Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group

Weet je waarom zo ongeveer ieder all-you-can-eat-buffet naar niets anders dan middelmaat smaakt?
“Oh, geen zorgen over die worteltjes van gisteren, het is toch gratis.” Ja, wat de keuken betreft is ieder voorgeschoteld gerecht gratis. De klant betaalt tenslotte niks extra voor de wortels, de aardappelpuree of de slasaus. Genoeg keuze op het buffet. Het probleem ligt voor de hand. Zodra je op deze manier begint te denken wordt alles van het buffet nogal smaakloos. Voor je het weet bezoeken de klanten die jij zoekt je concurrent.

Dus de hotelmanager die opmerkt dat “Wifi inderdaad wel erg traag is als het druk is’, heeft het gratis-wifi-concept totaal niet begrepen. Het is niet gratis. Sterker nog, het is misschien wel de enige reden dat iemand voor dit hotel heeft gekozen, en niet het hotel om de hoek met die toch mooiere spa. Ja zeker, gelet de totaalprijs van een hotelovernachting zijn de frisse handdoeken, het warme water, en de rustige kamer allemaal gratis. Maar nee, ze zijn niet gratis in de ogen van de klant.

Succesvolle bedrijven winnen het vaak van de concurrentie omdat ze het buffet-probleem omkeren. “Laten we de lekkerste worteltjes van de stad serveren. Wie weet, misschien neemt die ene mevrouw daar vooraan de volgende keer wel haar vriendinnen mee.” De worteltjes zijn niet gratis. Je worteltjes, je wifi, en al het andere wat je doet is een kans. De goedkoopste en meest effectieve marketing van het jaar.

Comments


Gerelateerde artikelen