overmacht heb je zelf geen invloed meer op wat er met je gebeurt. Uit eerdere recessies hebben we geleerd dat er tijdens een economische crisis winners en losers zijn. Degene die het beste met veranderingen kan omgaan overleeft. Dus werk aan je bedrijf. Waar sta je en waar ga je heen? Besteed daar een half uur per week aan.

Mythe 3: Het waait wel weer over
Nee, het waait nooit meer over. De hoogste tijd om actie te ondernemen. Kijk eens hoe je jezelf op een andere manier kunt positioneren. Stel dat je op dit moment weinig mannen in de salon krijgt. Vraag je dan af waarom deze groep niet bij jou komt? Vindt men bijvoorbeeld een beautysalon meer iets voor vrouwen? En kun jij jouw bedrijf zodanig neer zetten dat deze mannen wel komen? 

Mythe 4: Denken en doen als vroeger
Successen uit het verleden zijn de ergste vijand van de toekomst. De huidige problemen kunnen niet opgelost worden op het niveau waar ze veroorzaakt worden en dat betekent dat we anders moeten gaan denken. Probeer outside the box te denken en buiten bestaande denkkaders te treden. Ga eens brainstormen over welke behoefte je nu precies vervult in de markt.  Denk zoals de oplossing van het raadsel, waarbij een vierkant van negen punten met vier rechte lijnen doorkruist moet worden zonder de punten meer dan één keer te raken. De enige manier om deze puzzel op te lossen is door buiten de kaders van het vierkant te treden.

Mythe 5: Geld verdienen en winst maken
Winst maken en geld verdienen zijn niet meer het belangrijkste. De vraag is op welke wijze je waarde kunt creëren voor je klanten. Een schoonheidsbehandeling aanbieden is in feite de dienst die je aanbiedt. Guido Thijs noemt dit het doosje. Het doosje+ is dan het comfort dat je de klant geeft met deze behandeling. Maar het is het doosje++ of de klant dit ook zo ervaart.
Een voorbeeld. De consument stelt eisen aan een schoonheidsbehandeling (=doosje). Als jij extra je best doet en het de klant naar de zin maakt en veel extra's geeft (doosje+) dan ben je op de goede weg. Maar alleen als de klant het als zodanig ervaart (doosje++) dan zal hij dit spontaan tegen anderen vertellen en de behandeling echt waarderen. Het gaat er dus niet om hoeveel waarde jij toevoegt aan jouw behandeling, maar in hoeverre jouw  schoonheidsbehandeling waarde toe aan de belevingswereld van de klant!  

Mythe 6: Moet dan alles op de schop?
Betekent dit dan dat ik alles anders moet doen dan dat ik gewend ben? Het belangrijkste is dat je beseft wat je core-essence is. Wat drijft jou om de dingen te doen? Waar wordt je blij van en waar krijg je energie van? Voelen jouw klanten dat ook zo? Probeer daar achter te komen en focus je daarop. Bedenk wat je daar mee wilt. Dan komt het vast goed.

Meer informatie in het boek van Guido Thys: Dit is GEEN economische crisis! 
ISBN/ISBN13: 9789082028201, 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren