Wie zijn je klanten, hoe benader jij ze en wat doe je om vaste klanten te behouden?

Ondernemerstips | 1470 keer bekeken
Wie zijn je klanten, hoe benader jij ze en wat doe je om vaste klanten te behouden?

Wie zijn jouw klanten?

Heb je wel eens door je klantenbestand gekeken en daar een overzicht van gemaakt? Ik kan het je aanraden, het geeft namelijk inzicht in je bedrijf. Daardoor kun je weloverwogen keuzes maken welke richting je met jouw salon op kunt gaan.

Vragen die je kunt stellen zijn:
- waar woont de klant?
- geslacht man/vrouw
- leeftijd
- opleiding
- inkomen
- lifestyle
- wat vindt deze klant belangrijk, etc

Als 80% van je klanten in de leeftijdscategorie zit boven de 35 jaar, kun je je afvragen of je behandelingen voor jongeren moet aanbieden of dat je jezelf beter kunt specialiseren. Misschien iets om over na te denken?

KLANTEVREDENHEIDSONDERZOEK EN MARKTONDERZOEK?

Ik heb onlangs een partij, verbonden aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, de opdracht gegeven om een klantentevredenonderzoek op te stellen met als doel om mijn bedrijf te verbeteren. De uitkomst was prachtig, ik kreeg fantastische beoordelingen. Ik was alleen een beetje teleurgesteld, want ik miste de feedback.

Het marktonderzoek bracht mij daarentegen veel inzicht in wie mijn klanten zijn, waardoor ik mijn strategie kon gaan bepalen. Het is een academisch onderzoeksbureau van jonge topstudenten, zij zijn jong, gemotiveerd en betaalbaar. 

HOE BENADER je DE JUISTE NIEUWE KLANTEN?

Hoe sta je bekend in de markt en op welke manier zet jij je bedrijf op de kaart? Waarom moet de klant naar jou toe komen, wat zijn je sterke kanten? Bent je bijvoorbeeld een specialist op het gebied van huidverbetering, huidverzorging of anti-aging...

De naam van mijn bedrijf, het logo, de kleur en stijl moeten op mijn visitekaartjes, borden en alle andere reclame-uitingen overeenkomen met datgene wat ik wil uitstralen. Als je weet op welk marktsegment jij je wilt richten dan is het ook makkelijker om gericht een marketingplan te maken. De zoekmachinemarketing (google) kan je bijvoorbeeld heel gericht inzetten om nieuwe klanten te benaderen.

HOE BEHOUD IK MIJN KLANTEN?

Mijn visie is dat je bestaande klanten zo goed moet behandelen dat zij tevreden zijn over jou en daardoor je ambassadeurs worden. Deze ambassadeurs zullen vol lof over jou zijn en dat delen met vrienden en kennissen. Een hele effectieve en goedkope manier om nieuwe klanten aan te trekken. Dus verwen je bestaanden klanten extra en gun hen de beste zorg.

Want geven loont…

Hartelijke groet,
Maudy Vossen

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren